Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Via social media is het effectief ICT’ers werven’

23 mei 2011 - 11:423 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie

Bedrijven werven hun ict’ers steeds vaker via social media. Experts van het Computable-topic Loopbaan zetten social media effectief in om personeel te vinden en zien bedrijven zelfs gericht mensen aanstellen voor werving via social media.

De effectiviteit van werven via social media hangt volgens Peter Ambagtsheer, eigenaar van adviesbedrijf Mentaspex, vooral af van de manier waarop je het doet. ‘Werven via het eigen netwerk is niet alleen het voordeligste maar ook het meest effectief. Een oproep via social media heeft de meeste kans van slagen als de kandidaat vóór de uitnodiging al goed beoordeeld is op cv en referenties en reeds bekend is bij de wervende partij. De kans op een match is dan het grootst. Social media zijn ideaal om overzicht over een geactualiseerd persoonlijk netwerk te houden.'

Lattend zoekend

Bij ict-dienstverlener Peak-IT hebben ze sinds 1 januari 2011 een medewerker verantwoordelijk gemaakt om zich bezig te houden met social media. Volgens algemeen directeur Maarten Cobelens zijn er de afgelopen maanden verschillende wervingsacties uitgezet via Twitter, Facebook en Hyves, maar de resultaten blijven nog wel achter bij de verwachtingen. ‘De resultaten vallen wat mij betreft nog erg tegen en ik zie nog geen verplaatsing van werving via vacaturesites naar social media. Linkedin kan zich goed lenen voor het vinden van ict-talent, hier zijn ook goede resultaten mee geboekt, maar doordat de pool doorgaans lattent zoekend is, gaat er meer tijd in zitten ten opzichte van traditionele werving.'

Erwin van Litsenburg, directeur van de RulersGroup, is het niet helemaal met Cobelens eens. ‘Volgens mij zijn social media inmiddels een vast onderdeel van werving. De ict-professionals zijn steeds meer aanwezig op de verschillende platformen, dus daar moeten organisaties en recruiters ook zijn. Ik merk dat ze daar ook in steeds grotere getale zijn.'

Gerichter inzetten

Ook Frederik van Zeggeren, consultant executive search bij dienstverlener Qhuba, vindt dat er via social media redelijk effectief geworven kan worden. ‘Het is laagdrempelig en je kunt een brede doelgroep aanspreken. Dit is tegelijk het nadeel. Doordat er veel communicatie over de digitale snelweg gaat, wordt veel als onbelangrijk beschouwd en daardoor wordt jouw boodschap soms gemist. Belangrijk is dus wie je wilt aanspreken. Hierdoor kan je tools gerichter inzetten.'

Ramon de Meijer, executive manager bij internationaal recruiter Michael Page, is nog enthousiaster dan Van Zeggeren. ‘Werven via social media is heel effectief als het gaat om het direct benaderen van kandidaten. Je kunt al selecteren voor je gaat werven.'

Snel en laagdrempelig

Ict-dienstverlener The Future Group is momenteel bezig met een onderzoek naar social media. Daarin wordt de stijgende populariteit van dit groeiende medium afgezet tegen het kiezen van de juiste strategie binnen deze ‘jonge' communicatiemiddelen. 'Met de resultaten van dit onderzoek proberen we beter inzicht te krijgen in de wensen van de lezers van deze media, om dit vervolgens te integreren in de communicatiestrategie van de organisatie', zegt directeur Danny van IJzendoorn. 'Inmiddels is wel duidelijk dat de behoefte naar communicatie via social media groot is en dit zeker voor werving effectief kan zijn. Immers, de communicatie is snel en laagdrempelig.'

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale innovatie: van apps naar agents

    Frank Breedijk
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale soevereiniteit hoeft niet zwart-wit te zijn

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs