Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Data en ai maken van accountant digitale adviseur

digitale adviseur
10 oktober 2025 - 07:003 minuten leestijdAchtergrondFinanciële dienstverleningWolters Kluwer
Bouko de Groot
Bouko de Groot
bouko@computable.nl

Nederlandse accountantskantoren staan onder druk van regelgeving, klantverwachtingen en technologische vernieuwing. Automatisering, cloud en artificiële intelligentie (ai) vormen de spil in hun strategie om efficiëntie, compliance en adviesdiensten toekomstbestendig te maken. Dat blijkt uit een rapport van Wolters Kluwer.

Nederlandse accountancykantoren onderscheiden zich door hun sterke focus op hybride cloud en workflow-automatisering: 56 procent gebruikt automatisering om deadlines te halen, meer dan in Duitsland maar minder dan in België. Dat is een van de conclusies van het 2025 Future Ready Accountant Report van Wolters Kluwer. Ai-toepassingen zoals boekhoudautomatisering (54 procent) en geautomatiseerde belastingaangiften (47 procent) zijn breed ingevoerd. Deze digitale volwassenheid creëert schaalbaarheid en maakt kantoren wendbaarder in een markt die steeds sneller verandert.

Tegelijkertijd blijft regelgeving een zware last. Zo zorgen ViDA (VAT in the Digital Age, een hervormingspakket van de Europese Commissie dat het BTW-stelsel moderniseert en onder andere realtime digitale rapportage en verplichte e‑facturatie omvat) en de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) voor voortdurende druk, waarbij 74 procent van de Nederlandse kantoren aangeeft dat implementatie en gebruik van nieuwe technologie een uitdaging vormen. ‘Regelgevende complexiteit blijft de grootste barrière voor Europese kantoren, met 77 procent die verwacht dat dit impact heeft op hun bedrijfsvoering,’ aldus het rapport.

Naast technologie speelt talent een cruciale rol. Met 49 procent rapporteren Nederlandse kantoren de hoogste urgentie rond welzijn en werkdruk. Medewerkers vragen nadrukkelijk om moderne technologie: 58 procent ziet dit als voorwaarde voor productiviteit en tevredenheid. Zoals een expert in het rapport benadrukt: ‘Mensen, processen, technologie en talent. Technologie moet in dienst staan van het beste talent, ondersteund door meetbare resultaten.’

Accountant steeds meer digitale adviseur

De vraag naar adviesdiensten groeit snel: 48 procent van de Nederlandse kantoren ziet een stijging in strategische adviesvragen, hoger dan in Duitsland en vergelijkbaar met België. Vooral advies rond de Wwft, esg en crypto wint terrein. Door data en ai te benutten, verschuift de rol van accountant steeds meer naar die van digitale adviseur. Het rapport stelt: ‘93 procent van de kantoren biedt inmiddels adviesdiensten aan – een duidelijke verschuiving van reactief naar proactief klantcontact.’

In bredere Europese context blijft regelgeving de grootste uitdaging: 77 procent van de kantoren verwacht impact, terwijl 70 procent aangeeft dat klantverwachtingen de bedrijfsvoering beïnvloeden. Nederland onderscheidt zich door de sterke focus op automatisering en cloud, terwijl België voorop loopt in workflow-automatisering en Duitsland de nadruk legt op training en compliance. Deze verschillen laten zien dat de Nederlandse sector relatief ver is in digitale adoptie, maar tegelijk worstelt met de menselijke kant van verandering.

De combinatie van technologische volwassenheid en groeiende adviesvraag maakt dat Nederlandse kantoren zich steeds meer positioneren als strategische partners. Waar compliance en efficiëntie de basis vormen, ligt de echte toegevoegde waarde in het leveren van inzichten die klanten helpen bij hun digitale en zakelijke transformatie, aldus de Wolters Kluwer-onderzoekers.

Meer over

accountancyCompliancedigitalisering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Carrière

    Project architect Frank over IT bij UW...

    ‘De grootste uitdaging voor ons zit in hóé we de dingen doen.’ Frank is project architect en werkt aan het...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Security & Awareness

    Fraudepreventie in betalingen: van kostenpost naar innovatie

    ai mensen klantenservice chatbot
    Data & AI

    Kort: Ménsen in klantenservice, Google en Microsoft pushen ai op werkvloer (en meer)

    Carrière

    Deloitte: geen verband tussen inzet ai en personeelskrimp

    Krimp groei
    Security & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    Goodbye
    Security & Awareness

    Kort: GitHub-ceo zwaait af, Perplexity jaagt op Google’s Chrome (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs