Philips wil dit jaar alle verliesgevende activiteiten stoppen als ze geen uitzicht bieden op succes. Ingrepen vallen te verwachten bij het verliesgevende Philips Media, de nog weinig succesvolle kabelactiviteiten en de al jaren geldverslindende interactieve CD. Al deze troetelkindjes van Jan Timmer worden in hun voortbestaan bedreigd.
Wel acht topman Boonstra Philips in een goede positie om de vruchten te plukken van de huidige digitale revolutie. Boonstra: "Wij hebben op dit terrein een groot arsenaal aan kennis tot onze beschikking, en wij werken intensief samen met een aantal vooraanstaande spelers van wereldformaat. Ze hebben wij de Web-TV samen met Sony ontwikkeld. En dit jaar zal de lancering van de DVD-Rom en andere DVD-produkten van start gaan."
Boonstra liet vorige week vrijdag tijdens een donderspeech voor vertegenwoordigers uit alle geledingen van het Philips-personeel geen twijfel bestaan aan zijn koers. Daarin is geen plaats meer voor sentimenten. Het belang van de aandeelhouder staat voorop.
Orkaan Gilbert
Alleen de keiharde cijfers spreken. Jan Timmer die wel eens ‘orkaan Gilbert’ werd genoemd, is maar een ‘doetje’ vergeleken met Boonstra. De concurrentie op de elektronicamarkt is zo moordend dat veel meer radicale veranderingen nodig zijn. Boonstra sprak van ‘veranderingen die fundamenteler en diepgaander zijn, met resultaten die krachtiger en langer doorwerken’. In dit verband past ook de aankondiging van Philips zich uit Grundig terug te trekken.
Boonstra zei dat de operatie Centurion van zijn voorganger Timmer niet krachtig en lang genoeg heeft doorgewerkt. "Dankzij Centurion komt de klant weer centraal te staan. Maar wij kunnen meer doen. Mijn vader werkte in de zuivelhandel. Van hem heb ik al heel jong geleerd dat succes afhangt van tevreden klanten. Als onze melk niet vers was, haalden de mensen die wel ergens anders. Wij wisten dat er zonder klanten geen omzet en groei mogelijk is."
Boonstra riep de 275.000 werknemers die via satellietverbindingen en herhalingen in andere tijdzones zijn toespraak konden volgen, op meer te presteren tegen lagere kosten. Qua produktiviteit blijft Philips achter bij de concurrentie. De opbrengst per werknemer is namelijk lager dan bij de meeste concurrenten. Bovendien groeien de kosten sneller dan de omzet. Een groot deel van deze kosten bestaat uit lonen. Boonstra: "We hebben ons laten leiden door te optimistische groeiverwachtingen. We hebben onze budgetten niet afgestemd op de werkelijkheid."
Consumentenelektronica
Ook constateerde hij dat de resultaten sinds het vierde kwartaal van 1995 onbevredigend zijn. Indirect viel hij ook zijn voorganger Timmer af: "We hebben geïnvesteerd in nieuwe activiteiten zonder duidelijk uitzicht te hebben op een gezond resultaat." Boonstra bedoelde hiermee ondermeer de kabelactiviteiten en het Sport 7-avontuur. Ook zei hij: "We zijn doorgegaan met activiteiten die niet winstgevend zijn en die geen aantrekkelijke groeimogelijkheden bieden." Vraag is dan ook of Philips doorgaat met de consumentenelektronica.
Oud-Philipstopman Wisse Dekker waarschuwde in het NOS-programma Buitenhof deze divisie niet in zijn geheel op te geven. Andere onderdelen van het Philips-concern, waaronder de professionele elektronica, profiteren weer van de research die consumentenelektronica doet.
Boonstra wil op korte termijn de winstgevendheid herstellen, met inzet van alle mogelijkheden die hem ten dienste staan. De financiële gezondmaking heeft de hoogste prioriteit. Daarnaast wil hij zich richten op winstgevende groeimogelijkheden en nieuwe marktkansen, en niet zozeer op groei alleen.
Verder wil Boonstra de bureaucratie te lijf gaan. Het gebeurt nog te vaak dat de verantwoordelijkheid voor een bepaald produkt of een groep produkten verdeeld is over te veel afdelingen. "Wij moeten onze produktgroepen klein en zelfstandig maken. We hebben een organisatiestructuur nodig waarin het duidelijk is waar precies de verantwoordelijkheden liggen. Met als hoekstenen, resultaatgericht werken en de ontplooiing van nieuwe winstgevende activiteiten."