Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Web-advertenties lonken niet genoeg

17 december 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Tania Veldkamp
Tania Veldkamp

Online advertenties moeten aantrekkelijker worden en adverteerders moeten sneller reageren. Zo is de dalende tendens om te buigen.

Het aantal malen dat mensen klikken op webadvertenties neemt af. Multiscope heeft onderzoek gedaan naar de achtergronden van dit fenomeen.
Bij ruim 1.300 internet-gebruikers werden de kennis, houding, gedrag en acties/reacties ten aanzien van web-advertenties gepeild. Tevens zijn diepte-interviews afgenomen bij partijen als Happypoint, Mediasynergy, Netplus, Rabobank, Webads, Worldonline en Zon. Het onderzoek geeft aan dat de responsepercentages hoger kunnen door attractievere online advertentieste maken. Van Internetgebruikers die zelden of nooit op advertenties klikken zegt bijna 30 procent dat deze vorm van advertenties hun aandacht zal trekken tegenover 65 procent van de alreeds regelmatige advertentie-klikkers. Vooral technieken zoals Flash en Real Audio/Video klinken erg aantrekkelijk. Zeker te meer 60 procent van de ondervraagden te kennen geeft te beschikken over de benodigde software.
Een ander positief punt wat uit het onderzoek is dat 70 procent van de klikkers na de doorklik verdere acties onderneemt. De acties zijn dan de site bekijken of zoeken naar verder informatie. Uiteindelijk blijkt 26 procent van deze groep ondernemende klikkers een bestelling te plaatsen op de desbetreffende site.
De reactietijd van bedrijven is ten opzichte van vorig jaar nog steeds slecht te noemen. Voor een medium als Internet draait alles om snelheid wat deze traagheid des te pijnlijker maakt. Slechts 25 procent van de adverteerders reageert binnen één werkdag. 18 procent heeft langer dan vijf werkdagen nodig of reageert helemaal niet.
De meeste klikken komen overigens voort uit nieuwsgierigheid, 76 procent. Interesse in het product of dienst zegt 60 procent van de ‘klikkers’ als reden van het klikken en de attractieve advertentie trekt zo’n 31 procent klikkers aan. Van de ondervraagden die niet of nauwelijks op advertenties klikken geven als redenen dat zij dit niet doen vooral ‘irritant’ (54 procent), ‘niet weten waar ze belanden’ (47 procent) en ‘niet attractief’ (42).
BOL behoudt zijn eerste plaats op de lijst met adverteerders die Internetgebruikers zich kunnen herinneren. Gevolgd door KPN, Euroclix, Microsoft en de Telegraaf.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: groeigeld voor Conpend en Basetime, Odin koopt Assyst (en meer)

    OpinieData & AI

    Agentic ai is geen buzzwoord, het is een gamechanger

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs