Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Via social media is het effectief ICT’ers werven’

23 mei 2011 - 11:423 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie

Bedrijven werven hun ict’ers steeds vaker via social media. Experts van het Computable-topic Loopbaan zetten social media effectief in om personeel te vinden en zien bedrijven zelfs gericht mensen aanstellen voor werving via social media.

De effectiviteit van werven via social media hangt volgens Peter Ambagtsheer, eigenaar van adviesbedrijf Mentaspex, vooral af van de manier waarop je het doet. ‘Werven via het eigen netwerk is niet alleen het voordeligste maar ook het meest effectief. Een oproep via social media heeft de meeste kans van slagen als de kandidaat vóór de uitnodiging al goed beoordeeld is op cv en referenties en reeds bekend is bij de wervende partij. De kans op een match is dan het grootst. Social media zijn ideaal om overzicht over een geactualiseerd persoonlijk netwerk te houden.'

Lattend zoekend

Bij ict-dienstverlener Peak-IT hebben ze sinds 1 januari 2011 een medewerker verantwoordelijk gemaakt om zich bezig te houden met social media. Volgens algemeen directeur Maarten Cobelens zijn er de afgelopen maanden verschillende wervingsacties uitgezet via Twitter, Facebook en Hyves, maar de resultaten blijven nog wel achter bij de verwachtingen. ‘De resultaten vallen wat mij betreft nog erg tegen en ik zie nog geen verplaatsing van werving via vacaturesites naar social media. Linkedin kan zich goed lenen voor het vinden van ict-talent, hier zijn ook goede resultaten mee geboekt, maar doordat de pool doorgaans lattent zoekend is, gaat er meer tijd in zitten ten opzichte van traditionele werving.'

Erwin van Litsenburg, directeur van de RulersGroup, is het niet helemaal met Cobelens eens. ‘Volgens mij zijn social media inmiddels een vast onderdeel van werving. De ict-professionals zijn steeds meer aanwezig op de verschillende platformen, dus daar moeten organisaties en recruiters ook zijn. Ik merk dat ze daar ook in steeds grotere getale zijn.'

Gerichter inzetten

Ook Frederik van Zeggeren, consultant executive search bij dienstverlener Qhuba, vindt dat er via social media redelijk effectief geworven kan worden. ‘Het is laagdrempelig en je kunt een brede doelgroep aanspreken. Dit is tegelijk het nadeel. Doordat er veel communicatie over de digitale snelweg gaat, wordt veel als onbelangrijk beschouwd en daardoor wordt jouw boodschap soms gemist. Belangrijk is dus wie je wilt aanspreken. Hierdoor kan je tools gerichter inzetten.'

Ramon de Meijer, executive manager bij internationaal recruiter Michael Page, is nog enthousiaster dan Van Zeggeren. ‘Werven via social media is heel effectief als het gaat om het direct benaderen van kandidaten. Je kunt al selecteren voor je gaat werven.'

Snel en laagdrempelig

Ict-dienstverlener The Future Group is momenteel bezig met een onderzoek naar social media. Daarin wordt de stijgende populariteit van dit groeiende medium afgezet tegen het kiezen van de juiste strategie binnen deze ‘jonge' communicatiemiddelen. 'Met de resultaten van dit onderzoek proberen we beter inzicht te krijgen in de wensen van de lezers van deze media, om dit vervolgens te integreren in de communicatiestrategie van de organisatie', zegt directeur Danny van IJzendoorn. 'Inmiddels is wel duidelijk dat de behoefte naar communicatie via social media groot is en dit zeker voor werving effectief kan zijn. Immers, de communicatie is snel en laagdrempelig.'

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs