Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Zelfbediening loont in luchtvaart

15 januari 2004 - 23:00AchtergrondInnovatie & Transformatie
Rik Sanders
Rik Sanders

Vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen laten massaal zelfbedieningkiosken installeren. Doel: kostenverlaging in combinatie met een grotere klanttevredenheid.

Vorige week kondigde KLM aan dat het op Schiphol het aantal selfservice-incheckapparaten aanzienlijk uitbreidt en twaalf speciale bagage-afgiftepunten in gebruik neemt. De luchtvaartmaatschappij ontwikkelde zelf de inchecktechnologie, het Franse bedrijf IER leverde de scanmodule en IBM zorgde voor de kiosken en het bagage-afhandelingsysteem.
 
Volgens Charles Vincent, partner bij IBM Business Consulting Services, is de huidige golf van zelfbedieningapparaten in de luchtvaartsector vergelijkbaar met de invoering van atm-machines in de bancaire wereld een tiental jaar geleden. "De kracht ervan is dat er direct een kostenverlaging plaatsvindt omdat de baliebezetting naar beneden kan. Daarnaast vinden klanten deze dienstverlening prettig omdat ze minder lang hoeven te wachten."
Vincent onderscheidt drie fasen. Nadat de kiosken zijn neergezet kunnen ze op basis van de Cuss-standaard (Common Use Self Service) aan elkaar worden gekoppeld. Luchtvaartorganisaties kunnen vervolgens vluchtinformatie uitwisselen, waardoor routes efficiënter worden afgehandeld, bijvoorbeeld bij overstappen. "Bij stap twee wordt een verbinding gelegd tussen de kiosken en het bagageafhandelingsysteem. Nu nog kunnen de meeste kiosken alleen handbagage aan. Straks, kunnen reizigers tevens hun ruimbagage zelf inboeken en afgeven, ook op Schiphol."
In de derde fase vindt een koppeling plaats met biometrische oplossingen, zoals vingerafdrukken, gezichtsherkenning en iriscopie, zegt Vincent. "Dan kunnen reizigers bij de zelfbedieningkiosken inchecken, hun bagage inleveren en hun paspoort laten controleren. Dat verkort de wachtrijen voor balies nog meer."
IBM meldde eind oktober ook al 190 elektronische zelf-incheck-balies te leveren aan British Airways en Heathrow. Vincent beweert dat het bedrijf wereldwijd inmiddels drieduizend zuilen heeft neergezet. Tweeduizend zijn in aanbouw. Daarmee zegt het concern ver boven Sita te staan, de concurrerende leverancier van zelfbedieningkiosken. "IBM heeft veel ervaring in het verwerken van bulktransacties in de financiële wereld via nieuwe technologieën. Dit telt zich uit in de luchtvaartsector. Problemen zoals laatst de NS ondervond met selfservicekiosken hebben wij bij onze klanten niet gesignaleerd."< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Cybersec Bert Hubert Sander Hulsman
    Innovatie & Transformatie

    Bert Hubert: Stimulering doorbraaktechnologie moet echt nationaal

    Cloud & Infrastructuur

    Computable Kerstpuzzel 2025 ‘Van A tot Z’

    Innovatie & Transformatie

    ASML voert Computable 100 aan

    Innovatie & Transformatie

    Expertisecentrum bij Groningse ai-fabriek opent al in april

    Data & AI

    Gen-ai zet digitale transformatie in de hoogste versnelling 

    Financiële dienstverlening

    EU-landen akkoord over digitale euro

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs