AMSTERDAM – De Europese banken gaan vrij massaal over op Internet. Ze willen via het Web bankdiensten leveren. Als de aanwas van het aantal websites van Europese banken in het huidige tempo doorgaat, dan zitten over vijf jaar meer dan 2000 bankinstellingen ‘online’.
Dit blijkt uit een onderzoek van het adviesbureau Booz-Allen & Hamilton. Bijna 80 procent van de respondenten bereidt een verbetering van de ‘site’ voor, waardoor binnen drie jaar de meeste traditionele banktransacties via Internet kunnen gaan.
In de komende drie jaar zullen er honderden ‘sites’ van banken zijn, die een volledig pakket van diensten bieden. Volgens het adviesbureau lijdt het geen twijfel dat Internet in heel korte tijd een volwaardig afzetkanaal voor bancaire diensten zal worden.
Op den duur zullen alle banken op het Web zitten. In Frankrijk en Duitsland zijn consumenten al vertrouwd geraakt met het ‘online’ bankieren. Dergelijke diensten zijn eenvoudig te gebruiken en ook goedkoop.
De voortvarendheid waarmee veel banken hun websites opbouwen, heeft verregaande gevolgen voor de manier waarop banken opereren. Internet en andere ‘virtuele bank’ kanalen hebben een beduidend lagere kostenstructuur dan de traditionele afzetkanalen. De operationele kosten kunnen drie tot vier keer lager zijn. Ook de transactiekosten voor een niet-contante betaling liggen veel lager.
Goedkoper dan filialen
De kosten voor het maken van een volledig functionerende Internet-banksite bedragen tussen 1 miljoen en 2 miljoen dollar. Dit is aanzienlijk minder dan de ontwikkeling van een vestigingen-netwerk. Nu plaats en tijd niet langer een rol spelen, verdwijnt het concurrentie-voordeel van een groot filialen-net. Dit komt overeen met het recentelijk gepubliceerde onderzoek naar ‘virtuele banken’ van Ernst & Young (Computable 33/34, pagina 5).
Banken zullen nieuwe vaardigheden moeten leren en nieuwe organisaties moeten bouwen om het steeds groter wordende aantal distributiekanalen te beheersen. Want naast de Internet-bank zijn ook afzetkanalen als een telefoon-fabriek in opmars.
Booz, Allen & Hamilton ziet weinig verschil tussen Amerika en Europa, als het gaat om Internet-banken. De Amerikaanse banken gaan iets sneller over tot ‘virtueel bankieren’. Ze zien Internet meer als een middel om de transactiekosten te verminderen. De Europese banken gebruiken Internet meer voor het geven van betere adviezen. Corr.