Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

E-tailing zit in de-tail

02 juli 2007 - 08:223 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurMisco Solutions
Redactie Computable
Redactie Computable

Laatst gaf marktonderzoekbureau GfK een seminar over Modern Retailing. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen door een keur aan sprekers. Variërend van de ervaren rot Hans van Breukhoven van de Free Record Shop tot de uitgekiende nieuwkomer Daniel Ropers van Bol.com. Opvallend was de conclusie van die middag dat Modern Retailing niet zonder internet kan. Een magere conclusie omdat ik dat al in 1995 bij de komst van Euronet en Worldonline en Planet en XS4ALL wist.

Klaarblijkelijk hebben megatrends tien jaar nodig om door te breken. Dit geeft mogelijkheden voor echte ondernemers. Ondernemers die gebruik maken van de blinde vlekken bij de traditionele handel. Zo'n braakliggend gebied geeft ook ruimte aan vele nieuwkomers zoals strateeg Ropers van Bol.com, maar ook de opportunist Coronel die vanuit de autoracerij snel diverse webwinkels is gaan exploiteren. Opvallend is dat Ropers zijn omzet weet te verdubbelen in een markt die door traditionele boekwinkels wordt beheerst met niets minder dan verticale prijsbinding die door de overheid gehandhaafd wordt. Een knap staaltje van doorzettingsvermogen en strategisch inzicht met e-tailing als DNA.

In de it-markt is de ontwikkeling te vergelijken met die van de boeken. Echter wordt de verticale prijsbinding hier niet gesanctioneerd door de overheid, maar door de merkfabrikanten die de traditionele retailers andere en veel gunstigere condities verschaffen dan de overige aanbieders. Dit is niet alleen een Nederlands trekje, maar een praktijk die zich ook in andere landen voordoet, zelfs in Amerika. Doordat de traditionele retailers internet niet zagen, ontstonden er kansen voor nieuwkomers. Kijk maar eens op een willekeurige vergelijkingssite en zoek naar een monitor of notebook. Je treft hier vele nieuwe aanbieders. Merkfabrikanten proberen het traditionele kanaal nog steeds te beschermen. Vele markten vervagen en schuiven in elkaar over. Ik vraag me af hoelang fabrikanten dit kunnen volhouden.

Uiteindelijk zal e-tailing niets anders zijn als retailing, maar dan virtueel. Met een aantal voordelen zoals de verkoop van kleine aantallen van een bijna oneindig assortiment en niet geremd door fysieke ruimte. E-tailing en retailing zullen op den duur in elkaar opgaan wanneer de traditionele aanbieders het internet volledig gaan benutten, of ook omgekeerd, de e-tailers winkels gaan openen om hun merkbeleving en aanbod in de echte wereld fysiek uit te dragen en te tonen. Kijk maar naar de retailplannen van Dell en hoe Apple zijn winkels inzet naast zijn web-only iTunes.

Bij retailing en e-tailing gelden uiteindelijk dezelfde regels; je hoeft niet de eerste te zijn, maar wel uniek, met een sterk imago dat onderscheidend is ten opzichte van andere aanbieders in de markt. Tot in de-tail.

Eddy Gans
Directeur bij Misco

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    NLdigital en DDA roepen politiek op om digitalisering niet te laten vallen

    AchtergrondData & AI

    Snowflake gaat van datacloud naar ai-ecosysteem

    ActueelCloud & Infrastructuur

    AWS maakt EU-cloud meer soeverein

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Szabó: Soevereine cloud voor héle Nederlandse overheid

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Belgisch internet krijgt nieuw hart

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    ‘Echte oplossingen om dagelijks te geb...

    IFS Connect, het jaarlijkse event van bedrijfssoftwareleverancier IFS, draait dit jaar volledig om Industrial AI. Het bedrijf ontvangt zijn gasten...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs