Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ontoegankelijkheid bedrijfsinformatie dure grap

16 juni 2008 - 13:063 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieMarketCap
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Organisaties zijn in hun bedrijfsvoering in grote mate afhankelijk van informatie en met name de beschikbaarheid en toegankelijkheid van deze informatie. Echter, de ontoegankelijk van deze kritieke bedrijfsinformatie kost Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen jaarlijks ruim 2 miljard euro.

Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde "Storage & Information Lifecycle Management | Netherlands" survey van MarketCap.
MarketCap heeft met het survey allereerst onderzocht welke data een organisatie eigenlijk als meest kritisch ervaart voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en de bedrijfsprocessen. Ruim een kwart van de bedrijven en instellingen met 50 of meer werknemers beschouwt informatie over service en producten als de meest kritische of onmisbare informatie. Daarnaast wordt bijna 16 procent productie-informatie en bij circa 15 procent van de bedrijven de informatie over / van klanten en (binnen de publieke sector) burgers beschouwd als ‘meest kritisch’.

Mariëlle Custers, senior consultant bij MarketCap geeft aan: "Het feit dat mass billing informatie slechts in geringe mate wordt genoemd als meest kritisch heeft voornamelijk haar oorzaak in het feit dat slechts bij een gering aantal organisaties, bijvoorbeeld binnen de sector nutsbedrijven, sprake is van applicaties, die dergelijke informatie verwerken. Opmerkelijk is echter wel dat organisaties marketing en marktinformatie in geringe mate als bedrijfskritisch beschouwen. Dit zou men kunnen uitleggen als dat organisaties in Nederland niet of nauwelijks op korte termijn management sturing geven op basis van marktinformatie".

De survey laat vervolgens zien dat bijna 40 procent van de respondenten in de afgelopen 24 maanden één tot twee maal te maken heeft gehad met een situatie dat de bedrijfskritische informatie niet aanwezig, toegankelijk c.q. tijdig beschikbaar was. Gemiddeld hebben bedrijven binnen de onderzochte populatie ruim eens per twee jaar geen toegang tot noodzakelijke bedrijfkritische informatie. Waarmee met ‘geen toegang’ een situatie bedoeld wordt welke tot frustratie en belemmering van de normale (business) processen leidt. Dit betekent dat elk jaar gemiddeld 50 procent van de organisaties geconfronteerd wordt met een dusdanige onbereikbaarheid van cruciale data, dat een bedrijf hiermee serieuze schade leidt.

Bij grote ondernemingen (vanaf 1000 werknemers) ligt het percentage lager dan bij kleinere ondernemingen. Mariëlle Custers van MarketCap vult hierbij aan: "Veelal zullen deze grotere organisaties hun back-up en recovery beter geregeld hebben. Echter, wanneer bij een organisatie met minimaal 1.000 werknemers er iets fout gaat, dan gaat dit ook meestal goed fout. Per schade moment zullen de kosten derhalve hier dan ook aanzienlijk hoger zijn, dan bij kleine of middelgrote organisaties. Ondanks de lagere percentage van ontoegankelijkheids momenten, is de absolute schade bij grotere organisaties omvangrijker dan bij het MKB".
Gemiddeld is deze schade per bedrijf per jaar circa 190.000 euro. Het gaat hierbij zoals eerder gemeld om (profit) bedrijven en instanties binnen de publieke sector met 50 of meer werknemers. Voor de totale doelgroep betekent dit een totale jaarlijkse schadepost door onbereikbaarheid van bedrijfskritische data ter grootte van 2,2 tot 2,3 miljard euro. Hiermee is de afhankelijkheid van data duidelijk aangetoond.

Over de survey "Storage & Information Lifecycle Management"
Het onderzoek "Storage & Information Lifecycle Management" van MarketCap is uitgevoerd onder  bedrijven en overheidsinstellingen in Nederland. Het onderzoek is een algemene en specifieke verkenning van de markt op het gebied van storage en Information Lifecycle Management en gaat in op trends en ontwikkelingen. Het onderzoek is te bestellen bij MarketCap en kost € 2.750,-. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Data & AI

    Gen-ai zet digitale transformatie in de hoogste versnelling 

    Financiële dienstverlening

    EU-landen akkoord over digitale euro

    Innovatie & Transformatie

    AcICT: DUO eindelijk op goede weg met systeem bekostiging

    Innovatie & Transformatie

    De nieuwste Computable 100 is verschenen!

    shutterstock_2669638113
    Innovatie & Transformatie

    Computable start traject Computable Awards 2026

    Innovatie & Transformatie

    Kort: AP slingert HAN op de bon, model van Fujitsu brengt mens en robot nader tot elkaar (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs