Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Fusion mondt uit in ballenbak

01 september 2005 - 22:006 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Fusion is Oracles ontwikkelrichting om te komen tot volledig gecomponentiseerde producten. Alle drie de huidige productlijnen, Oracle e-Business Suite, PeopleSoft en JD Edwards worden in het traject meegenomen en moeten uiteindelijk komen tot één grote componentenpoel waaruit klanten de voor hun bruikbare componenten kunnen vissen.

Fusion Council
Oracle heeft wereldwijd een ‘Fusion Council’ ingesteld, een raad die wensen en eisen op technisch en functioneel gebied inventariseert. De grootste en belangrijkste klanten worden hierin bij elkaar gebracht. Hieronder bevinden zich naar grote waarschijnlijkheid ook Nederlandse klanten. Welke dat zijn, kon Caspar Joustra, vice president Applications Oracle Benelux, niet zeggen.
Het veelbesproken Fusion is feitelijk geen product of project. De code van de drie nu separate producten wordt opgebroken in objecten die vervolgens in een service oriented architectuur met webdiensten kunnen worden aangeroepen. “Een deel van de huidige producten is nu al gecomponentiseerd”, legt directeur van de applicatietak van Oracle Benelux, Caspar Joustra, uit. “Een groot deel is nog proprietary code. Dit deel moet steeds kleiner worden doordat het wordt omgezet in componenten. Uiteindelijk houden we alleen componenten over.” In de ideale service oriented architectuur kunnen klanten kiezen voor componenten van verschillende leveranciers. Dat betekent dat zij niet meer gehele pakketten van één aanbieder hoeven af te nemen, maar meer modulegewijs kunnen werken.

Ballenbak

In 2006 zien Oracle 12, PeopleSoft 9 en JD Edwards 8.12 het levenslicht. “In die producten is de hoeveelheid proprietary code teruggebracht ten opzichte van de huidige producten.” Joustra tekent drie vierkanten op een groot vel papier om het proprietary deel van de pakketten aan te geven. “In deze versies zitten meer componenten vergeleken met nu”, zegt hij, terwijl hij balletjes ter voorstelling van componenten om de pakketten heen tekent. De vierkanten worden steeds kleiner en het aantal ballen wordt groter totdat Fusion (het ontwikkeltraject) de bovenkant van het vel papier heeft bereikt, waar er alleen nog ballen over zijn. “Uit hoeveel stappen het proces zal bestaan, weet ik nu nog niet”, bekent Joustra. “De contouren van het eindproduct moeten midden volgend jaar duidelijk worden. Voor 2007/2008 staat de onderliggende technologie op de planning en daarna moet de ballenbak gevuld worden”, vervolgt hij, terwijl hij op de bovenzijde van het papier wijst. “Klanten hebben daarna tot 2013 de tijd om over te gaan.” Joustra vraagt zich af of Oracle er wel goed aan heeft gedaan om zo vroeg openheid van zaken te geven over de toekomst. “Klanten zijn dat niet gewend. En omdat Oracle slechts de contouren van de plannen kan voorleggen, bestaat er weinig duidelijkheid, waardoor we ons in een onhandige positie hebben gemanoeuvreerd en niet helder is wát Fusion nu precies inhoudt.”

Bij de les blijven

Het is de bedoeling om klanten een natuurlijke migratieweg te bieden naar de ballenbak. De naam van die ballenbak is nog onbekend. Dat moet een service oriented applicatie worden die is gebaseerd op standaarden. “Dat betekent dat het is gestoeld op Java en de toekomstige standaard voor de gebruikersinterface gebruikt. Ook moet het draaien op de database die dan de facto standaard is”, zegt Joustra. “Dat kan Oracle zijn, maar ook DB2.” Belangrijk is dat klanten bij de les blijven, zegt de applicatiedirecteur, anders komen ze nooit bij Fusion. Kan hij zich voorstellen dat het voor

