Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Itil: keurslijf of hulpmiddel

15 januari 2004 - 23:003 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Henk Geurtsen
Henk Geurtsen

"Een mislukte invoering van Itil is niet meer dan een gevolg", stelt Henk Geurtsen. Een gevolg van het niet betrekken van de klant bij de aanpak van zijn ict-vraagstukken, een gevolg van Itil verheffen tot doel in plaats van hulpmiddel.

Een veelvuldig terugkerend scenario: de ict-organisatie wil de kwaliteit van de dienstverlening voor de klant waarborgen en gaat middels het Itil-concept structuur aanbrengen. Na een gedegen voorbereiding en het opleiden van alle ict’ers wordt Itil als concept ingevoerd. Op papier klopt alles, de kwaliteit van de dienstverlening zal verbeteren en de kosten van ict worden lager. De start is hoopgevend, maar dit duurt maar kort. De klanten houden vast aan hun oude patronen, waarbij verbeteringen worden ervaren als een beperking van vrijheden. Ze zetten hun hakken in het zand en zijn niet bereid datgene te doen wat er van ze wordt gevraagd.
Conform het Itil-concept is de klant centraal gesteld, maar toch is er juist vanuit deze klant veel weerstand. Ook de ict’ers beginnen te mopperen. Het wil allemaal niet lukken, Itil is te bureaucratisch en geen hulpmiddel maar een keurslijf. Na een aantal pogingen slaat de desinteresse toe: ‘we hebben het al tig keer geprobeerd, dit werkt niet’. Het Itil-concept wordt mogelijk wel gewoon verder uitgerold, maar vervormt zich tot een papieren tijger die onhandig is, ontevreden klanten en ict’ers oplevert en tot hogere kosten leidt.
De Itil-theorie geeft geen antwoord op deze vraag. Immers, als het concept goed wordt toegepast, kán dit probleem zich niet voordoen. Zit de fout nu binnen Itil? Nee, met het concept is niets mis, maar wel met de manier waarop het wordt gebruikt. Procesmatig werken vanuit een attitude van ‘wij van ict weten wat goed voor u is’ leidt per definitie tot een mislukking. De ervaring leert dat vrijwel iedereen het er direct over eens is dat deze benadering niet werkt. Het is dan ook altijd bij een andere organisatie waar dit de oorzaak is van het mislukken van Itil. Doen we het zelf dan wel goed? Betrekken wij de klant wel bij ict-vraagstukken en doet ict datgene wat de klant echt wil? Ict is en blijft een hulpmiddel om de bedrijfsprocessen te ondersteunen. Zodra het wordt verheven tot doel haakt de klant af en is het cont(r)act verstoord.
De problemen zijn heel goed te voorkomen. Voorwaarde is wel dat de projectleiding bereid moet zijn om verder te gaan dan de ict-medewerkers laten opleiden voor het felbegeerde speldje. Immers, met alleen de theorie als bagage is gebleken dat het niet lukt. Dit komt doordat Itil zich richt op het ‘wat’ en het ‘hoe’. Zonder een gemeenschappelijk referentiekader over de ‘waartoe’-vraag, waarbij de inbreng van de klant onontbeerlijk is, verandert er uiteindelijk helemaal niets. Voorwaarde is wel dat zowel de docent als de projectleider als de betrokken ict’ers bereid en in staat zijn om deze discussie echt vorm te geven. Hier ligt de oorzaak, een mislukte invoering van Itil is niet meer dan een gevolg.< BR>

Meer over

ITIL

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Clingendael waarschuwt: Nexperia-ingreep kan uitmonden in geopolitieke chipcrisis

    Innovatie & Transformatie

    It als groeimotor? Alleen met een plan

    Innovatie & Transformatie

    Aanbestedingen botsen met autonomie

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Bank-smishing x10, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Minister vreest Chinese spelletjes om Nexperia vleugellam te maken

    Carrière

    Onverantwoord gedrag kostte Chinese bestuurder Nexperia de kop

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs