Ondernemers in het mkb willen het liefst dat hun leverancier om de hoek zit. Middelgrote bedrijven noemen een straal van dertig kilomater als maximum. Eigenaren van kleine bedrijven reizen liever niet verder dan vijftien kilomater. Dat geldt zeker voor diensten of producten waarvan de meeste ondernemers denken dat ze het ‘gewoon moeten doen’. Mobiele (data)communicatie is daar één van. Was het aan het begin van het mobiele tijdperk al moeilijk genoeg om het juiste abonnement te kiezen, nu is het er met de opkomst van mobiel internet, pda’s en smartphones zeker niet eenvoudiger op geworden.
De juiste keuze verschilt per bedrijf en soms per medewerker. Die situatie vraagt dus allereerst om communicatieleveranciers met ervaring, die klanten meer bieden dan het goedkoopste toestel en dito abonnement. Een ondernemer wil persoonlijk advies, een compleet aanbod van producten en diensten inclusief service en installatie. Alles op maat. Als je dat ook nog kunt in de nabije omgeving van klanten, heb je een voorsprong ten opzichte van andere aanbieders van communicatieoplossingen. Servicepunten dicht bij je klant versterken het servicegevoel en de loyaliteit. Tegelijkertijd moeten de service en ondersteuning zo nodig wel de regiogrenzen overschrijden. Ook in Friesland moet een Brabantse ondernemer snel en goed geholpen worden. Want voor hun leveranciers zijn ondernemers dan misschien regionaal georiënteerd, hun klanten mogen zich natuurlijk overal bevinden!
Job Kunst
Managing Director van In Sim