Twintigers die momenteel de arbeidsmarkt bestormen, geboren na 1980 en nu ongeveer midden-20, kennen we als de Y-generatie. Ze dagen werkgevers uit. Op basis van diverse onderzoeken weten we dat zij niet geprikkeld worden door een leuk salaris of een grote leaseauto. Zij willen gemotiveerd worden door zelfontplooiing en verlangen van hun nieuwe baas ontwikkelingsprogramma’s en een goede balans tussen werk en privé. Maar de jonge talenten eisen niet alleen veel, ze hebben ook veel te bieden.
De mentaliteit van deze generatie, in combinatie met het effectief gebruik van arbeidsmigratie, is de sleutel tot toekomstig zakelijk succes. Vijf kernwoorden die horen bij de Y-generatie zijn: verbondenheid, onafhankelijkheid, integriteit, mobiliteit en ambitie. De generatie Y is de toekomstige ‘workforce’ en ze staan te trappelen. Bedrijven zijn momenteel afhankelijk van de kennis en capaciteiten van deze nieuwe werknemers om de concurrentiestrijd aan te kunnen. En dit geldt vooral voor de IT-wereld. Juist hier is succes afhankelijk van innovaties. Pas afgestudeerden zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en dus erg geliefd. Het is voor werkgevers essentieel om deze groep mensen aan te spreken.
Echter, de behoeften en gewoontes van de Y-generatie zijn anders. Maar eerder dan dat dit een probleem is, ligt hier juist de oplossing. Zonder twijfel vormt deze nieuwe generatie een essentieel onderdeel bij het bouwen van een succesvolle, waardevolle economie. Maar wat kunnen we doen om deze kritische generatie te werven en te behouden?
Nieuwe mind set, nieuwe wervingsinstrumenten
Om de juiste mensen aan te trekken zullen werkgevers zich een nieuwe mind set eigen moeten maken. Ze zullen een sterk merk moeten creëren en laten zien waar het bedrijf voor staat. Kandidaten willen tegenwoordig het liefst voor bedrijven werken waar ze in kunnen geloven, waarmee zij zich verbonden voelen. Dat vraagt om een nieuwe benadering.
Door invulling te geven aan deze behoeften kunnen bedrijven de voordelen ervaren van het talent dat zich bevindt in de beschikbare hoogopgeleide en jonge beroepsbevolking. Om de juiste mensen te werven, zullen bedrijven hun medewerkers meer dan voorheen voorop moeten stellen. Wanneer dit op de juiste manier gedaan wordt, kunnen de medewerkers hun enthousiasme voor het bedrijf op de klant overbrengen.
Momenteel komen we al aan de wensen van de Y-generatie tegemoet door onder andere (hoge!) beloningen te koppelen aan persoonlijke doelstellingen. We maken mobiliteit en grenzeloze carrières voor de globetrottende twintigers mogelijk door het uitstippelen van diverse carrièrepaden en het koppelen van de arbeidsmarkt in Europa aan die van Azië en de Verenigde Staten.
En terwijl wij uit de oudere generaties nog gewend zijn aan netwerkavonden, nieuwe contacten op de golfclub en de zakenlunches, doet de nieuwe generatie online zijn contacten op. LinkedIn, Twitter en Hyves zijn zelfs niet langer online ontmoetingsplaatsen alleen. Op Second Life opende een uitzendbureau al lang geleden haar virtuele deuren en steeds meer bureaus nemen momenteel deel aan de communities en blogs. Werven onder de talenten van de Y-generatie vraagt om de inzet van nieuwe middelen, die aansluiten bij het innovatie- en technologiegeoriënteerde publiek. Met het aanbieden van diensten op de iPhone geven we in elk geval een concrete aanzet.
Jan-Leen ’t Jong
Directeur van Harvey Nash Nederland