Managed hosting door True

KPN ontlast ICT-beheer met snoepmachine

 

KPN Corporate Market gaat de ict-helpdesk ontlasten met een nieuwe machine: de Get-IT. Dit is een soort snoepmachine waaruit medewerkers de meest basale ict-producten kunnen halen. Het grote voordeel voor bedrijven is dat er geen administratieve afhandeling van de ict-onderdelen meer nodig is en beheerders meer tijd overhouden voor belangrijkere ict-handelingen.

Get-IT is een soort snoepmachine maar dan gevuld met ict-verbruiksproducten, zoals adapters, netwerkkaarten, accu's, veiligheidskabels, headsets en toetsenborden. Medewerkers kunnen met losgeld, bankpas, chipknip of de bedrijfspas de ict-producten uit de machine halen.

Accenture

In Nederland is ict-dienstverlener Accenture het eerste bedrijf dat de KPN-snoepmachine in huis heeft gehaald. ‘Op dit moment kost het bij veel bedrijven, ook bij ons, veel handmatige administratieve handelingen als werknemers ict-onderdelen willen vervangen of nodig hebben', aldus Accenture-woordvoerder Anja van Beijnum-Breunis. ‘Door de Get-IT-automaat is geen handmatige uitlevering van dit soort middelen meer noodzakelijk. Bovendien zijn deze middelen 24/7 beschikbaar en is uitgifte dus niet meer afhankelijk van de openingstijden van de ict-afdeling of service desk.'

Het innovatieve van dit apparaat zit ‘m volgens Van Beijnum-Breunis in de billingstroom die met het product wordt geleverd. ‘Dat is dus in de applicatie aan de achterkant. We testen het product nu en als alles goed gaat komt er ook een op onze vestiging in Almere en breiden we langzaam uit naar Brussel, Parijs en wie weet de rest van de wereld.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4370841). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Zeker iemand eens bij Google en Facebook gekeken... Daar halen ze al jaren toetsenborden, muizen enz uit dit soort kasten. Innovatie ? nee, goed gejat.

Getronics/KPN is al reeds 3 kwart jaar bezig met het testen van zo'n apparaat en was toen al bezig met dit in de markt aan het zetten.

Wat ik me afvraag: hoe weet de beheersorganisatie nu of de onderdelen voor zakelijk of privé gebruik gekocht worden bij zo'n automaat?

Wanneer ik (als gebruiker) iets moet bestellen, en ik bestel bijvoorbeeld 4 keer een per jaar een nieuw toetsenbord (omdat mijn kinderen dit gebruiken en er regelmatig drinken over laten vallen), dan zou ik vragen kunnen krijgen.

Met zo'n automaat kan ik onbeperkt toetsenborden bestellen, niemand die wat vraagt.

En de beheersorganisatie denkt vervolgens dat er een probleem is met de toetsenborden, omdat deze zo vaak gekocht worden


Artikelen die met contant geld/bankpas/chipknip gekocht worden zijn niet voor kosten van de beheersorganisatie (jij bent degene die geld neerlegd voor het artikel).

Als je artikelen koopt met de bedrijfspas zal het geregisteerd worden.
Mocht je 4 toetsenborden per jaar uit het apparaat gaan halen zal er echt wel iemand bij je langskomen om te vragen wat jij in vredesnaam met al die toetsenborden doet

@athellion: maar in dat geval wil ik helemaal geen gebruik maken van zo'n automaat. Al die artikelen die in de automaat zitten heb ik nodig om mijn werk te kunnen doen, en daarvan verwacht ik dat mijn werkgever daarin voorziet.

Derhalve wil ik dat helemaal niet betalen met eigen geld, toch? Dus gebruik ik de bedrijfspas.
Krijgen alle medewerkers nu dan een bedrijfspas. En daarbij dan de volgende vraag: wegen de kosten van het bedrijfsbreed uitrollen van zo'n bedrijfspas dan nog wel op tegen de winst die de beheersorganisatie maakt met dit concept?

Overigens, nu ik er wat langer over nagedacht heb, plaats ik zowieso een vraagteken bij de businesscase van dit model. Het idee is wel leuk hoor, maar als ik even kijk naar de laatste 7 jaar dat ik bij mijn huidige werkgever zit:
- 1 keer nieuwe PC omdat de grafische kaart het begeven had, en de PC al over zijn gebruikerstermijn heen was
- 1 keer vervangen van PC door laptop door veranderende rol
- 1 keer (in den beginne) vervanging van standaard toetsenbord door ergonomisch model

Tenzij ik niet representatief ben, had die automaat aan mij weinig verdiend in de afgelopen 7 jaar dus.

@PaVaKe

Zo'n pas is toch gewoon een oplossing, als jij iets nodig hebt loop je langs de automaat, het kost je niets, het wordt alleen geregistreerd.

wanneer jij 2x per jaar een item hebt gehaald gaat er misschien een mailtje naar jouw manager die het even uitzoekt.

Ideale oplossing om de helpdesk te verlichten met kleine meuk.

Net als PaVeKe zie ik het gehele nut van dit apparaat niet. Het aantal keer dat er iets vervangen wordt op jaarbasis is op één hand te tellen... Daarnaast zie ik een bijzonder groot deel van de eindgebruikers echt geen toetsenbord of muis zelf aansluiten zonder daarbij drie keer op te bellen.

Plus dat de medewerkers vaak die pas bij grotere bedrijven toch al hebben voor o.a. het bedrijfsrestaurant. In die zin kost het geen extra geld, hooguit iets snellere slijtage van de pas zelf.

Off topic: Net als die toetsenborden zit er ook geen controle bij het bedrijfsrestaurant.
Als jij 4 belegde broodjes haalt kan/mag dat en zou je er 1 kunnen eten en 3 voor je vriendin en kids mee kunnen nemen. Wel zullen wellicht je collega's wat vragen gaan stellen. ;-

Maar ja, je moet daarnaast natuurlijk ook vooral denken aan toners, usb sticks, cd-roms en alle andere gewenste kantoorartikelen. Op deze wijze ontlast je ICT of facility organisatie behoorlijk. Prima oplossing.

Ik verbaas me eigenlijk over de reacties. Alsof het moeite kost om een compliment te geven.

Ik vind het een geweldig idee om een paar redenen:

De kracht van cloud computing zit hem in een groot deel van het aspect van "Zelfbediening". Zelfbediening is magie. Met zo'n automaat stimuleer je ook een stuk zelfbediening. Wil je een extra nokia opladen of ben je die van huis vergeten? Net als een Snicker halen, trek ik hem uit de muur.

Je probeert weer eens wat anders. PaVaKe zou 1 keer in de zeven jaar er gebruik van maken. Stel je bent een groot bedrijf met 50.000 mensen / 7 jaar/ 250 werkdagen in een jaar = 28 keer gebruik per dag. Beetje flauw, want je zit met 50.000 man niet in 1 pand, maar het gaat om statistiek. Je hebt nu eenmaal vertegenwoordigers die meer spullen verbruiken dan iemand die productie doet. Door zo'n automaat leer je ook weer dingen.

Je zou ook een soort interne webshop kunnen bouwen op basis van zelfbediening. Het gaat erom dat je probeert standaard zaken uit te voeren zonder dat hier eigen arbeid aan te pas komt.

Je kunt van alles van dit ding vinden, maar je weet pas of het werkt als je hem gebruikt. Het effect zou wel eens anders kunnen zijn dan je zou vermoeden.

Kortom, ik vind het een mooi initiatief. En Erwin zijn commentaar over dat jatten geen innovatie is vind ik zo simpel. Innovatie betekent vernieuwing. Dit kan ook een vernieuwing zijn *voor jouw bedrijf*. Innovatie hoeft echt niet global te zijn, een belangrijk inzicht!

Als ik als bedrijf met Het Nieuwe Werken aan de slag ga, is dat voor mijn bedrijf innovatief. Als alles globaal uniek moet zijn om innovatief te zijn dan is Apple niet innovatief. Met een Nokia kon je ook al internetten, bellen en had een touch screen en kon je games installeren.

Remember that you're absolutely unique! Just like everyone else.....

@Maarten:
Het gaat niet om eindgebruikers, maar om ICT-beheerders. DIE zullen er spullen uit halen.

@PaVake:
"Het idee is wel leuk hoor, maar als ik even kijk naar de laatste 7 jaar dat ik bij mijn huidige werkgever zit:
- 1 keer nieuwe PC omdat de grafische kaart het begeven had, en de PC al over zijn gebruikerstermijn heen was
- 1 keer vervangen van PC door laptop door veranderende rol
- 1 keer (in den beginne) vervanging van standaard toetsenbord door ergonomisch model"

God allemachtig... Het gaat er toch niet alleen om of het BIJ U in de gang nuttig zou zijn??

Ik ga er vanuit dat er ook limieten per product(groep) ingesteld kunnen worden? Ik denk anders dat genoeg mensen zullen zijn, die vanuit vergeetachtigheid en gemakszucht elke week weer een nieuwe laptoplader of muis uit de automaat zullen plukken.. En hoe zit het ermee als je de originele lader weer terug hebt meegenomen van thuis? Sommige zaken worden in bruikleen gegeven, omdat bijv. iemand extern is en er 'even wat nodig' is voor een presentatie.. Komt er ook een 2e hands-/bruikleensectie in de automaat? Of wordt alles wat retour komt gelijk afgeschreven? Het gebrek aan directe menselijke controle kan er toe leiden dat de kosten aardig de pan uit stijgen mijnsinziens, want niet alle mensen gaan bewust met zaken om of weten zich te limiteren..

@m
Voor ICT-beheerders zie ik nog minder nut voor zo'n apparaat dan voor eindgebruikers. Die kunnen het ook gewoon uit de kast halen.

Overigens zie ik het nut van zo'n apparaat helemaal niet in.
Ook bij grote ondernemingen zal er mijn inziens amper tijd worden bespaard met zo'n apparaat. En als het argument continuïteit is (buiten kantoor uren) dan kan dat ook anders... Bij ons haalt de bewaking dan gewoon zo'n keyboard of andere meuk uit onze voorraadkast (bewaking heeft lopers) en sturen dan ff een mailtje zodat de ICT afdeling daarvan op de hoogte is en het verder afhandelt wanneer zij weer onsite zijn.

Het probleem is dat als je het gewoon op een plank legt zo voor het pakken dat meer dan de helft van die producten bij de mensen thuis beland.

@m

Het zou je sieren als je eerst even de HELE reactie leest. Ik stel er ook nadrukkelijk bij dat ik wellicht niet representatief ben in deze omdat mijn hardware doorgaans heel wat langer meegaat dan de geëigende 3 jaar die er voor staat.

@patrick

Je vergelijking met broodjes snap ik niet helemaal. Broodjes is voor eigen gebruik, betaal ik uit eigen zak (althans, dat is wat ik ken van de bedrijven waar ik gewerkt heb)
IT-assets heb ik nodig voor mijn werk, en daarvan verwacht ik dat mijn werkgever hierin voorziet.

@Henri
Als we op die manier statistiek gaan bedrijven, kan ik mezelf ook rijk rekenen. Zelfs al zouden die 50000 mensen in één pand of in één kantorencomplex zitten, dan zul je toch meerdere automaten nodig hebben. Zelf zit ik op een complex met ruim 3000 werknemers, als ik van de ene kant van het terrein (waar ik zit) aan de andere kant van het terrein iets uit de automaat moet gaan halen, kost me dit minstens 20 minuten aan reistijd. Wegen deze kosten dan nog op tegen de winst die de IT afdeling maakt?


Waar zo'n automaat wellicht wel goed tot z'n recht zou komen is op van die openbare flex-werk-plekken.

@ Pavake e.a

Dat is mijn punt. Zet zo'n apparaat neer en kijk wat er gebeurt. Je zult ervan leren en misschien vult het een behoefte in. Zo'n ding bij een flexplek vind ik al een goed idee. Is misschien ook goed voor Seats2Meet concepten.

Daarnaast is het ook weer een leuk verhaaltje. Als je dit verteld bij je klanten worden die misschien geprikkeld of lijk je wel hip als bedrijf of innovatief.

Het is net als bij het schrijven van een handleiding. Als je er geen hebt wordt je erop afgerekend, als je er wel 1 hebt kun je vaker zeggen RTFM :-) Als iemand belt voor een mini USB kabeltje kun je zeggen "haal er zelf maar 1".


Ik vind dit eigenlijk een heel slim idee van KPN voor de gecontroleerde uitgifte van kleine IT middelen. Bij veel grote bedrijven worden IT supplies en optionele accessoires niet centraal gefund, maar is er een handmatige administratieve handeling nodig om de kosten van een item door te belasten op de afdeling of het project waar de medewerker bij hoort, bovenop de fysieke handelinging van het uitgeven zelf. Dat is intrinsiek foutgevoelig. Zo'n automaat is verder natuurlijk 24x7 beschikbaar. Het lijkt me ook ideaal voor kleine lokaties of satellietkantoren waar überhaupt geen dedicated IT support aanwezig is.
Ik vraag me wel af of veel bedrijven zullen kiezen voor de creditcard- of chipknipmodule. Ik verwacht dat de meeste bedrijven liever de bedrijfs- of toegangspas zullen gebruiken om de identiteit en afdeling van de koper vast te stellen.

@ A centuur e.a.
Uiteraard moet iedere organisatie goed beoordelen of er een valide business case is en deze dienst past in het speelveld. Belangrijke aspecten die bij de beoordeling van de business case meegenomen dienen te worden zijn o.a. een besparing van kosten t.o.v. bestaande processen en de verbetering van de beschikbaarheid van veelgevraagde en bedrijfskritische ICT-middelen voor het realiseren van een hogere arbeidsproductiviteit. Ook is de medewerkerstevredenheid een belangrijke factor die uiteindelijk resulteert in een verbeterde arbeidsproductiviteit.

In het kort een schets van hoe de Get-IT ingezet zou kunnen worden. Een medewerker wil overal en altijd de mogelijkheid hebben om snel weer te kunnen werken. Ook als vervanging of aanvraag van nieuwe ICT-middelen nodig is. Get-IT biedt een complete oplossing voor geautomatiseerde en gecontroleerde uitgifte van ICT-middelen, zoals smart phones, tablets, laptops en bijbehorende accessoires, van muizen tot accu’s. Zo kan een medewerker bijvoorbeeld direct een nieuwe laptopbatterij halen bij een Get-IT uitgifteautomaat als zijn huidige batterij kapot is. De medewerker hoeft zich enkel te identificeren met een (bestaand) bedrijfspas. Bij vervanging van een apparaat waar bedrijfskritische data op staan, is het tevens mogelijk deze bij de Get-IT uitgifteautomaat in te laten nemen. Het is mogelijk om per productsoort aan te geven of er wel of geen goedkeuring nodig is.
Levering van de ICT-middelen vindt plaats op basis van ‘vrije uitgifte‘ of ’geautoriseerde uitgifte‘. ICT-middelen waar geen autorisatie voor nodig is worden achteraf gerapporteerd (welke medewerker heeft op welk tijdstip ICT-middelen afgehaald) en indien nodig gefactureerd. Kortom een snelle, effectieve, efficiënte en veilige oplossing.

Dit alles met een volledige controle over ICT-middelen. Het zo laag mogelijk houden van de administratieve en logistieke kosten is het uitgangspunt. Uw medewerkers kunnen zelf de gewenste ICT-middelen uit een Get-IT uitgiftepunt halen, waar nodig voorafgegaan door goedkeuring vanuit uw organisatie. Niet te vergeten is ook nog de mogelijkheid om mindere transportbewegingen te realiseren en dus minder CO2-uitstoot mogelijk te maken.

Vacatures bij KPN
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×