Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Amerikaanse mkb ontdekt e-commercie

21 mei 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Terwijl de toch al wat moeizaam geworden reputatie van Internet door de teloorgang van trendy online winkel http://Boo.com ongetwijfeld opnieuw een tik zal hebben opgelopen, blijkt uit Amerikaanse cijfers dat het vertrouwen van met name veel kleine ondernemers in het Web nog niet afneemt.

In korte tijd blijken kleine en middelgrote bedrijven een zeer belangrijke speler in de wereld van elektronische commercie te zijn geworden.
Uit een onlangs verschenen rapportage van onderzoeksbureau AMI-Partners blijkt dat het niveau van aankopen die het Amerikaanse mkb (midden- en klein bedrijf) doet een enorme groei doormaakt. Sinds 1998 zijn de aankopen zeer sterk gegroeid. Volgend jaar komen de bestedingen naar verwachting uit op 118 miljard dollar. In 1998 kwamen de online aankopen van het mkb uit op twee miljard dollar. Een jaar later lag dit bedrag reeds op 25 miljard dollar. Op een totaal van vijftien miljoen bedrijven verrichten reeds 2,8 miljoen ondernemingen online aankopen. Daarmee is het mkb in de Verenigde Staten een belangrijke motor achter online commercie geworden.
Verder blijkt uit hetzelfde onderzoek dat in 1999 reeds zeshonderdduizend Amerikaanse kleine bedrijven via een website producten of diensten verkopen. In 1998 lag dit aantal tweehonderdduizend lager.
Toch is het niet allemaal positief wat de onderzoekers te melden hebben. Zes van de tien mkb-ondernemers zouden het belang van Internet en e-commercie nog onvoldoende inzien. Er zou zelfs sprake zijn van een ‘ebacklash’. Deze wordt vooral veroorzaakt door zorgen over hoge kosten en complexe technologie. Ook het ontbreken van voldoende ondersteuning vanuit aanbieders speelt hierbij een belangrijke rol. Bovendien blijken veel mkb-ondernemers van mening dat hun producten of diensten niet geschikt zijn voor verkoop via het web.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs