Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Belgische Java User Group werkt met budget van 350.000 euro

08 mei 2003 - 22:005 minuten leestijdAchtergrondCarrière
José Delameilleure
José Delameilleure

Sinds anderhalf jaar geleden het vuur onder de Belgische Java-gebruikersgroep weer werd aangestoken, heeft de groep een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Nu al zijn er 650 betalende leden, tegen het eind van dit jaar moeten dat er duizend zijn.

Navajo bouwt
"Voor een gebruikersgroep moet je het klassieke business-plan gebruiken," zegt Daniël Schodts, managing partner van het Brusselse Navajo. "Toen we in contact kwamen met Bejug hebben we samen gekeken naar de doelstellingen van de groep, de doelgroep bepaald, vastgesteld wat we de doelgroep willen bieden, berekend wat de kostprijs daarvan is, en er de inkomsten voor gezocht." In België is momenteel een professionalisering van de gebruikersgroepen aan de gang, en Navajo bouwt momenteel aan ‘communities’ rond Java, crm (CRM Engine), telecom (Beltug – Belgian telecom user group) en services management (Itsmf – IT Services Management Forum). Voor Bejug organiseert Navajo jaarlijks drie seminars, één grote conferentie (Java Polis) en een aantal technische workshops. Dank zij de lidmaatschapsbijdragen en de sponsoring werkt Bejug met een totaal jaarbudget van ongeveer 350.000 euro.
De Bejug zag al in 1996 het levenslicht. Stephan Janssen werkte toen bij het Brusselse softwarehuis Fics aan een pakket voor ‘retail banking’ en merkte dat de Java-belofte van ‘write once, run anywhere’ wel degelijk ingelost werd. Om in gesprek te komen met gelijkgezinden, zocht hij contact met buitenlandse gebruikersgroepen en zette ook een Belgische vereniging op. "Het was een manier om met andere Java-adepten in contact te komen. Ik deed het puur uit idealisme, en zette zelf iedere maand een evenement op, stuurde uitnodigingen uit, deed de hele administratie en zorgde zelfs voor de catering. In feite een volledige baan die ik ’s avonds en in het weekend uitoefende," zegt de Bejug-voorzitter. Op zijn toppunt telde de vereniging 350 leden, een tiental grote sponsors (ook Microsoft was indertijd sponsor), maar in de activiteiten kwam een beetje de klad toen Janssen een eigen bedrijf opzette dat al zijn tijd opslorpte: "ik had geen sociaal leven meer over dat ik kon opofferen aan de Bejug."
Het aantal leden kalfde af tot zo’n tweehonderd, maar anderhalf jaar geleden schakelde de Bejug het organisatiebureau Navajo (zie kader) in, dat sindsdien fungeert als secretariaat en logistieke partner voor alle evenementen. Janssen ziet Bejug in de eerste plaats als een instrument om de Java-gemeenschap van informatie te voorzien. Via conferenties als een Java One Afterglow, technische sessies, business-conferenties, workshops. "Waar het om gaat is met andere Java-gebruikers kennis uit te wisselen, om elkaar te wijzen op nieuwe zaken en om te waarschuwen voor bepaalde api’s." Janssen hoopt van de Bejug binnenkort een vehikel te kunnen maken dat de Java-boodschap uitdraagt bij studenten. "Microsoft is enorm aan het lobbyen bij de universiteiten. Wij zouden hier zeker een tegengewicht in moeten bieden." Momenteel telt de Bejug 650 leden, maar door een wijziging in de politiek inzake bedrijfslidmaatschap moet dat aantal tegen het eind van dit jaar oplopen tot duizend. Even belangrijk vindt Janssen echter de ruim tweeduizend geregistreerde gebruikers van de http://www.bejug.org. Ook wie geen lid is, kan daar de presentaties van evenementen en een groot aantal artikelen bekijken. De Java-gemeenschap in België schat Janssen in op zo’n elfduizend gebruikers. Groeimogelijkheden te over dus.

Synergie

Toen de Bejug vorig najaar zijn Java Polis-conferentie organiseerde, werd bewust voor Antwerpen gekozen als locatie. "We wisten dat de Nederlandse gebruikersgroep op zijn gat lag, en wilden de Nederlandse Java-gebruikers ook aantrekken," aldus Janssen. Van de 650 deelnemers kwam uiteindelijk inderdaad 10 procent uit Nederland. De pogingen om vanuit België de Nederlandse Java-gemeenschap op te porren, zijn inmiddels gestaakt. Wel werd afgesproken om alvast de hoogte van de lidmaatschapsgelden op elkaar af te stemmen, en Janssen hoopt dat er nog meer synergieën kunnen komen. Dan moet het nog makkelijker worden om internationale sprekers naar de Lage Landen te halen. Al kregen de deelnemers aan Java Polis ook nu al sprekers voorgeschoteld die anders nooit naar deze contreien kwamen.
Drijvende kracht achter Java blijft uiteraard Sun. Heeft dat bedrijf niet te veel greep op de Java-gebruikersgroepen in de wereld? Recent revitaliseerde dat bedrijf de website waarop de diverse gebruikersgroepen worden geportretteerd, en het lijkt erop alsof Sun tegen de tijd dat de Java One conferentie wordt gehouden (10-13 juni, San Francisco) met een stunt wil uitpakken inzake het aantal gebruikersgroepen. Zo werd de Belgische groep even van de site gehaald om er vervolgens weer op te belanden. Op die manier kon een groei gemeld worden. "Ik denk niet dat Sun meer doet dan de groepen in kaart proberen te brengen," denkt Janssen. Hij vindt het ook niet meer dan normaal dat Sun beginnende Java-gebruikersgroepen zoveel mogelijk steun geeft.
Overigens is Janssen de eerste Belgische spreker ooit op een Java One-conferentie, de jaarlijkse hoogmis voor Java-adepten. Thema: het binnen tijd en budget implementeren van J2EE-projecten. "Spreken op Java One is een droom die in vervulling gaat. Ik moet dringend op zoek naar een nieuwe droom."< BR>

Meer over

Java

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Paul Broekhuizen leidt Fsas Benelux, Brink Software verkocht (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs