Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Twijfels bij centraal ticketsysteem IBM/Iata

16 augustus 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

IBM en de International Air Transport Association (Iata) willen één centraal elektronisch ticketsysteem voor de luchtvaartindustrie ontwikkelen. Analisten tonen zich sceptisch.

Dit project moet uitmonden in een wereldwijd netwerk waar alle Iata-leden (266 luchtvaartmaatschappijen) hun elektronische kaartverkoop kunnen regelen en (over)boekingen een fluitje van een cent zijn. De meeste vliegtuigondernemingen hanteren nu nog hun eigen kaartsysteem. Het is vaak onmogelijk om één elektronisch ticket te krijgen voor een vlucht waarbij overgestapt moet worden op een andere maatschappij. Bovendien ondervinden reizigers die onverhoeds overgeboekt moeten worden, vaak logistieke problemen. De veranderingen in het reisschema blijken dan niet in het elektronisch kaartje te kunnen worden opgenomen. Alleen bij maatschappijen die onderlinge afspraken en koppelingen hebben gemaakt, loopt de elektronische kaartverkoop gestroomlijnder.
Volgens Tom Murphy, directeur van Iata distribution services, kunnen vliegtuigmaatschappijen aanzienlijke kostenbesparingen behalen, met name op papierkosten, en de klantenservice verbeteren. IBM meldt dat het systeem medio volgend jaar klaar is. Hoeveel kosten er mee gemoeid zijn, is niet bekend gemaakt. Big Blue heeft eerder elektronische kaartverkoopsystemen geleverd aan uiteenlopende vervoersbedrijven.
Analisten vragen zich af of luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn hun informatie te delen met collega’s die vaak ook concurrenten zijn. Daarbij ontstaan in de luchtvaartsector meer en meer samenwerkingsverbanden, die eigen netwerken bouwen, en routes en vluchtschema’s afstemmen. De vraag is of luchtvaartmaatschappijen baat hebben bij een universeel ticketprogramma; het kan aantrekkelijker zijn om alleen met partners de elektronische kaartverkoop te coördineren.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    Innovatie & Transformatie

    EZ ondersteunt 11 onderzoeksprojecten met 105 miljoen euro

    OpenAI gat in hand
    Data & AI

    Is OpenAI het gat in Microsofts hand?

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs