Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Werven in een wereld met Generatie Y

18 maart 2008 - 09:363 minuten leestijdChannelCarrière
Redactie Computable
Redactie Computable

Twintigers die momenteel de arbeidsmarkt bestormen, geboren na 1980 en nu ongeveer midden-20, kennen we als de Y-generatie. Ze dagen werkgevers uit. Op basis van diverse onderzoeken weten we dat zij niet geprikkeld worden door een leuk salaris of een grote leaseauto. Zij willen gemotiveerd worden door zelfontplooiing en verlangen van hun nieuwe baas ontwikkelingsprogramma’s en een goede balans tussen werk en privé. Maar de jonge talenten eisen niet alleen veel, ze hebben ook veel te bieden.

De mentaliteit van deze generatie, in combinatie met het effectief gebruik van arbeidsmigratie, is de sleutel tot toekomstig zakelijk succes. Vijf kernwoorden die horen bij de Y-generatie zijn: verbondenheid, onafhankelijkheid, integriteit, mobiliteit en ambitie. De generatie Y is de toekomstige ‘workforce’ en ze staan te trappelen. Bedrijven zijn momenteel afhankelijk van de kennis en capaciteiten van deze nieuwe werknemers om de concurrentiestrijd aan te kunnen. En dit geldt vooral voor de IT-wereld. Juist hier is succes afhankelijk van innovaties. Pas afgestudeerden zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en dus erg geliefd. Het is voor werkgevers essentieel om deze groep mensen aan te spreken.

Echter, de behoeften en gewoontes van de Y-generatie zijn anders. Maar eerder dan dat dit een probleem is, ligt hier juist de oplossing. Zonder twijfel vormt deze nieuwe generatie een essentieel onderdeel bij het bouwen van een succesvolle, waardevolle economie. Maar wat kunnen we doen om deze kritische generatie te werven en te behouden?

Nieuwe mind set, nieuwe wervingsinstrumenten
Om de juiste mensen aan te trekken zullen werkgevers zich een nieuwe mind set eigen moeten maken. Ze zullen een sterk merk moeten creëren en laten zien waar het bedrijf voor staat. Kandidaten willen tegenwoordig het liefst voor bedrijven werken waar ze in kunnen geloven, waarmee zij zich verbonden voelen. Dat vraagt om een nieuwe benadering.

Door invulling te geven aan deze behoeften kunnen bedrijven de voordelen ervaren van het talent dat zich bevindt in de beschikbare hoogopgeleide en jonge beroepsbevolking. Om de juiste mensen te werven, zullen bedrijven hun medewerkers meer dan voorheen voorop moeten stellen. Wanneer dit op de juiste manier gedaan wordt, kunnen de medewerkers hun enthousiasme voor het bedrijf op de klant overbrengen.

Momenteel komen we al aan de wensen van de Y-generatie tegemoet door onder andere (hoge!) beloningen te koppelen aan persoonlijke doelstellingen. We maken mobiliteit en grenzeloze carrières voor de globetrottende twintigers mogelijk door het uitstippelen van diverse carrièrepaden en het koppelen van de arbeidsmarkt in Europa aan die van Azië en de Verenigde Staten.

En terwijl wij uit de oudere generaties nog gewend zijn aan netwerkavonden, nieuwe contacten op de golfclub en de zakenlunches, doet de nieuwe generatie online zijn contacten op. LinkedIn, Twitter en Hyves zijn zelfs niet langer online ontmoetingsplaatsen alleen. Op Second Life opende een uitzendbureau al lang geleden haar virtuele deuren en steeds meer bureaus nemen momenteel deel aan de communities en blogs. Werven onder de talenten van de Y-generatie vraagt om de inzet van nieuwe middelen, die aansluiten bij het innovatie- en technologiegeoriënteerde publiek. Met het aanbieden van diensten op de iPhone geven we in elk geval een concrete aanzet.

Jan-Leen ’t Jong
Directeur van Harvey Nash Nederland

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Marga Reuver nieuwe voorzitter Dutch Cloud Community

    Overheid

    Haperende it bij OM brengt rechtsstaat in gevaar

    Onderwijs

    Tech-hub Molengeek verdacht van financiële malversaties

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Winnaars Computable awards 2025
    Carrière

    Zo hebben jury en publiek gestemd bij de Computable Awards 2025

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs