Geheugenfabrikant Kingston Technology begint een campagne om system builders te helpen geld te verdienen uit de groeiende vraag naar server-virtualisatie. Volgens Kingston kunnen ze goede marges verdienen met geheugen, maar steken bepaalde praktijken een spaak in het wiel.
Server-virtualisatie is waarschijnlijk de snelst-groeiende markt in de it-industrie, meent Steve Hall, product manager bij Kingston. Aangezien dit een technologie is die om veel geheugen vraagt, verwacht hij toenemende verkoopcijfers voor geheugen, bericht het Britse CRN. "Maar system builders slaan de plank mis. Ze laten toe dat ze gedwongen worden geheugen van een bepaald merk in servers te gebruiken, wat vaak twee keer zo duur is."
Hij noemt HP als een voorbeeld van een vendor die erop staat dat het eigen merk geheugen in HP-servers wordt gebruikt, omdat anders de garantievoorwaarden vervallen. Die vendor is niet de enige, meent Hall, en hij waarschuwt dat virtuele servers net als "gewone" servers binnen een paar jaar meer geheugen moeten hebben, dus is het zaak daar nu al rekening mee te houden. .
In de VS is het verboden om eindgebruikers te dwingen iets te kopen en Hall is van plan campagne te voeren om ervoor te zorgen dat dit elders in de wereld, te beginnen met het Verenigd Koninkrijk, ook gebeurt. Hij kon niet verder ingaan op Kingstons campagne, maar volgens analisten staat de fabrikant een goede kans.
Bob Tarzey, service director bij Quocirca, zegt: "Dit soort praktijken moeten aan banden worden gelegd. Er is geen reden dat een hardwareleverancier je zou moeten kunnen dingen om een commodity, standaard component van eigen merk te kopen."
Bron: CRN.co.uk