Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Koppelen systemen probleem voor telecom-dienstverleners

28 november 1996 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Correspondent
Correspondent

Het effectief toepassen van informatietechnologie ervaren telecommunicatie-bedrijven als het grootste struikelblok. Met name het opstellen van een integrale telefoonrekening die verschillende soorten telecommunicatiediensten omvat, blijkt een gigantische klus.

Dit zei Johan Kooij, executive vice president PTT Telecom, vorige week donderdag tijdens de achtste Telecommunicatie Conferentie in Amsterdam. Deze internationale bijeenkomst werd georganiseerd door ‘The Economist Conferences’ in samenwerking met Gemini Consulting. Vele kopstukken uit de telecommunicatiewereld waren naar Amsterdam gekomen.
Elke telecommunicatiedienst heeft op dit moment nog zijn eigen computersysteem voor gegevensverwerking en administratie. Het bundelen van de informatie uit al die verschillende systemen vergt grote inspanningen. Een niet onaanzienlijk deel van de IT-uitgaven van PTT Telecom, is gericht op verbetering van de service aan de klant, in het bijzonder op het gebied van rekeningen. Om een integrale telefoonrekening samen te stellen is informatie nodig uit tientallen systemen ter ondersteuning van allerlei diensten. Daarbij is geen rekening gehouden met het feit dat de abonnee een integrale rekening wil in plaats van meerdere rekeningen. Een probleem is dat PTT Telecom elke twee maanden een rekening stuurt, waarbij de periode verschilt per regio.
Zo kan het voorkomen dat een bedrijf met vestigingen over het hele land de ene maand rekeningen uit Groningen krijgt en de andere maand rekeningen uit Zuid-Holland. Het is buitengewoon lastig zicht te krijgen op de totale telecommunicatiekosten per tijdvak. PTT Telecom onderkent dit probleem en probeert volgend jaar beter in de behoefte van de klant te voorzien. De frequentie van de rekeningen gaat omhoog. Net als bij bankafschriften kan uit meerdere frequenties worden gekozen. PTT Telecom wil nog niet zeggen of dit de klant meer zal kosten. Met name de zakelijke klanten van PTT Telecom wensen steeds meer inzicht te krijgen in de samenstelling en opbouw van hun telecommunicatiekosten. Men wil de kosten per vestiging, afdeling of medewerker weten. Bovendien moeten de kosten per soort dienst precies kunnen worden uitgesplitst. Software-matig is dit complex.
Terje Thon, senior executive vice president bij Telnor, zei dat men in Noorwegen dezelfde ervaring heeft. Het is een hele opgave alle computersystemen aan elkaar te knopen.
Richard Brown, ceo Cable & Wireless, was het met Kooij eens dat het integreren van technologie een belangrijke hinderpaal vormt. Maar op de vraag wat nu de grootste hinderpaal is, gaf hij een verrassend antwoord. "Dat is het management, want die bepaalt het serviceniveau in een telecommunicatie-onderneming. Zijn de aspiraties laag dan zal het peil van de dienstverlening ook laag blijven."
Brown zei dat de ondernemingsleiding precies moet aangeven wat onder goede service wordt verstaan. Als dat niet gebeurt, zal de dienstverlening ook gebreken vertonen. Brown stelde dat de lat hoog moet worden gelegd. Wordt het niveau niet gehaald, dan is het verstandig de verantwoordelijke medewerker uit zijn functie te zetten.
Brown ging ook in op de golf van fusies die de telecommunicatie-wereld overspoelt. Zo willen British Telecom en de Amerikaanse MCI samengaan. Hiermee ontstaat een van de grootste telecommunicatie-concerns ter wereld.
Volgens Brown staat bij dit soort fusies het veroveren van strategische posities centraal en niet zozeer de klanten. De klant is er niet mee gebaat dat vijf à zes telecom-giganten de dienst gaan uitmaken en de wereld verdelen. Omvang betekent niet automatisch meer kwaliteit. Volgens Brown is het geen uitgemaakte zaak dat zeer grote ondernemingen hun klanten beter bedienen dan kleinere spelers. Overigens hebben British Telecom en Cable & Wireless eerder ook besprekingen gevoerd over een samengaan, maar die zijn afgeketst.

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    QR Computable Kort 15 aug '25
    ActueelData & AI

    Kort: NL-data op kernenergie, ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via QR (en meer)

    M&A, Fusie & Overname
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bluetron IT verkoopt tapereparatie-divisie aan Sprague

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Your.Cloud bouwt aan Europees msp-collectief

    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft schaft volumekortingen af

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel-topman Tan overleeft confrontatie met Trump

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs