Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Koppeling softwaretechnieken brengt Big Brother dichterbij

06 april 2000 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Wim Amerongen
Wim Amerongen

Het adviesbureau American Management Systems (AMS) opent deze zomer een centrum in Den Haag waar de software voor klantbeheer van Siebel wordt gekoppeld aan intelligente agents. Het koppelen van deze twee technieken geeft bijvoorbeeld telecombedrijven, banken en verzekeraars een beter inzicht in het aankoopgedrag van hun klanten.

Jeff Burgett, de technische man van AMS, beschouwt intelligente agents als de derde belangrijke verandering in de wijze waarop gebruik gemaakt wordt van computers. De eerste was de overgang van analoge naar digitale techniek. Die maakte de personal computer mogelijk. De tweede grote doorbraak was Internet, met als belangrijkste gevolg het wereldwijde web en de opkomst van elektronische handel. "Intelligente agents zijn de derde grote doorbraak. Deze programma’s kunnen op basis van parameters van de gebruiker acties uitvoeren, zoals: zoeken, vergelijken, leren, onderhandelen en samenwerken, zo stelt Burgett.
In de jaren tachtig werd deze software gebruikt voor toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Nu staan intelligente agents vooral in de belangstelling omdat ze kunnen functioneren als interface tussen de gebruiker en het web. Diverse bedrijven brengen agents op de markt, zoals het Nederlandse bedrijf Tryllian dat Gossip onlangs introduceerde. De Stichting NLnet en de Vrije Universiteit kregen onlangs een budget om onderzoek te doen naar de inzetmogelijkheden van intelligente agents.

Mobiele bellers

AMS heeft onlangs patent aangevraagd op een applicatie die dankzij het gebruik van intelligente agents bedrijven in staat stelt effectiever transacties te doen. Het prototype van deze toepassing wordt gebruikt in het centrum dat deze zomer in Den Haag wordt geopend. Daar moeten de agents laten zien waartoe zij in staat zij als ze zijn gekoppeld aan de crm-software van Siebel.
Burgett legt uit hoe de proefopstelling gaat werken. "Stel dat iemand een mobiele telefoon wil kopen via de website van een telecombedrijf. Een profiler agent controleert dan of de potentiële koper al eerder iets heeft gekocht. De agent gaat dan onder ander na of deze koper op tijd heeft betaald en of hij producten heeft gekocht bij andere vestigingen. Als de koper een bedrijf is, dan gaat de agent bij diverse controle-instanties na of het bedrijf kredietwaardig is."
Heeft de profiler agent een profiel van de klant gemaakt, dan komt een tweede slimme agent in actie, de negotiation agent. Deze agent stippelt de beste strategie uit voor het zakendoen met de klant. Dit gaat verder dan alleen het bepalen van de prijs, de agent doet ook voorstellen voor kortingen en onderhandelingsvoorstellen.
Bij de geschetste werkwijze verloopt de invoer van de potentiële koper via een browser. Daarnaast biedt de proefopstelling de mogelijkheid toegang tot het systeem te krijgen via een WAP-telefoon of via de stem.

Doorbraken

Volgens Burgett zal het gebruik van slimme agents leiden tot doorbraken in diverse branches. Banken, verzekeraars en retailers kunnen nieuwe werkwijzen ontwikkelen dankzij deze software, omdat ze het gedrag van hun klant nog beter leren kennen. Onderhandelingen met toeleveranciers bij het inkoopproces kunnen voor een deel ook worden overgenomen door agents. Het stroomlijnen van dit zogenoemde procurementproces kan tot aanzienlijke besparingen leiden.
Burgett wijst erop dat intelligente agents ook beperkingen hebben. Zo gelooft hij niet in de toepassing waarbij deze software als een soort robotjes het net afstruinen op zoek naar soortgenoten. Het Nederlandse bedrijf Tryllian brengt met Gossip zo’n intelligente agent op de markt. Burgett: "In de nabije toekomst denk ik niet dat agents zo intelligent zijn dat het zinvol is dat ze op eigen initiatief vrij over het web gaan zoeken. Voorlopig blijft de toepassing beperkt tot agents die binnen een beperkt gebied en met een gerichte opdracht hun taken verrichten."

Meer over

Oracle-applicaties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs