In de Week 12 - 2002

Dit artikel delen:

Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wie vecht tegen de bierkaai? Willen we een snel draadloos netwerk? Ben even weg? Komt er een nieuwe browseroorlog?

Wie vecht tegen de bierkaai?
... de media-industrie. Muziek en clips uitwisselen via Kazaa, cd's kopiëren voor vrienden in de klas. De meeste jongeren doen er niet moeilijk over; de meeste oudere jongeren trouwens ook niet. Je hoeft geen visionair te zijn om te voorspellen dat de voortschrijdende innovatie de traditionele handel van de mediabedrijven uitholt. De geest is uit de fles.
Vorig jaar daalde voor het eerst de cd-verkoop in Nederland. De reactie van de platenbranche, prijsverhogingen, is begrijpelijk maar uiteindelijk contraproductief. Dat jaagt nog meer mensen de winkel uit.
De mediabranche verliest zijn greep op de markt. Juridische procedures en bedreigingen werken niet meer. Napster werd weggeprocedeerd, maar de gebruikers zaten een dag later bij Gnutella en Kazaa. Buma sleepte Kazaa voor de rechter, maar die verruilde vóór de uitspraak via een mistige overname gewoon zijn hoofdzetel van Amsterdam naar Australië. Veelzeggend is de fenomenale groei van de new kid on the block Morpheus. Begin maart schakelde eigenaar Streamcast over van software, van Fasttrack (Kazaa) naar Gnutella. Binnen twee weken haalden 25 miljoen van de zestig miljoen gebruikers de nieuwe versie op! Dat zijn aantallen die voor zich spreken. Het is voor de platenbranche vechten tegen de bierkaai.
Hollywood voert nu de druk op makers van pc's, dvd-spelers en andere afspeelapparaten op om met technologieën te komen die het maken en afspelen van illegale kopieën tegengaan. De belangen voor Disney c.s. zijn groot. Wat al grootschalig met cd's gebeurt, start nu met dvd-films.
In hoorzittingen over dit onderwerp momenteel in de Amerikaanse senaat staan Hollywood en Silicon Valley lijnrecht tegenover elkaar. De it-industrie moet namelijk niets van kopieerbeveiligingen hebben. Dat is alleen maar gedoe dat de verkoop remt, apparatuur minder stabiel maakt en de werking ervan compliceert en vertraagt. Fijntjes wijzen ze er tenslotte op dat alle kopieerbeschermingen die in het verleden werden bedacht, zijn gekraakt.
Op dat laatste argument is wel wat af te dingen. Een kopieerbeveiliging heeft natuurlijk wel een remmende werking. Wie zijn apparatuur laat 'behandelen' om kopieën af te spelen - zoals dat nu met de Play Station gebeurt - weet dat hij illegaal gebied binnenmarcheert. Dat is toch een flinke stap.
De media-industrie, en dus alle artiesten, staan voor een fenomenaal probleem. Uiteindelijk is er maar één uitweg: de vlucht naar voren. De platenbranche moet online gemeenschappen maken, aantrekkelijke abonnementsystemen opzetten en zijn gigantische muziekarchieven nummer voor nummer tegen een redelijke vergoeding beschikbaar gaan stellen. Het zal de piraterij niet laten verdwijnen, maar een deel van de muziekliefhebbers weer in het legale kanaal brengen. Uiteindelijk willen die best betalen voor goede muziek.
 
Willen we een snel draadloos netwerk?
... nog even niet. Nederland en Engeland zijn de eerste landen in Europa waar snelle draadloze (ethernet)netwerken volgens de 802.11a standaard mogen worden uitgeleverd. Vanaf juli kunnen we de eerste setjes op de markt verwachten met deze opvolger van Wifi (802.11b). Intel staat in de startblokken om ze te gaan verkopen. Theoretisch kunnen er snelheden tot 54 Mbps mee worden gehaald.
Maar willen we deze technologie wel? Duidelijk is nu al dat de oplossing die Intel plugt, alle kenmerken heeft van een tussenoplossing. Er vindt al een tijd een enorm gebakkelei plaats over de opvolger van Wifi. Europa koerste op Hiper Lan; in de VS was en is men meer gecharmeerd van 802.11a. Maar deze Amerikaanse oplossing wordt om allerlei technische redenen niet toegestaan in Europa. De 802.11a kastjes die onder andere Intel gaat leveren, moeten daarom aangepast aan Europese eisen. Ondertussen heeft de standaardisatiecommissie IEEE zijn voorkeur uitgesproken voor weer een andere variant: 802.11g. Die is namelijk compatibel met de huidige Wifi-systemen waardoor je oude en nieuwe kaarten door elkaar kunt gebruiken. Dat lijkt een beslissend argument, maar het punt is alleen dat het nog wel even kan duren voordat de deze g-variant productierijp is. Intel mikt erop dat de a-variant tegen die tijd zo wijd verspreid is dat de nieuwe 'officiële standaard' het nakijken heeft. Intel kijkt volgens mij wel heel erg met een Amerikaanse bril.
 
Ben even weg?
... nee voorgoed. De mobiele aanbieder Ben gaat na de zomer verdwijnen, althans de naam. De Duitse grootaandeelhouder T-Mobile (Deutsche Telekom) wil alleen nog haar eigen naam zien. Volgens FEM/De Week wordt daarmee 36 miljoen euro door de gootsteen gespoeld. Want zoveel zouden de kekke Ben-reclames, waarmee het merk in Nederland op de kaart is gezet, bij elkaar hebben gekost. Na de miljarden die de telco's voor UMTS-licenties hebben neergeteld, kon dit er nog wel bij. T-Mobile volgt Vodafone dat recentelijk in Nederland de merknaam Libertel dumpte. Zou het meer klanten opleveren?
 
Komt er een nieuwe browseroorlog?
... kom, kom. Computerbladen en -sites gebruiken vaak metaforen uit de krijgskunde om het bedrijfsnieuws een beetje op te leuken. Maar de browserstrijd is toch echt al lang beslist. Je hebt een paar miljoen 'nerds', Microsoft-haters en Linux/Unix-gebruikers die Opera of Netscape gebruiken, maar de rest van de wereld gebruikt Internet Explorer.
Dat AOL van plan is zijn tientallen miljoenen abonnees te voorzien van Netscape-technologie is hoogstens een 'achterhoedegevecht' als we toch in het krijgsjargon willen blijven. Bovendien beperkt het 'strijdperk' zich grotendeels tot de VS.
De vraag voor een willekeurige consument is deze: waarom zou je een uitstekend product aan de kant doen, dat gratis is en geïntegreerd met Windows wordt geleverd. Het antwoord: alleen als je niets met Microsoft te maken wilt hebben of als je een alternatief krijgt opgedrongen. Die laatste mogelijkheid heeft AOL inderdaad, maar ik mag voor de AOL-abonnees hopen dat de nieuwe Netscape-software beter is dan voorgaande versies van Communicator want die waren traag en instabiel. Het is historisch pikant dat juist AOL zich heeft ontwikkeld tot de grote tegenstrever van Microsoft. Het was destijds AOL dat flink bijdroeg aan de deconfiture van Netscape door voor Explorer-technologie te kiezen. Microsoft kocht in de gloriejaren van Netscape ongegeneerd de markt op door gratis software én een plekje op de Windows desktop aan te bieden. Ook voor AOL was dat an offer you can't refuse.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-03-22T00:00:00.000Z Fred van der Molen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.