Als system builders niet heel snel hun business model instellen op dienstverlening gaan ze een onzekere toekomst tegemoet. Dat is de mening van Dana Manciagli, algemeen directeur voor het wereldwijde system builder-kanaal bij Microsoft.
Dana Manciagli, algemeen directeur voor het wereldwijde system builder-kanaal bij Microsoft spreekt over de noodzaak voor system builders om over te stappen op diensten en meer oplossingen. Ze deed dat in een presentatie, getiteld "Hot channel money making trends for the future", onlangs tijdens IT ChannelVision Europe, van ChannelWebs Everything Channel, een tak van United Business Media.
‘Denk eens na’
"Als system builders doorgaan met geld proberen te verdienen uit op maat gemaakte pc’s en desktops, een segment dat achteruit gaat, wordt het nog erg moeilijk voor ze. Ze zullen hun business model moeten omgooien en nog eens goed nadenken over wat een system builder doet. Er is namelijk een enorme hoeveelheid omzet uit diensten te behalen, waarmee ze hun toekomst kunnen verzekeren en een hoop meer winst kunnen maken."
Volgens Manciagli heeft het software-plus-services-model als grootste voordeel dat je bestaande klanten loyaler aan je kunt binden. "System builders verdienen dik aan diensten, als ze ze bieden, wat wij proberen te bereiken is dat ze meer oplossingen aan hun portfolio toevoegen", zegt Manciagli.
Zo oppert ze dat maar 20 percent van system builders ook servers verkoopt, terwijl system builders juist het meest geschikt zijn om zich op die markt te richten, gezien hun rol in bijvoorbeeld het mkb als betrouwbaar it-adviseur.
Manciagli geeft toe dat iedereen in de it-industrie zich moet bezinnen op de toekomst, als onderneming en als individu. Maar de ouderwetse system builder moet dat al helemaal. "Wij en de rest van de industrie roepen dit al jaren en nu is het zo ver."
Kansen voor system builders
Een hot opportunity voor system builders, meent ze, is de software-plus-dienstenmarkt. "Veel denken dat dat toekomstmuziek is, maar het is nu gaande. En degenen die daar nu instappen zijn nu winnaars!" Kansen in de SaaS-sector bestaan bijvoorbeeld uit maandelijkse softwareabonnementen, het integreren van beheerde oplossingen of zelfs software hosting voor eindklanten, meent Manciagli. Ook mogelijk is een managed services-model waarbij je eindklanten maandelijks een vast bedrag oplegt voor desktopbeheer. Denk ook aan optimalisatie van data centers, opslagbeheer, virtualisatiediensten, advies en migratie van business processen en integratie van applicaties.
Bron: CRN.com