IBM en de International Air Transport Association (Iata) willen één centraal elektronisch ticketsysteem voor de luchtvaartindustrie ontwikkelen. Analisten tonen zich sceptisch.
Dit project moet uitmonden in een wereldwijd netwerk waar alle Iata-leden (266 luchtvaartmaatschappijen) hun elektronische kaartverkoop kunnen regelen en (over)boekingen een fluitje van een cent zijn. De meeste vliegtuigondernemingen hanteren nu nog hun eigen kaartsysteem. Het is vaak onmogelijk om één elektronisch ticket te krijgen voor een vlucht waarbij overgestapt moet worden op een andere maatschappij. Bovendien ondervinden reizigers die onverhoeds overgeboekt moeten worden, vaak logistieke problemen. De veranderingen in het reisschema blijken dan niet in het elektronisch kaartje te kunnen worden opgenomen. Alleen bij maatschappijen die onderlinge afspraken en koppelingen hebben gemaakt, loopt de elektronische kaartverkoop gestroomlijnder.
Volgens Tom Murphy, directeur van Iata distribution services, kunnen vliegtuigmaatschappijen aanzienlijke kostenbesparingen behalen, met name op papierkosten, en de klantenservice verbeteren. IBM meldt dat het systeem medio volgend jaar klaar is. Hoeveel kosten er mee gemoeid zijn, is niet bekend gemaakt. Big Blue heeft eerder elektronische kaartverkoopsystemen geleverd aan uiteenlopende vervoersbedrijven.
Analisten vragen zich af of luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn hun informatie te delen met collega’s die vaak ook concurrenten zijn. Daarbij ontstaan in de luchtvaartsector meer en meer samenwerkingsverbanden, die eigen netwerken bouwen, en routes en vluchtschema’s afstemmen. De vraag is of luchtvaartmaatschappijen baat hebben bij een universeel ticketprogramma; het kan aantrekkelijker zijn om alleen met partners de elektronische kaartverkoop te coördineren.