Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Stadskantoor Utrecht

Utrecht pakt communicatiecrisis aan met Paralax

18 mei 2015 - 10:05ActueelOverheid
Annemiek Sprado
Annemiek Sprado

De communicatie-afdeling van de gemeente Utrecht heeft planningssysteem Rostar CAS van Paralax aangeschaft. Dat systeem moet bestaande planningen in Excel vervangen. Voorheen werden zowel de piketdiensten als de vakantieplanning van de communicatie-afdeling bijgehouden in Excel. Tijdens een recente crisis bleek dat deze manier van werken gevoelig is voor fouten. Het was niet duidelijk welke woordvoerders dienst hadden. Het nieuwe planningssysteem is binnen twee maanden ingevoerd.

De gemeente Utrecht wilde een systeem waarin medewerkers zelf hun verlof en pakketdiensten in kunnen plannen. Zowel de piketdiensten als de vakantieplanning werden bijgehouden in Excel. De keuze viel op Rostar CAS van Paralex. Omdat de Utrechtse communicatieafdeling niet met reguliere personeelsplanning werkt, is er gekozen voor een maatoplossing. 

Medewerkers vullen bijvoorbeeld niet de werkuren, maar hun functierollen van bepaalde momenten in. ‘Zo is het mogelijk om per persoon meerdere keren te worden ingepland in het systeem voor verschillende verantwoordelijkheden. Ook druiste de lengte van een piketdienst in tegen de cao-voorwaarden die standaard in de software zijn verwerkt. Dit soort zaken vergden behoorlijk wat aanpassingen onder de motorkap van Rostar CAS.’ Vertelt Martin Dullemond, senior implementatie consultant bij Paralax.

Tijdsdruk

Het nieuwe planningssysteem wordt als software as a service-oplossing afgenomen. De implementatie is onder een behoorlijke tijdsdruk afgerond. De gemeente wilde het systeem binnen twee maanden in gebruik nemen.

De verlofplanning wordt door alle tachtig medewerkers van de afdeling Communicatie gebruikt. De planning van de piketdiensten en bereikbaarheid gebeurt voor 32 personen. Momenteel bekijkt de gemeente Utrecht of de inzet van Rostar CAS kan worden uitgebreid naar andere domeinen zoals gemeentereiniging, afvalverwerking en bijzondere opsporingsambtenaren.

Meer over

ArbeidsvoorwaardenConsultingeHRM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Contract ondertekenen
    ActueelData & AI

    RVO c.s. huurt voor 60 miljoen dataspecialisten in

    ActueelOverheid

    KPN en Thales bouwen soevereine cloud voor Defensie

    ActueelOverheid

    Gemeente Breda verruilt Centric voor Unit4

    Storagebeheer management
    OpinieData & AI

    Vraag naar Europese storage stijgt

    Vote now stem nu stemmen Awards
    ActueelOverheid

    Leden VNG stemmen in met ict-collectivisering

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    3 reacties op “Utrecht pakt communicatiecrisis aan met Paralax”

    1. Atilla Vigh schreef:
      18 mei 2015 om 12:41

      Mijn indruk is toch echt niet dat 80 mensen plannen een technische discussie is. Problemen bij het plannen van mensen is voor 80% te wijten aan leiderschap (“mensen drukken hun snor”) en communicatie (“ik dacht dat ….”).

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      18 mei 2015 om 13:26

      Heeft de gemeente Utrecht misschien – al was het maar heel even – een open source oplossing overwogen?

      Login om te reageren
    3. Felix The Cat schreef:
      18 mei 2015 om 18:54

      Recente crisis in in planning van communicatie afdeling, hoe noem je zoiets ? Communicatiecrisis, waarom ook niet. 80 communicatie medewerkers can’t be wrong. Drukke afstemming daar in Utrecht. Ik weet niet waarover, over Cloud wellicht. Want eerst ging planning in Excel, dat ging niet goed. Daarom eens als Cloudservice proberen, pak je natuurlijk schaalvoordelen gelijk mee. Wel eerst de boel 2 maanden met maatwerk ombouwen 😉 Behoorlijk wat aanpassingen onder de motorkap vertelt een senior implementatieconsultant bij Paralax.
      We wisten het eigenlijk al. Ook al heb je een speciale afdeling puur voor gezever. Het resultaat is eerst jarenlang autistisch klooien in Excel en dan uiteindelijk duur uitbesteden en eisen stellen dat de hele zooi binnen 2 maanden naar hun wensen is aangepast.
      Maar bij communicatie gaat het erom dat de boodschap is overgekomen en das gelukt, dat wil zeggen als de vraag was waar ons belastinggeld nou eigenlijk heen gaat.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs