Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Vrouw notitieblok onderzoek vragenlijst

Stelling: Zonder servicemodel geen businessmodel

27 september 2013 - 15:28InfopaginaInnovatie & Transformatie
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De Computable 100-special biedt jaarlijks een overzicht van de honderd krachtigste ict-bedrijven in de Nederlandse markt. Uit de analyse van de cijfers komen een aantal conclusies naar voren, waaronder 'Zonder servicemodel geen businessmodel'. Graag horen wij de mening van de Computable-experts. Herken je deze stelling in de alledaagse praktijk. Geef in het reactieveld hieronder je mening. Een selectie van deze meningen wordt afgedrukt in de C100-special die op 8 november 2013 verschijnt.

Maandelijkse inkomsten uit abonnementen blijken een lucratief businessmodel te zijn. Ook private equity-partijen zijn volgens financieel expert Ramon Schuitevoerder van Mazars Berenschot Corporate Finance steeds meer geïnteresseerd in bedrijven met diensten en een abonnementmodel.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Iwell ontvangt bijna 30 miljoen groeigeld

    36 reacties op “Stelling: Zonder servicemodel geen businessmodel”

    « Oudere reacties
    1. Tjeerd Brenninkmeijer schreef:
      3 oktober 2013 om 13:26

      De software-industrie stapt massaal over op een servicemodel. Vaak wordt de cloud hiervan als aanjager gezien. Echter één licentie verkopen en vervolgens innoveren met de onderhoudskosten is alleen een houdbaar model in een groeimarkt. Maar nog belangrijker, de klant krijgt niet waarvoor hij het product koopt. Namelijk continuïteit en innovatie op de lange termijn.

      In plaats van dat softwarebedrijven zich richten op de piek, het verkopen van de licentie, moeten ze zich gaan focussen op een product dat meegroeit met een klant. Een tevreden klant is een klant die vele jaren met plezier een product gebruikt.

      Deze omslag vergt dus meer van een organisatie dan puur het aanpassen van het licentiemodel.

      Login om te reageren
    2. René Wienholtz schreef:
      4 oktober 2013 om 17:46

      Het abonnement-model is het businessmodel van serieuze cloud-diensten – en daarmee ook het model van de toekomst. Het biedt beide partijen stabiliteit: aan de kant van de aanbieder door vaste inkomsten en aan de kant van de klant door berekenbare kosten. Wie voor cloud-diensten niet met geld betaalt en geen abonnement afsluit, betaalt vaak met zijn persoonsgegevens.

      Login om te reageren
    3. Paul Snoep schreef:
      5 oktober 2013 om 09:06

      “Zonder servicemodel geen businessmodel”
      Het is een trend die je bij meer bedrijven ziet. Het hebben van een vaste bron aan inkomsten maakt dat je de bedrijfvoering deels ontzorgt. Echter dan moet je wel voldoende klanten trekken die zo’m abonnement willen hebben. Blijven meedenken en innoveren met de klant om er voor te zorgen dat je bestaande klanten houdt en voldoende nieuwe klanten trekt. Maar dat geldt ook voor bedrijven die een produkt maken en verkopen.
      Een businessmodel kan dus bestaan zonder servicemodel.

      Login om te reageren
    4. Menno Heesbeen schreef:
      7 oktober 2013 om 14:51

      Jarenlang dachten wij IT-ers dat een klant graag ontzorgd wil worden. Daar is onder andere SaaS een uitvloeisel van.

      Van CAPEX naar OPEX is ook zo’n veel gehoorde kreet.

      Uiteindelijk zijn er meer zaken van belang, zoals security, agility, betrouwbaarheid, beschikbaarheid, ga zo maar door. En ja, wij verkoperts hebben op alle zaken glimmende argumentatie waarom het één OF het ander fantastisch is.

      Uiteindelijk gaat het om de klant. Wat is het werkproces wat de klant uitvoert, wat gaat er in, wat komt er uit, wat is het knelpunt wat er in optreedt en welke mogelijkheden zijn er om dat op te lossen?

      Dat kan nog steeds zeer goed met een service model maar ook met software on-premise.

      Wat je wel ziet is dat start-ups veelal kiezen voor service modellen, voor outsourcing en voor BPO. Wat dat betreft is er ECHT iets veranderd. Start-ups beperken zich tot de core business en al het andere moet buiten de deur, daar zijn anderen beter in.

      Login om te reageren
    5. Maarten Ossevoort schreef:
      8 oktober 2013 om 14:36

      In deze stelling is duidelijk de verschuiving in de markt beschreven van productverkoop naar solution/service verkopen. Dit heeft voor beide partijen voordelen, je kan inkopen wat je nodig hebt (pay as you grow) en aan de kant van de leveranciers biedt dit maandelijks terugkerende inkomsten (voorspelbaarheid). Ik verwerp hier wel de stelling zonder servicemodel geen Business model, aangezien een Business model los staat van de keuze voor een servicemodel.

      Login om te reageren
    6. Sander van Oversteeg schreef:
      9 oktober 2013 om 08:59

      De transitie naar de cloud, gecombineerd met de groeiende belangstelling voor standaard oplossingen, zorgen ervoor dat klanten sneller kunnen (en zullen) switchen van reseller als ze daar een reden voor zien. Resellers zullen zich dus vooral moeten onderscheiden door middel van hun dienstverlening.

      En ook de vorm van die dienstverlening zal een shift ondergaan. Een uitmuntende ‘after sales service’ is niet langer voldoende (Data News kopte in haar editie van 4 oktober: “Jongeren hebben geen helpdesk nodig” …). De nadruk zal meer en meer komen te liggen op proactieve diensten, zoals kennisdeling, advies, begeleiding. Klanten gaan steeds vaker op het internet op zoek naar een oplossing voor hun vraag of probleem, in plaats van een helpdesk of sales profiel te bellen.

      En dankzij Google en social media is de gemiddelde consument/klant ook veel beter en sneller geïnformeerd. Bedrijven die slechte service verlenen – het ‘find, fuck & forget’ model – geraken daar steeds moeilijker mee weg en zullen op termijn hun bestaansreden zonder meer verliezen.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs