Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Het nut van een securityonderzoek

08 mei 2009 - 13:25OpinieInnovatie & Transformatie
Jan van der Sluis
Jan van der Sluis

Wereldwijd securityonderzoek relativeert het 'veilige' gevoel in Nederland ten opzichte van wat elders in Europa plaatsvindt.

Kortgeleden werd er een wereldwijd security onderzoek gepubliceerd waarbij meer dan 8500 consumenten is gevraagd naar hun mening over nationale, persoonlijke, internet en financiële security. Naast de gebruikelijke trenddata, hoe kan het ook anders, is in maart duidelijk geworden dat Europeanen steeds meer bezorgd zijn over financiële fraude ten tijde van deze recessie.

Niets nieuws onder de zon, temeer omdat de scheidslijn tussen wat acceptabel en frauduleus gekenmerkt kan worden, niet meer zo vast omlijnd is als we voorheen wel dachten. Zo ook het verschil tussen beloning en bonus, tussen spaarproduct en hypotheekafgeleide, tussen afspraak en interpretatie.

Maar hoe denken we in Nederland hierover in vergelijking met ons omringende landen? Het lijkt relevant, omdat fraude de neiging heeft zich in snel tempo te verplaatsen over de grenzen. Het consumenteninzicht helpt ons allemaal om na te denken over security policies, cultuur en maatregelen over landgrenzen heen.

Het onderzoek omvatte vijf Europese landen: België, Spanje, Duitsland, Nederland en de UK. Overige landen waren Australië, Nieuw Zeeland, Brazilië en de VS. Er werd een schaal gehanteerd van 0 tot 300, waar er bij 300 sprake is van traumatische angst.

Europese consumenten denken dat de recessie hen meer fraude brengt. Zo'n 61 procent denkt aan identiteits- of creditkaartfraude en dat de crisis dit substantieel versterkt. Zonder in detail te gaan een paar uitersten: 83 procent van de Spaanse consumenten en 72 procent van de Britse consumenten denken dit. In Nederland is dit ongeveer een derde. Daarbij is de indexscore in Nederland 86, zelfs nog lager dan een half jaar geleden. Blijkbaar maken we ons minder druk en slapen beter dan de rest van Europa.

Welterusten, Nederland.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Innovatie & Transformatie

    Overheid investeert fors in digitale transformatie

    Bluesky X
    Data & AI

    Kort: Mobiel netwerk VodafoneZiggo vernieuwd, dislikes voor Bluesky (en meer)

    veiligheid ai onderwijs
    Onderwijs

    Tech als kans, veiligheid als voorwaarde in onderwijs

    Nexperia
    Innovatie & Transformatie

    Escalatie intern conflict bij Nexperia

    ai saas ondersteboven
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Saas op de kop, twee derde bedrijven zegt ai-potentieel niet waar te maken (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs