Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het eisenpakket van de kritische ICT’er

20 oktober 2008 - 08:027 minuten leestijdAchtergrondSoftware & DevelopmentAccentureCaesar ExpertsStepstone
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Te weinig geld is niet goed, het ontbreken flexibele werktijden ook niet. De werknemer gaat niet zomaar akkoord met het eerste de beste arbeidscontract dat op tafel geworpen wordt. De ict'er zéker niet; die weet wat hij wil.

Af en toe wat voetballen op de afdeling en op vrijdagmiddag een flesje wijn opentrekken. Startende ict'ers noemen de sfeer op de werkvloer vaker dan hun ervaren collega's een belangrijke factor in werkplezier. Dat blijkt uit onderzoek van Computable waaraan 4038 ict'ers meededen.

Natuurlijk, het gaat om het werk. De targets moeten behaald worden en de klanten moeten tevreden blijven. Toch wil de startende ict'er niet altijd alleen maar serieus bezig zijn. Ergens is dat ook wel logisch. Met minder dan drie jaar ervaring op de arbeidsmarkt ligt de studietijd nog vers in het geheugen. Plezier maken, oeverloos kletsen en zo nu en dan een drankje horen daar nu eenmaal bij. Waarom zou je daar na het tekenen van het arbeidscontract plotseling afscheid van nemen? Dat weet de ict-starter ook niet, blijkt uit Computables onderzoeksresultaten.

Ruim de helft van de werknemers met enkele jaren werkervaring noemt de werksfeer en het contact met collega's als de belangrijkste reden om bij een werkgever te blijven. De inhoud van het werk en de hoogte van het salaris komen achtereenvolgens op de tweede en derde plek. Ook junior applicatieontwerper Noraini Motiwala geeft aan dat ze sfeer belangrijk vindt. Sinds enkele maanden werkt ze bij ict-dienstverlener Caesar. "De werksfeer bepaalt voor een groot deel of ik plezier heb in mijn werk. Je collega's en de manier waarop je elkaar behandelt, zijn daarom erg belangrijk."

Naarmate de ict'er langer in dienst is, wordt werksfeer echter minder belangrijk. Bij werknemers met tot twintig jaar werkervaring wordt dit punt nog wel het vaakst genoemd, maar minder dan onder starters. Ict'ers die meer dan twee decennia in de automatisering werken, noemen contact met collega's en sfeer nog minder: 48 procent vindt het belangrijk. Herman Leijdesdorff is 55 jaar en één van die werknemers die tot die categorie zou behoren. Met ruim twintig jaar ervaring in de automatisering is hij nu consultant bij dienstverlener JSR. "Ik vind werksfeer nog steeds heel belangrijk, maar wel op een andere manier dan vroeger", aldus Leijdesdorff. "Jonge mensen willen vaak vooral goede maatjes zijn met collega's. Dat heb ik niet meer. Het is belangrijk dat je prettig met elkaar kunt samenwerken, maar ik doe geen consessies aan de kwaliteit van een product. Als ik het ergens niet mee eens ben, zeg ik dat gewoon. Als je dat op een tactische manier doet, kun je best direct zijn."

Uit de onderzoeksresultaten blijkt inderdaad dat het vooral de jonge ict'ers zijn die werksfeer hoog op het prioriteitenlijstje hebben staan. Van alle werknemers tussen de 18 en 35 jaar hecht 56 procent veel waarde aan werksfeer. Bij personeelsleden van 55 jaar en ouder is dat nog maar 45 procent.

Vervelende collega’s

Opvallend is dat het salaris voor vrijwel niemand een reden is om zijn huidige baan te behouden. Een ict'er die jaarlijks een flinke som geld ontvangt, maar dagelijks te maken heeft met vervelende collega's en een onaantrekkelijk takenpakket, houdt het gauw voor gezien.

Dat betekent overigens niet dat het tegenovergestelde óók waar is. Ook wie weinig verdient, maar wel ontzettend leuke collega's heeft, gaat toch op zoek naar een nieuwe baas. Volgens de onderzoeksresultaten is dat vooral van toepassing op de jonge werknemer. Het gaat dan om werknemers tussen 18 en 35 jaar. Zij komen in veel gevallen net van school en willen, nu hun studententijd achter de rug is, eindelijk wel eens een dikbelegde boterham verdienen. Bovendien zijn veel werknemers in deze fase bezig hun leven verder op te bouwen. Ze willen een huis, een auto, een kind en op vakantie. Dat kost geld.

Hoewel vaders vaker dan vroeger de zorg voor hun kind op zich nemen, blijkt dat de traditionele rolverdeling nog niet van de baan is. Mannen vinden een laag salaris, slechte secundaire arbeidsvoorwaarden en het niet hebben van een vast contract vaker dan vrouwen een reden om hun baas te verlaten. Vrouwen vertrekken juist vaker wanneer ze niet parttime kunnen werken.

Om vier uur vertrekken

Ook consultancybureau Accenture merkt dat werknemers de balans tussen werk en privé proberen te bewaren. "Werknemers willen meteen na het afstuderen parttime kunnen werken", aldus hr-manager David Hulsenbek. "Soms is dat omdat ze een sport beoefenen of misschien hebben ze wel nog een eigen bedrijfje." De werkgever heeft daarom een work/life-policy opgesteld, waarin onder andere staat dat werknemers vier dagen kunnen werken of hun werktijden flexibel kunnen indelen. Hulsenbek: "Drie dagen werken is voor consultants lastig, omdat ze bij een klant werken. We laten wel zien dat het normaal is dat werknemers om vier uur vertrekken om de kinderen van school te halen. Om dat goed te regelen hebben we dat vastgelegd."

Werkgevers die hun personeel tevreden weten te houden met geld, flexibele werktijden en een prettige sfeer, weten wat hun werknemers willen. Dat neemt niet weg dat een werknemer ook nog bij een bedrijf moet passen. Iemand die wil dat collega's elkaar allemaal bij naam kennen, voelt zich waarschijnlijk niet thuis binnen een bedrijf met honderden werknemers. En de ict'er die status ontleent aan de bekendheid van een bedrijf, is niet op zijn plek bij een organisatie waarvan de naam buiten de dorpskom nooit genoemd wordt.

Vooral startende ict'ers blijken dat soort dingen belangrijk te vinden. Werknemers die zich nog maar kort op de arbeidsmarkt begeven, willen dat hun persoonlijke idealen aansluiten bij de identiteit van het bedrijf waarbij ze werken. 

Het clubgevoel

Volgens Mary van der Kuip, manager Benelux bij onderzoeksbureau CRF dat de populairteit van werkgevers inventariseert, moeten werkgevers proberen ‘het clubgevoel' te realiseren. Een gevoel van saamhorigheid is niet alleen handig bij het aantrekken van personeel, zegt de onderzoekster, het werpt ook zijn vruchten af nadat het contract getekend is. "Werknemers zijn dan veel honkvaster", vat Van der Kuip samen.

Dat blijkt ook uit de poll die Computable deze zomer hield. Zeventig procent van de lezers die de vraag ‘Vind jij het wij-gevoel op je werk belangrijk?' beantwoordden, geven aan dat inderdaad belangrijk te vinden. Twaalf procent maakt het niet zo veel uit. Zestien procent vindt alleen het salaris belangrijk.

Samengevat heeft de ict'er een flink eisenpakket. Hoewel salaris voor de automatiseerder een belangrijk punt blijkt, is het geen reden om een verder onaantrekkelijke baan te behouden. Flexibel werken is dat wél. Maar de slechtbetalende werkgever doet het ook niet slim. Die kan zijn personeel vaarwel zeggen. Al met al doet de personeelsfunctionaris er goed aan de wensen van sollicitanten goed onder de loep te nemen, alvorens het arbeidscontract op tafel te leggen. Wie weet blijft die nieuwe werknemer dan wel wat langer hangen.

Blijven of opstappen

Belangrijke redenen om bij de baas te blijven
– Leuke collega's/goede werksfeer (51 procent)
– Interessant werk (50 procent)
– Goed salaris (38 procent)

Belangrijke redenen om de baas te verlaten
– Geen interessant werk (40 procent)
– Slecht salaris (37 procent)
– Geen doorgroeimogelijkheid (35 procent)

Het gaat hier om het percentage werknemers dat een bepaalde arbeidsvoorwaarde of arbeidsomstandigheid aangeeft als ‘belangrijk'.

Mannen en vrouwen

Mannen vinden significant vaker dan vrouwen salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en onzekerheid over het contract redenen om weg te gaan bij hun werkgever.

Vrouwen vinden significant vaker dan mannen het gebrek aan mogelijkheden om parttime te werken een reden om op zoek te gaan naar een andere baan.

Meer over

ArbeidsvoorwaardeneHRM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: European Security Program Microsoft, Atos ondersteunt Nations League, ai-assistent in A&H-winkels (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    2 reacties op “Het eisenpakket van de kritische ICT’er”

    1. Iemand schreef:
      21 oktober 2008 om 08:00

      ” Volgens Mary van der Kuip, manager Benelux bij onderzoeksbureau CRF dat de populairteit van werkgevers inventariseert, moeten werkgevers proberen ?het clubgevoel’ te realiseren. ”

      Mens echt, rot op daarmee! Als ik ergens echt strontziek van wordt, dan is het zo’n manager, die wil dat we allemaal vriendjes worden, en dat we constant naar allerlei borrels gaan, en die denkt dat we thuis niks te doen hebben. Natuurlijk zegt niemand van het personeel dat ze daar geen zin in hebben, dan heb je het helemaal gedaan, dan heb je een minnetje voor teamspelen in je beoordeling. Maar de waarheid is dat velen denken: ‘Ik had iets nuttigers kunnen doen dan zandkasteeltjes bouwen met mijn collega’s’. En natuurlijk leest Rob de manager dit weer, en gaat ie ons nog meer laten karten en steengrillen. Nou bedankt alvast hoor! Weer: ‘Kerst bij je schoonouders, verplicht vrolijk zijn’!

      Login om te reageren
    2. Marc schreef:
      23 oktober 2008 om 16:36

      Het is inderdaad zo dat een kwart bij een bedrijfsuitje er zit van ‘ok het moet van de baas, hoe laat mag ik weer naar huis…’. Goed er zullen nog veel medewerkers dit wel leuk vinden, maar zodra je baas de aanwezigheid bijna gaat verplichten, steek je je doel voorbij. En zo’n dom bureau is natuurlijk bijna ingehuurd om te zeggen: “Het gaat om sfeer, dus moeten jullie leuke dingen doen.” Een zo ver reeds opengetrapte deur, waar de scharnieren bijna uit zijn. Maar ze krijgen weer advies geld voor dit geleuter.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs