Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

1,1 Miljard gulden omzet e-commerce onmogelijk

20 augustus 1998 - 22:006 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Arthur Graaff
Arthur Graaff

Verbazing en regelrecht ongeloof. Dat waren de reacties vorige week donderdag op het bericht ‘Nederlanders gaan dit jaar voor 1,1 miljard via Internet kopen’, gebaseerd op een onderzoek met de titel de ‘Nationale Internet Monitor’ (NIM). Nergens is echter een bevestiging van of maar een indicatie voor dit hoge cijfer te krijgen.

Het NIM-onderzoek verliep onder 7000 personen maar uitsluitend via het Web. Van hen zou 14 procent ofwel 980 mensen in de twee onderzoeksweken in juni daadwerkelijk hebben gekocht, voor een bedrag van naar hun eigen opgave 4,3 miljoen gulden. Het onderzoeksbureau zegt voor eventuele ‘heavy users’ een correctie te hebben uitgevoerd. Maar het bureau rekent ook losse bestellingen via e-mail tot e-commerce, wat afwijkt van andere onderzoeken.
Volgens het onderzoek werd er aan software (veel uit het buitenland) en hardware (uit het binnenland) ieder voor een 330 miljoen gulden gekocht, aan boeken voor 65 miljoen gulden, aan audio/video samen 75 miljoen gulden (vooral uit het buitenland) en verder een bedrag van ruim 300 miljoen gulden voor met name reizen, kleding, duurzame goederen. De helft van de bestedingen zou in Nederland geschieden; tweederde van de kopers zou 100 gulden per aankoop uitgeven.

Scepsis

Voorzitter dr ir H. de Wilt van het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP), reageert met veel scepsis op het NIM-onderzoek: "De waarde van dit soort voorspellingen is onhelder", zegt hij. Directeur Liesbeth Hop van Pro Active verwijt De Wilt de details niet te kennen. Bovendien vindt ze dat zijn organisatie zelf onderzoek zou moeten doen. Het ECP, een bundeling van de overheid en grote bedrijven, is dat volgens De Wilt niet direct van plan.
Jan Luik, directeur van e-trade.nl, aarzelt niet: "Je komt nooit aan dat bedrag." E-trade is het grootste Nederlandse facilitaire bedrijf voor e-commerce, eigendom van onder meer Roccade en IBM. De ruim 16.000 sites van e-trade benaderen volgens Luik de NIM-cijfers niet eens; op dit moment kunnen 300 tot 400 van zijn e-winkeliers echte e-commerce met bestellen en betalen bieden. Volgens Liesbeth Hop speelt hier een rol dat het merendeel van de bestellingen naar het buitenland gaat.
Branche-deskundigen betwijfelen de uitkomsten eveneens. Marktonderzoeker Wim van Leeuwen van de Stichting Speurwerk Betreffende het Boek (SSBB) sluit het bedrag van 65 miljoen e-aankopen voor boeken volledig uit. Hij wijst erop dat zijn SSBB al jarenlang het Nipo elke week vijfhonderd gezinnen laat ondervragen over hun boekaankopen. De totale omzet aan algemene boeken, waarbij inbegrepen veel computerboeken en -gidsen, bedroeg in Nederland vorig jaar 1 miljard gulden. Van Leeuwen heeft gemeten dat daarvan voor 1 miljoen via Internet gekocht is. Misschien zijn er nog eens voor 10 miljoen school- en studieboeken besteld of verkocht. Samen 11 miljoen – maar 65 miljoen sluit hij volkomen uit.
Het NIM-onderzoek vermeldt verder voor cd’s en video’s samen 75 miljoen gulden aan e-verkopen. Directeur Remeeuse van de cd-branchevereniging NVGD acht dit bedrag voor zijn branche ook onmogelijk. Hij stelt dat in de VS 1 procent van de aankopen via Internet geschiedt – omgerekend naar Nederland, met zijn stabiele omzetvolume van 1,2 miljard gulden in 97 zowel als 96, zou dat dan 12 miljoen gulden zijn, hoewel minder Nederlanders via het Web kopen en voor lagere bedragen. Volgens Remeeuse zijn er nu nog geen dozijn Nederlandse cd-winkels on-line.

6040 gulden per jaar

IBM-zegsman Walter van het Hof kan er ook niet in de buurt komen: "We hebben in Nederland nu 1,3 miljoen Internet-aansluitingen, waarvan 500.000 bij bedrijven. Die mensen zouden dan wel heel veel moeten uitgeven. Voor boeken en CD’s kan ik het niet geloven, vliegtickets lijkt me onwaarschijnlijk, software misschien." Van het Hof doelt op het cijfer van 14 procent van de Nederlandse online bevolking die volgens het NIM ook aankopen heeft gedaan – een cijfer dat redelijk strookt met cijfers van anderen. Dat staat gelijk aan 180.000 mensen, die dan via Internet gemiddeld voor 6040 gulden moeten kopen – maar dat zegt niet alles. Liesbeth Hop wijst erop, dat hier de 80-20 regel geldt: 80 procent van de omzet wordt door 20 procent van de kopers gegenereerd. Enkele grote orders kunnen het gemiddeld bedrag sterk ophalen.
Directeur André Koch van Online Transactions Systems in Amsterdam, gespecialiseerd in het beveiligen van betaling via Internet, sluit de NIM-cijfers ook uit, al ziet hij een duidelijke groei van e-commerce. Ook de e-omzet van Wehkamp, de verst gevorderde postorderaar wat e-commerce betreft, komt niet in de richting van het hoge NIM-cijfer. Wehkamp groeit van 1 miljoen in 1997 naar 4 miljoen dit jaar, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. Als de feestmaanden erg meevallen wordt het misschien 5 miljoen.

Aannemelijk

Nadere bestudering door twee marktonderzoekers en vergelijking met cijfers van branches leveren slechts aanwijzingen op voor het cijfer van 350 miljoen gulden, afkomstig van IDC. Deze berekening lijkt De Wilt en Luik wel ‘aannemelijk’. Dit cijfer is gebaseerd op onderzoek onder consumenten en bedrijven in Nederland en alle andere Europese landen, met in totaal met 10.000 ondervraagden. In 2001 moet Nederland 4 miljard halen. De voorspelling voor de Duitse totale e-omzet dit jaar, waarvan marktonderzoekers weten dat dit de grootste in Europa en tevens de snelstgroeiende ter wereld is, bedraagt voor 1998 ongeveer 1 tot 1,4 miljard gulden, afhankelijk van het bureau dat de cijfers opstelt. IDC publiceerde ook de e-commerce omzet in Nederland over 1997, 120 miljoen, door niemand betwijfeld of aangevochten; een vertienvoudiging binnen één jaar lijkt uiterst onwaarschijnlijk, en groei van 200 tot 300 procent per jaar is aannemelijk.

Bedenkingen

Research manager Ron Scharis van IDC is positief over de aandacht voor e-commerce, maar heeft bedenkingen bij de methodiek van het NIM-onderzoek. Hij wil geen ruzie om cijfers en hij wil Pro Active niet aanvallen. Hij wijst erop dat de cijfers duidelijk maken dat Nederland de slag met het buitenland verliest: ongeveer 50% van de aankopen geschiedt daar nu al, beamen ook andere onderzoekers. Scharis’ jongste gegevens laten zien dat er nu gemiddeld ruim f 450 per kwartaal wordt uitgegeven. Met 180.000 actieve Webkopers wordt dat 324 miljoen gulden op jaarbasis, zeker met stip en stijgend, en volgend jaar het drievoudige. Maar het NIM-onderzoek lijkt een jaar te vroeg.
 
Definitie en methode
IDC hanteert als definitie van e-commerce dat selecteren en bestellen via Internet dienen te verlopen, en het koopproces er dient te beginnen. ‘E-commerce is the management and conducting of a business transaction in a digital environment (E-Commerce) on the Internet (Internet Commerce). Transactions do not have to be completed over the Web (eg telephone/fax completion is acceptable), but the transaction must be initiated from the Web.’
Pro Active heeft de volgende methode gehanteerd: op de deelnemende negen Websites van Planet Internet, AEX, De Telegraaf, Veronica Internet, Gouden Gids, KPN Telefoongids, Scoot, Zoek.NL en Medianet (VNU) krijgt elke 250-ste bezoeker een on-line-vragenlijst in een window voorgeschoteld, met vragen naar ‘aankopen’. Online-formulieren worden dan automatisch verwerkt. Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd in samenwerking met reclameweekblad Adformatie. Pro Active heeft eerder al besloten onderzoeken naar e-commerce verricht, één in september en één in maart. Research-manager Ron Scharis van IDC denkt dat de methode over het algemeen minder zakelijke gebruikers bereikt dan consumenten, die eerder de tijd hebben voor een vragenlijst.

 

Meer over

E-commerce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs