OSLO – Ondanks de euforie rond Internet, vormt deze ‘nieuwe’ technologie ook een bedreiging voor bedrijven. Op een bijeenkomst van Tandem Computer licht consultant dr Nick Collin van Stanford Research International (SRI) de situatie in de bancaire wereld toe.
"De kansen die Internet biedt, zijn voor veel banken wel duidelijk. Het vormt een nieuw distributiekanaal voor de aangeboden diensten en het kan de produktiviteit van medewerkers ten goede komen. Daar lijnrecht tegenover staan echter nieuwe bedreigingen: beveiliging van vertrouwelijke gegevens en verlies van contact met de klanten", aldus Collin.
"Op dit moment wordt het net gekenmerkt door twee problemen: het is te traag en er bevindt zich teveel informatie op. Toch bouwt tweederde van ’s werelds grootste ondernemingen een intranet, veelal gecombineerd met een publiek toegankelijke website."
Waarom Internet?
Waarom doen die ondernemingen dit als de bedreiging voor vertrouwelijke bedrijfsgegevens zo groot is? Collin: "Daarvoor zijn talloze redenen aan te geven. De technologie is goedkoop, soms zelfs gratis. Het gaat om open technologie waarin standaarden de hoofdrol spelen. Investeringen lijken bestand te zijn tegen toekomstige ontwikkelingen omdat alle koppen dezelfde kant op staan. Het gebruiksgemak ligt op hoog niveau en Internet-technologie is compatibel te maken met de oude, bestaande techniek."
De bedreigingen zijn echter eveneens talrijk. "Verlies van vertrouwelijke gegevens, het onderscheppen van berichten door derden, ongeoorloofde toegang tot bedrijfssystemen, beschadiging van data, virusaanvallen. Uiteraard zijn hiertegen wel maatregelen te nemen: het opzetten van firewalls, gebruik maken van versleuteling, zware controles op de identiteit van degene die toegang wil en, last but not least, het instellen van strikte procedures."
"Elektronische markten kunnen uiterst winstgevend zijn", aldus de consultant. "Een onderneming als American Airlines verdient tegenwoordig meer geld met zijn Sabre-reserveringssysteem dan met het uitvoeren van vluchten."
Elektronische kolonisatie
Ook kan bij slimme inzet van Internet de binding met de klant juist sterker worden. Een goed voorbeeld hiervan vormt Federal Express. "Via het Web is informatie te verkrijgen over de status van verstuurde pakketten. Fedex is echter een stap verder gegaan: het biedt nu software aan waarmee deze informatie makkelijker te verkrijgen is en waarmee direct opdrachten te geven zijn. Die software is van het Net af te halen. Op deze wijze ‘koloniseert’ Federal Express de PC’s van zijn klanten."
Collin geeft in zijn presentatie overigens een verhelderende kijk op de elektronische markt. "In traditionele markten is sprake van een value chain, een keten van bedrijven die met hun werkzaamheden waarde toevoegen aan een produkt. Ieder bedrijf in deze keten concurreert op het stukje waarde dat toegevoegd wordt door haar bedrijfsactiviteit."
"Een dergelijke keten is ook te onderscheiden in de virtuele markt. De componenten in deze keten verschillen echter." Collin onderscheidt drie gebieden voor het toevoegen van waarde: inhoud, communicatie (distributie) en context. "Terwijl iedereen probeert te concurreren op inhoud en communicatie, speelt de echte concurrentie zich af op het gebied van context", beweert hij. Context is de manier waarop de informatie aangeboden wordt. In de virtuele markt is het volgens de consultant van groot belang dat de gebruikersinterface uitnodigt tot toepassing. "Meerwaarde moet vooral gecreëerd worden in zaken, die niets met het hoofdprodukt te maken hebben."
Een Nederlands voorbeeld
Voorbeelden van hoe het wel of niet moet geeft Collin niet. In Nederland zijn er echter best voorbeelden te vinden: de elektronische telefoongids van PTT Telecom bijvoorbeeld. Via de website is een programmaatje op te halen, waarmee berichten te versturen zijn naar mobiele telefoons, echter alleen naar die van de PTT.
Op een andere site is programmatuur te halen, waarmee berichten naar alle mobiele telefoons, beepers en andere mobiele apparatuur te versturen is. De meerwaarde van context is hier duidelijk voor de PTT. Het andere pakket zal vaker gebruikt worden, vanwege de extra dienstverlening.
Hoewel de extra diensten niet van direct belang zijn voor het voormalige staatsbedrijf, is het veelvuldig gebruik van de ontwikkelde programmatuur – inclusief reclame-mogelijkheden – dat wel. MU