Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Crm onder de loep

14 juni 2001 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondFinanciële dienstverlening
Marco van der Hoeven
Marco van der Hoeven

De vraag naar crm-software is in een stadium beland waarin potentiële gebruikers willen weten hoe ze dergelijke systemen het beste kunnen implementeren. Verschillende bedrijven en instellingen zijn daarom begonnen met onderzoek naar de resultaten van de eerste crm-implementaties, vooral die in de Verenigde Staten. Met name over het rendement bestaat nog veel onduidelijkheid.

Cap Gemini Ernst & Young introduceert deze maand in Europa de crm-index, een meetinstrument dat is ontwikkeld in samenwerking met Gartner Group om bedrijven hun situatie te laten vergelijken met die van andere crm-gebruikers. Jan Nico Silvius, crm-consultant bij Cap Gemini: "De reden voor het opstellen van de index is dat veel bedrijven bezig zijn met crm, er lopen veel projecten, en wij krijgen daar al die vragen over. Een objectief onderzoek maakt de zaak een stuk duidelijker."
Het benchmark-onderzoek dat nu bij honderd Europese bedrijven van start is gegaan moet in augustus zijn afgerond. In de Verenigde Staten is een vergelijkbaar onderzoek al afgerond, met verrassende resultaten. Bijna geen enkele van de onderzochte ondernemingen heeft bijvoorbeeld het rendement van de investering in crm-software gemeten, terwijl dat wel een belangrijk verkoopargument is.
Volgens Silvius is het moeilijk om financiële criteria aan een crm-implementatie te verbinden. Bij een erp-implementatie zijn de kosten vaak wel duidelijk, terwijl een kwalitatief aspect als klantenbinding veel minder goed is uit te drukken in cijfers.

Weinig zicht

Daarnaast blijkt er in de Verenigde Staten weinig contact of samenwerking te zijn tussen verschillende bedrijven die met crm-projecten bezig zijn. Ook werken veel ondernemingen productgericht. Ze hebben weinig zicht op hun klanten, en het is vaak niet duidelijk wie binnen een organisatie voor een bepaalde klant verantwoordelijk is.
Onafhankelijk van de samenwerking met Cap Gemini hebben de analisten van Gartner Group nog een aantal obstakels voor crm-implementaties geconstateerd. Zo verwacht Gartner weliswaar dat de uitgaven aan crm-implementaties zullen stijgen van 23,26 miljard dollar in 2000 tot 78,1 miljard in 2005, terwijl het rendement tot nu toe verontrustend laag is. Volgens de analisten heeft slechts 10 procent van de bedrijven die met crm bezig is een goed beeld van zijn klanten.
Op zijn crm-congres in Parijs voorspelde Gartner dan ook dat het percentage mislukte crm-projecten zal stijgen van 65 procent nu tot meer dan 80 procent in 2003. Pas in 2005 verwacht Gartner dat de markt voldoende gestabiliseerd is voor een slagingspercentage van 50 procent.
 
 
Peregrine koopt crm-leverancier
De twee grootste leveranciers van service management-software gaan samen. Peregrine Systems koopt voor 1,08 miljard dollar zijn concurrent Remedy Corporation. Met de aankoop van Remedy breidt Peregrine zijn markt uit met het middensegment. Peregrine verkoopt zijn standaard pakketsoftware voornamelijk op de grootzakelijke markt, terwijl Remedy juist in het middensegment actief is. Door deze acquisitie voegt Peregrine ongeveer 5500 klanten toe aan de bestaande 46 duizend. Dat laatste getal is inclusief veertigduizend klanten die Peregrine vorig jaar met de acquisitie van Harbinger aan zijn bestand heeft toegevoegd.
Opvallend aan deze acquisitie is dat Peregrine zich hiermee op de crm-markt begeeft, een terrein waar het voorheen, in tegenstelling tot Remedy, niet actief was. De huidige productlijnen blijven volgens Michel Ham, marketing directeur Noord Europa van Peregrine Systems, gewoon bestaan. Hiermee krijgt de productstrategie twee sporen. De oorspronkelijk eigen producten die het verkoopt zijn standaard softwarepakketten, terwijl de van Remedy gekochte producten juist bestaan uit maatwerk voor middelgrote ondernemingen.
Volgens Ham is het niet onlogisch om de producten op verschillende manieren te verkopen, omdat het gaat om twee gescheiden marktsegmenten. "Voor het lagere segment bijvoorbeeld zijn de Peregrine-producten te vergelijken met het kopen van een bus waarvan je niet meer dan twee stoelen gebruikt." Over een eventueel nieuwe naam voor het bedrijf kan hij nog niets zeggen.
Hij verwacht niet dat er ontslagen zullen vallen. "Er wordt gekeken naar wie de beste persoon is voor een functie. Peregrine zit wereldwijd te springen om goede mensen. In Nederland hebben we, op een organisatie van ongeveer vijftig man, al 23 vacatures. Er is dus plek voor alle mensen van Remedy."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    ActueelData & AI

    Cyberverzekeringen schieten tekort terwijl risico’s groeien

    Contract ondertekenen
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

    Rabobank
    ActueelData & AI

    Ai helpt geplaagde Rabobank in strijd tegen witwassen

    Touwtrekken duel strijd gevecht battle
    OpinieFinanciële dienstverlening

    Opensource en eigendom vormen geen culturele strijd

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Topicus lanceert bankingplatform: Akkuro

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs