Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Brian Gunther

Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars

18 juni 2025 - 07:15ActueelGovernance & PrivacyCraftzing
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Nederlandse websites scoren slecht op toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Liefst 93 procent voldoet niet aan de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA).

Nederland zit daarbij op het Europese gemiddelde. Vergeleken met vorig jaar verbeterde de situatie met minder dan 1 procent. Dit blijkt uit de Digital Trust Index, die wordt samengesteld door het digitale adviesbureau Craftzing. En dat terwijl de wet die eisen stelt aan de digitale toegankelijkheid van essentiële producten en diensten, al op 28 juni aanstaande in werking treedt.

Er moet nog heel wat gebeuren voordat digitale diensten toegankelijk zijn voor iedereen. De exacte hoogte van de boetes is in Nederland nog niet volledig vastgesteld, maar in België bijvoorbeeld kan dit per overtreding gemakkelijk oplopen tot honderdvijftigduizend euro. Behalve het risico op boetes van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) lopen websites straks omzet mis als concurrenten hun zaken wel netjes regelen. Nederland telt 4,5 miljoen mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve beperking dan wel neuro-divergentie.

Aanzienlijke obstakels

De meest frequent aangetroffen problemen vormen aanzienlijke obstakels voor veel gebruikers: laag kleurcontrast, moeilijk te onderscheiden links, ontbrekende tekstbeschrijvingen voor afbeeldingen (alt-tekst), gebrekkige of ontbrekende labels voor links en knoppen, en onjuiste taalinstellingen.

Digitale platforms moeten voldoen aan toegankelijkheidsnormen zoals de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG-richtlijnen). Ook de meeste ai-ondersteunde chatbots zijn ontoegankelijk voor mensen met een visuele of motorische beperking. Problemen werden het meest frequent vastgesteld bij gebruik met een schermlezer en toetsenbordnavigatie.

Het onderzoek omvatte dit jaar een analyse per economische sector. Over het algemeen is er weinig variatie tussen de meeste sectoren. Behalve de publieke sector: die scoort aanzienlijk beter in bijna alle landen, ongeveer 10 procent beter dan het gemiddelde. In Nederland voldoet 36,2 procent van de overheidswebsites aan de toegankelijkheidseisen. De detailhandel is consistent de laagst scorende categorie over heel Europa.

Meer over

Internet

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    Eén reactie op “Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars”

    1. Marc Steenbergen schreef:
      18 juni 2025 om 10:15

      Juridisch gezien klopt het artikel niet.

      Artikel 32 van de European Accessibility Act gaat over “Overgangsmaatregelen”:

      – Lidstaten kunnen toestaan dat bestaande producten en diensten, die VOOR 28 juni 2025 legaal in gebruik waren, gebruikt blijven tot 28 juni 2030. In Nederland moet de EEA worden verwerkt in wat u nog de Tijdelijke wet digitale toegankelijkheid heet, die we sinds 2018 kennen. Die aanpassing, en daarmee de omzetting van “tijdelijk” naar “definitief” is nog niet door het wetgevingsproces gegaan;

      – Ook servicecontracten die VOOR 28 juni 2025 zijn afgesloten, mogen zonder aanpassing, doorlopen tot het contract afloopt, maar uiterlijk tot vijf jaar na die datum (dus uiterlijk 2025 + 5 = 2030).

      Het betekent anderzijds ook dat alles wat NA 28 juni 2025 gecontracteerd wordt meteen moet voldoen aan die vereisten.

      Als we dus op dit moment (18 juni 2025) kijken welke websites voldoen aan de EEA, dan is dat niet de juiste vraag. Anders gezegd: alle websites voldoen, per definitie. En dat doen ze nog ruim 5 jaar …

      TECHNISCH gezien is de vraag wel interessant/relevant: welke websites voldoen aan WCAG 2.1 niveau AA? Daar komt een antwoord uit, en daar kun je iets van vinden.

      Bovenstaande is dus leuk voer voor contractuele discussies: klant X zegt tegen leverancier Y dat de huidige website moet voldoen aan de WCAG 2.1 want de EEA vereist dat. Leverancier Y zegt a) dat dat de verantwoordelijkheid is voor klant X maar dat zij dat kan accommoderen, en dat ze er een offerte voor zullen maken; en b) dat de klant X tot 28 juni 2030 heeft om dit te regelen maar dat het natuurlijk wel sneller mag. En daarmee ligt de bal dus bij klant X die moet beslissen wat het ‘m waard is en hoe snel ie dat wil regelen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs