Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Derde golf in ai is begonnen

02 december 2024 - 11:393 minuten leestijdActueelData & AISalesforce
William Visterin
William Visterin

De nieuwe fase van artificiële intelligentie draait om ‘agents’: ai-systemen die uw taken kunnen overnemen. De wedloop tussen de techgiganten is aan de gang, waarbij het voor sommige ook een manier om de it-stack uit te breiden.

Eind 2022 begon de trend van de ai-chatbot, met de lancering van ChatGPT. Een chatbot geeft een antwoord op je vraag. Twee jaar later lijkt het tijdperk van de ai-agent aangebroken. Die krijgt een taak en voert die zelfstandig uit.

‘Het is de derde ai-golf’, bevestigt Jan Verbrugghe, senior director solution engineering bij Salesforce, op het eigen event in Brussel waar de agent-technologie haar debuut beleeft. ‘De eerste golf was het voorspellend gedeelte, een domein dat wij ook volop blijven gebruiken. De tweede golf is generatieve ai en copilot, waarbij je nieuwe info genereert op basis van bestaande data’, situeert hij

In deze golf is het tijd voor actie. ‘Hier is het een kwestie van handelen. Het gaat hier om taken die anders door een mens worden uitgevoerd. Zo’n agent geeft dan bijvoorbeeld aan waar de bestelling van de klant zit, maar kan die bijvoorbeeld annuleren, indien het te laat is’, stelt Verbrugghe. ‘De agent werkt ook omgekeerd: outbound. Hij kan dus zelf contact opnemen.’

Alle belangrijke ai-leveranciers proberen de stap van chatbot naar agent te zetten. Microsoft stelde recent op hun Ignite-conferentie autonome ai-agents voor. Microsofts Azure AI Agent Service moet ontwikkelaars helpen om intelligente ai-agents te ontwikkelen, implementeren en schalen die complexe bedrijfsprocessen kunnen automatiseren.

Stack

Anthropic lanceerde enkele weken geleden de nieuwe versie van hun Claude AI-systeem. Claude 3.5 Sonnet zal de controle over je computer kunnen overnemen en op die computer taken uitvoeren. Google werkt aan iets vergelijkbaars onder de codenaam Jarvis. Bij AWS zitten deze agents onder hun Bedrock-paraplu.  

Veel toepassingen zitten ingebed in bestaande toepassingen. Zoals bij Salesforce. Of zoals bij Oracle die agent-technologie inbouwde in zijn cloud HCM. Of hoe de ene agent niet de andere is.

Voor veel softwarebedrijven is de derde golf in ai, met agents sua, een strategie om zowel niet alleen hun business maar ook om hun stack uit te breiden. Bij Salesforce worden agents aangestuurd vanuit het eigen Agentforce-platform. Dat is een reeks autonome ai-agenten die gebruik maakt van Atlas, hun eigen leer- en redeneertechnologie. Het is als een orkest waarbij Salesforce zelf voor de dirigent en muzikanten zorgt, maar waar ook andere muzikanten, zoals llm’s, in kunnen meespelen.

Robotics

Overigens zijn er nog twee andere stappen te gaan in het ai-verhaal. ‘Stap vier is robotics, zoals leveringen per drone. Fysieke zaken uitvoeren’, stelt Verbrugghe. Al omschrijven sommige specialisten deze vierde stap als eentje waarbij ai in staat is nieuwe ideeën te ontwikkelen.

Over de finale stap is iedereen het eens: dat is artificial general intelligence, door OpenAI omschreven als ai die, volledig onafhankelijk, het werk van een volledige organisatie kan uitvoeren. Hoe veraf staan we van deze fase vijf? ‘Die is er al in 2026’, denken ze bij een partij als Anthropic.

Professor Bart Preneel heeft daar zijn twijfels over. ‘Ai zal wel vooruitgaan, maar niet op alle vlakken even hard’, geeft hij aan. ‘Dat er in San Francisco zelfrijdende auto’s rondrijden in een gecontroleerde omgeving wil niet betekenen dat die ook snel in Brussel opduiken’, oppert hij. ‘En je kan je afvragen of we die artificial general intelligence allemaal zomaar willen?’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs