Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Hoe de Google E-A-T update de kwaliteit van zoekresultaten verbetert

24 mei 20233 minuten leestijdCloud & Infrastructuur

In augustus 2018 introduceerde Google voor de eerste keer de E-A-T-update, een update die gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van zoekresultaten. De afgelopen jaren wordt het effect van deze update echter steeds meer en meer besproken. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, wat betekent dat Google zich richt op de kwaliteit van de inhoud en de betrouwbaarheid van de websites die deze inhoud aanbieden.

De E-A-T-update heeft invloed op alle websites, maar vooral op websites die gericht zijn op gezondheid, financiën en andere gebieden waar foutieve informatie ernstige gevolgen kan hebben. Websites die niet voldoen aan de E-A-T-richtlijnen, kunnen hun ranking in zoekresultaten verliezen. We zullen daar per factor wat dieper op ingaan. 

Expertise

Expertise heeft betrekking op de kennis en ervaring van de auteur van de inhoud. Google beoordeelt de inhoud van een website op basis van de kwalificaties van de auteur en de relevantie van de inhoud voor het onderwerp. Als een website bijvoorbeeld medische informatie aanbiedt, moet de auteur over de juiste kwalificaties beschikken om als expert te worden beschouwd. Dit betekent dat websites die inhoud aanbieden zonder dat de auteurs over de juiste kwalificaties beschikken, hun ranking in zoekresultaten kunnen verliezen.

Authoritativeness

Authoritativeness verwijst naar de autoriteit van een website binnen een bepaald vakgebied. Google beoordeelt de autoriteit van een website op basis van het aantal links van andere betrouwbare websites naar de desbetreffende website. Een website met veel backlinks van betrouwbare websites wordt beschouwd als een autoriteit binnen het vakgebied en zal hoger ranken in zoekresultaten.

Trustworthiness

Trustworthiness heeft betrekking op de betrouwbaarheid van een website en de inhoud die het aanbiedt. Google beoordeelt de betrouwbaarheid van een website op basis van de reputatie van de website en de inhoud, de aanwezigheid van veiligheidsmaatregelen zoals HTTPS, en de transparantie van de website, zoals informatie over de auteurs en de bronnen van de inhoud.

Hoe voldoen aan de E-A-T-richtlijnen?

Om te voldoen aan de E-A-T-richtlijnen, moeten websites ervoor zorgen dat ze kwalitatief hoogwaardige inhoud aanbieden die relevant en nauwkeurig is. Ze moeten ervoor zorgen dat de auteurs over de juiste kwalificaties beschikken en dat de inhoud wordt ondersteund door betrouwbare bronnen. Bovendien moeten websites ervoor zorgen dat ze beschikken over veiligheidsmaatregelen, zoals HTTPS, en dat ze transparant zijn over de auteurs en bronnen van de inhoud. Het is dus belangrijk dat je je digitale strategie hierop aanpast. 

Conclusie

De Google E-A-T-update heeft als doel de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren door de nadruk te leggen op Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Websites die niet voldoen aan deze richtlijnen, kunnen hun ranking in zoekresultaten verliezen. Als je door middel van zoekmachine optimalisatie je rankings wilt verhogen, is het essentieel om deze drie factoren serieus te nemen. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs