Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kanttekeningen en tips van de meester

04 april 1996 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondSoftware & Development
Maurice van Uden
Maurice van Uden

MAARSSEN – Edward Yourdon, één van de bekendste opstellers van methoden voor software-ontwikkeling, sprak vorige week op een bijeenkomst van Software AG over zin en onzin van object-oriëntatie. Hier volgen tips over hoe met dit begrip om te gaan.

"In 1997 zal 40 procent van de applicaties met object-georiënteerde tools gebouwd worden. In het jaar 2000 is dat 80 procent. Waarom is object-oriëntatie zo populair?" Volgens Yourdon is de populariteit te verklaren aan de hand van het soort toepassingen dat tegenwoordig gebouwd wordt.
"Het zijn compleet andere applicaties dan we 20 jaar geleden bouwden. Als traditionele methoden niet meer werken, ligt het voor de hand nieuwe te proberen." Overigens waarschuwt Yourdon voor een al te enthousiaste benadering: "Als gestructureerde methoden in uw onderneming nog wel werken, blijf deze dan in hemelsnaam gebruiken."
De geijkte argumenten om aan object-oriëntatie (OO) te beginnen, somt de methodoloog op: "Produktiviteit, kortere ontwikkeltrajecten, makkelijker onderhoud, flexibiliteit en, last but not least, OO staat goed op het CV."

Bewijs ontbreekt

"Waar is echter het bewijs dat OO aan al deze voorwaarden voldoet? Dat is er eenvoudigweg niet. Er bestaan legio praktijkverhalen, maar welke daarvan zijn te vertrouwen? Hoe weet je als gebruiker dat er geen andere factoren van belang waren voor de geclaimde verbeteringen?" Yourdon zegt dat er slechts honderd tot tweehonderd goed gedocumenteerde praktijkgevallen van object-georiënteerde ontwikkelprojecten bestaan. "Op basis van zo’n gering aantal mag je geen conclusies trekken."
Toch denkt Yourdon dat er niet aan OO te ontkomen is. "Soms gebeurt het dat een technologie zo vanzelfsprekend wordt, dat je wel moet. Kijk maar naar de faxmachine: was het eerst zo dat het aanvragen van een fax bij je manager een hele halszaak was, nu is het zo vanzelfsprekend erover te beschikken, dat er niet eens meer over gesproken wordt. Hetzelfde geldt voor object-oriëntatie: de meeste tools bevatten al OO-elementen, of je nu wil of niet."
Bezorgdheid is op zijn plaats, zo meent de spreker. Zal het niet als een vluchtige trend overwaaien? Als nu, na alle investeringen in OO blijkt dat er slechts 5 procent produktiviteitsverbetering opgetreden is, wat dan? Hadden die investeringen dan niet beter aan andere technologieën besteed kunnen worden?

Waarschuwing

Evenals een andere spreker op hetzelfde congres, Martin Butler (zie pagina 7), waarschuwt Yourdon voor de organisatorische problemen die ondoordachte introductie van nieuwe technologieën met zich meebrengt. "Denk bijvoorbeeld eens aan het onderhoud van die object-georiënteerde code. Ik heb een relatie, die over 3 miljoen regels high-tech C++-code beschikt, geschreven door een genie die vervolgens vertrok naar een nieuwe baas. Deze onderneming heeft totaal geen idee wat er in die code gebeurt, laat staan hoe die aangepast dient te worden. Het is hetzelfde fenomeen als we jaren geleden met Cobol hadden."
Eén van de grootste beloften van OO is die van hergebruik van software. Yourdon bagatelliseert dit: "Ik ken bedrijven die exact nul procent hergebruik realiseren!" Overigens ligt dit niet aan OO, maar aan de organisatie erom heen: "Programmeurs moeten gestimuleerd worden te zoeken naar objecten in plaats van het ‘even snel’ zelf te schrijven. Daarvoor dient de organisatie aangepast te worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het instellen van een royalties-systeem. Wordt een object van een programmeur gebruikt door een ander, dan ontvangt zowel de originele programmeur als de hergebruiker hiervoor een vergoeding." Bovendien zouden organisaties die het serieus menen met objecten aparte ontwikkelteams moeten opzetten voor het bouwen ervan. "Deze objectenbouwers moeten dan een kapitaalbudget hebben en niet, zoals nu gebruikelijk is, een operationeel budget. Ze produceren toch kapitaalgoederen!"

Aansluiting

Later in zijn presentatie pleitte Yourdon nog voor het object-georiënteerd maken van het gehele ontwikkelproces. "Het is niet voldoende om te bouwen met een OO-tool. Daaraan voorafgaand dient het analyse- en ontwerpproces al met een OO-methode te gebeuren. Object-georiënteerd bouwen sluit totaal niet aan op traditioneel analyseren en ontwerpen. Bovendien dient de vertaling tussen deze twee methoden met de hand te gebeuren. Er bestaan geen tools voor." Yourdon zegt ook wel te weten dat hij – wat dit laatste betreft – tegen een doof publiek praat als hij vervolgens meldt dat er vorig jaar tweehonderd mensen door hem getraind zijn in het object-georiënteerd analyseren, terwijl "Powersoft 40.000 programmeurs wegwijs gemaakt heeft in het OO-programmeren!" MU

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelZorg

    Verschuivingen in ecd-landschap ouderenzorg

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    basic
    ActueelSoftware & Development

    Kort: Back to Basic!

    lek muur dam
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Claude onthoudt langer, lekken groter, de omgekeerde ai-generatiekloof  (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs