Kent ook de groei van e-commercie grenzen? Een aantal Amerikaanse analisten ziet inderdaad reden om ervan uit te gaan dat de groei van de omzet van e-commercie sites minder snel verloopt dan tot nu toe werd voorspeld.
Uit Amerikaans onderzoek van de Wharton Business School – onderdeel van de Universiteit van Pennsylvania – blijkt dat het laatste kwartaal van 1999 een record omzet van 5,3 miljard dollar te zien gaf. Tegelijkertijd lijkt het er echter op dat de groei van de omzet lager uitvalt dan eerdere voorspellingen deden vermoeden.
Twee factoren spelen hierbij volgens de onderzoekers een rol. De eerste is dat nog altijd relatief veel online kopers er niet in slagen om hun aankoop daadwerkelijk te realiseren. Door wat voor reden dan ook – variërend van onduidelijke procedures tot een trage reactie van de website, waardoor mensen een aankoopproces afbreken, tot het niet kunnen vinden van het gewenste artikel – haakt zo’n 15 procent van de online-shoppers voortijdig af.
Een tweede factor die bij de minder snel groeiende omzetten een rol speelt, is het feit dat het gemiddelde bedrag dat per online aankoop wordt gespendeerd niet meer zo hard groeit. Uit onderzoek onder duizend online consumenten blijkt dat het gemiddelde aankoopbedrag in 1997 net iets boven vierhonderd dollar lag. In 1998 was dit bedrag ruim verdubbeld. Vorig jaar bedroeg de groei echter ‘maar’ 25 procent, waardoor het bedrag uitkwam op gemiddeld 1136 dollar per aankoop.
Deze twee constateringen brengen de onderzoekers van de Wharton School tot de conclusie dat e-commercie zich wel eens minder zou kunnen gaan ontpoppen als een oneindig doorgroeiend fenomeen en meer als gewoon een nieuw afzetkanaal waarmee consumenten te bereiken zijn. Dat als gevolg hiervan ook de torenhoge beurskoersen van e-commercie bedrijven onder druk kunnen komen te staan – die zijn immers gebaseerd op winstverwachtingen – zal duidelijk zijn.