Superior Ownership Experience
Het Superior Ownership Experience-programma is een overblijfsel uit de PeopleSoft-erfenis. “Daar kenden we het Total Ownership Experience-programma”, legt Caspar Joustra, applicatiedirecteur bij Oracle Benelux en voormalig directeur PeopleSoft Nederland, uit. Dat programma bestond uit een technologie die arbeidsintensieve processen van het hebben van bedrijfssoftware automatiseert. Het gaat dan om de implementatie, het gebruik en het onderhoud van de applicaties. Het Superior-programma (overtreffende trap van Total) wordt voor alle drie producten (Oracle, PeopleSoft en JD Edwards) beschikbaar gesteld.
klanten moeilijk is om mee te gaan in een proces waarbij het eindproduct nog niet concreet is? “Is dat niet bij alle leveranciers het geval? Hoe zien de producten van de concurrentie er over tien jaar uit?”, werpt Joustra tegen. “Wij moeten het nu waarmaken en klanten laten zien waar het voordeel te behalen is.”

Harde noten kraken

Oracle noemt als een van de voordelen van Fusion dat wanneer een object is gebouwd, deze in alledrie de productlijnen kan worden toegepast. Daarnaast roemt het de kruisbestuiving die zo wordt gerealiseerd. “Neem de blauwe ogen van je ene kind, de blonde haren van je andere en de glimlach van je derde en voilà, je hebt de ideale schoonzoon”, glimlacht Joustra. Ondanks dit prettige vooruitzicht blijft dat de meeste Oracle-klanten een andere applicatie nodig hebben dan bijvoorbeeld de JD Edwards-klanten. Is het eindproduct dan wel interessant voor beide doelgroepen? “We moeten wel opletten dat als we speciale functionaliteit in objecten gieten, het nuttig en logisch is voor ál onze klanten. Het moet een marktvraag afdekken. Maar, zoals al gezegd, niet iedereen hoeft straks álle Oracle-ballen af te nemen.” De grootste uitdaging voor Oracle ligt erin dat ze PeopleSoft-klanten moeten zien te overtuigen over te stappen van het vertrouwde PeopleTools naar Java. “Dat heeft tijd nodig.” Toch is Joustra vol vertrouwen. “Kijk naar de technologieparadigma’s: van mainframe naar client/server, en van client/server naar internet. Dat zijn overgangen die tijd vragen, waar mensen aan moeten wennen.” Daarentegen ziet hij ook dat bedrijven die het verleden niet loslaten, in de problemen komen. “We moeten op dit gebied nog wat harde noten kraken. Klanten moeten inzien dat software kapitaalgoed is. Als een logistiek bedrijf zijn vrachtwagens niet vervangt, dan rijdt het op een gegeven moment toch ook met oud materiaal?”

Klanten krijgen soa

Rondom Fusion is Oracle al langer bezig met het vullen van hiaten door middel van overnames. Zo hebben klanten voor het inrichten en beheren van een service oriented architecture bpel (business process execution language) nodig. Daarvoor nam Oracle in juni vorig jaar het bpel-bedrijf Collaxa over. Onlangs volgden overnames op het gebied van beveiliging (Oblix) en tijdkritische databases (TimesTen). Daarmee koopt het databasebedrijf kritische massa en technische componenten voor het bouwen van een soa. “We willen al onze klanten een soa bezorgen”, grijnst Joustra om de ongelukkige afkorting. Serieus vervolgt hij: “We willen klanten laten zien dat Oracle alles kan kopen wat het nodig heeft om dit te realiseren. Er werken nu achtduizend ontwikkelaars aan Fusion. 10 procent van de beste en slimste talenten zijn bezig met de ontwikkeling van de toekomstige laag, de ballenbak. De rest is bezig met het omzetten van proprietary code naar objecten. Iedere keer dat we een stap dichter bij de ballenbak komen, kunnen meer ontwikkelaars zich met die bovenste laag bezighouden.”

Meer over

Business IntelligenceE-commerceOracle-applicatiesOracle-databases

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    Jacob Spoelstra argwanend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Veel te laat

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs