Prijs belemmert doorbraak rfid

Investeringskosten moeten drastisch omlaag

Radio Frequency Identification ofwel rfid wordt nooit een succes als de kosten om te investeren zo hoog blijven. Dat zegt Martin Haas, analist bij IDC op een bijeenkomst van Siemens Business Services over deze technologie in München.

Zijn verhaal wordt ondersteund door Monika Osswald, logistiek manager van SCA (Svenska Cellulosa Aktiebolaget) , de fabrikant van Libero, Libresse, Edet en Tena Lady. "Het levert ons niets op en is met name interessant voor retailers. Wij worden alleen maar 'gedwongen' er extra kosten voor te maken."
SCA is als leverancier betrokken bij het Metro Future Store project en bevoorraadt Metro met behulp van rfid. Eerst gebeurde dat alleen op palletniveau, maar tegenwoordig ook op 'case'-niveau. Als gevolg daarvan heeft de 'luierspecialist' flink moeten investeren in rfid. Hoeveel SCA tot nu toe heeft geïnvesteerd in rfid-tags en -apparatuur wil Osswald niet kwijt. "Daarover doen we geen uitspraken," zei ze na afloop van haar presentatie in München. Ook zei ze niet te geloven dat rfid uiteindelijk de barcode zal vervangen. "Rfid heeft nu nog te weinig toegevoegde waarde."

Nog geen issue

Haas van IDC is het met haar eens. "Je ziet dat rfid voor veel bedrijven nog geen issue is. Er is weinig vraag naar." Uit een recent onderzoek van IDC dat betrekking heeft op West-Europa en waarbij in totaal zestienhonderd decisionmakers uit de industrie en uit de retailwereld (uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië) werden ondervraagd (waarvan 286 van hen dieper ingingen op het rfid-vraagstuk) blijkt dat 82 procent op korte termijn geen plannen heeft om rfid te implementeren of om deel te nemen aan rfid-pilots. Als belangrijkste reden wordt genoemd dat er bij rfid te weinig rendement is op het geïnvesteerde vermogen.

Otto bestelt rfid bij Siemens
Siemens Business Serivces heeft een groot rfid-project binnengehaald bij de Duitse postordergigant Otto. De voorraad van het distributiecentrum in Hamburg wordt voortaan met behulp van rfid bijgehouden. Siemens wil niet zeggen hoeveel geld is gemoeid met deze opdracht. Het bijhouden van de voorraad met rfid is niet alleen efficiënter, maar kan ook verlies en diefstal aantonen. De implementatie van rfid levert Otto op termijn aanzienlijke kostenbesparingen op, stellen de twee bedrijven.
Omdat de prijs van rfid-chips nog vrij hoog is, worden 80.000 van de 200.000 artikelen in de Otto-catalogus uitgerust met een rfid-zender (transponder). "Als transponders minder dan drie eurocent zouden kosten, zouden we ongeveer de helft van onze goederen met rfid-tags kunnen uitrusten," zegt Roland Nickerl, hoofd logistieke planning van Otto.
Dat is voor met name veel Duitse decisionmakers een reden om af te haken. Veel Fransen noemen onvoldoende schaalgrootte als belangrijkste reden om niet te investeren in rfid. Een andere groep decisionmakers noemt de onvolwassenheid van de markt het struikelblok. Verder is iedereen het erover eens dat de kosten die gemaakt moeten worden om rfid te implementeren veel te hoog zijn. "De algemene teneur is dat zowel de prijzen van de tags als van de rfid-apparatuur omlaag moeten", zegt Haas.
IDC staat niet alleen in zijn bevindingen. BEA Systems voerde onlangs eveneens een onderzoek uit dat werd gehouden in Finland en het Verenigd Koninkrijk onder honderdvijftig mensen die binnen grote organisaties verantwoordelijk zijn voor it-vraagstukken en voor logistieke processen. Aan hen werd ook gevraagd hoe ze tegen rfid aankijken. Uit het onderzoek bleek onder meer dat maar liefst 70 procent van hen veel meer weten over rfid en de implicaties ervan alvorens een beslissing te willen nemen over het implementeren van rfid. Ofwel 70 procent van hen is nog niet overtuigd van het nut.

Grote belangen

Toch denkt Haas dat rfid steeds vaker geïmplementeerd zal worden. " Bij partijen als IBM, SAP, Siemens en Microsoft staan veel te grote belangen op het spel. Met hun enorme marketingpower zullen ze er alles aan doen om van rfid een succes te maken", zo is zijn stellige overtuiging. Wel denkt hij dat er in hun kamp grote behoefte is aan een aantal succesvolle businesscases. "Zo lang die er niet zijn zal niemand overtuigd zijn van het nut van rfid."
Dat Airbus met een investering van 180.000 euro in rfid jaarlijks 100.000 euro bespaart, vindt hij nog onvoldoende succesvol. "Het blijft gewoon heel moeilijk om te definiëren wat het nut van rfid precies is. Zolang het ten opzichte van de barcode geen toegevoegde waarde heeft, zal het op 'case'- en op productniveau in ieder geval geen succes worden."
Osswald bevestigt dat: "Het ziet er absoluut niet naar uit dat rfid-tags de barcode de komende jaren gaan vervangen." In september of oktober van dit jaar gaat SCA samen met Metro en Siemens Business Systems kijken of er nog door wordt gegaan met het taggen van cases met rfid en of de investeringen daarin nog wel gerechtvaardigd zijn.

Eigen gebruik

Overigens maakt SCA zelf ook al langer gebruik van rfid. Dat deed het al voordat Osswald er ging werken. "Maar wij gebruiken rfid met name om onze bedrijfsprocessen en de logistieke keten optimaal te kunnen sturen." Dus dat rfid in sommige gevallen wel nuttig kan zijn, bestrijdt ze niet.
Dat wordt eveneens bevestigd door Haas. "Het hangt gewoon heel erg van de toepassing af. Natuurlijk heeft rfid in sommige gevallen toegevoegde waarde. Kijk alleen al in het ziekenhuis waar patiëntgegevens bij kunnen worden gehouden op een polsbandje met behulp van rfid." Siemens is bezig met proeven op dat gebied in het ziekenhuis van Saarbrücken en in het Jacobi Medical Center in New York. Zo'n polsbandje kost ongeveer een euro aan productiekosten, wat nog aan de dure kant is. Volgens Siemens zijn de eerste tests met rfid-polsbandjes met medische dossiers erop bevredigend.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-07-29T00:00:00.000Z Tjeerd Wiersma
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.