ABN Amro combineert id-controle en betalen in één app

Dit artikel delen:

ABN Amro heeft een nieuwe app bedacht die de betaalprocessen en de identificatie van een gebruiker koppelt: ID & Pay. De app moet omslachtige aanmeld- en betaalprocessen vervangen door één online-identiteit en betaalfunctionaliteit binnen de veilige digitale omgeving van de bank. In een proefproject met Swapfiets wordt deze nieuwe dienst getest.

Volgens Edwin van Bommel, hoofd strategie en innovatie bij ABN Amro, is ID & Pay ontstaan uit de vraag van zakelijke klanten van de bank die het het onboard- en betaalproces voor klanten willen vereenvoudigen. ‘De app maakt identificeren en betalen door klanten voor een product of dienst veel eenvoudiger dan alle bestaande onboarding-processen in de markt', stelt Van Bommel.

In de ID & Pay-app maakt een gebruiker eenmalige een account aan dat is te hergebruiken bij aangesloten dienstverleners. Volgens de bank is de functionaliteit vergelijkbaar met een Google-login in combinatie met PayPal, maar dan binnen de beveiligde omgeving van de bank. Dat moet ook de privacy van de gebruiker beschermen en de gedeelde persoonsgegevens en uitgevoerde betalingen worden in één app weergegeven. 

Swapfiets

De nieuwe ID & Pay-dienst is gelanceerd vanuit het Digital Assets-team van ABN AMRO. Teamhoofd 
Yurry Hendriks schrijft op LinkedIn hierover: 'Persoonlijk voel ik me altijd ongemakkelijk wanneer ik weer eens een scan van mijn rijbewijs of paspoort moet achterlaten, bijvoorbeeld als ik een scooter of elektrische step wil huren. Gaat deze dienstverlener wel goed met mijn gegevens om? Is het lijntje waarover ik mijn data deel wel goed beveiligd? Wat gebeurt er met mijn data als zo'n scooter-startup of investeringsplatform failliet zou gaan?'

Volgens Hendriks zitten dienstverleners vaak zelf ook helemaal niet te wachten op het moeten vastleggen van AVG- en privacygevoelige informatie. En al helemaal niet vanwege de hoge onboarding kosten. Hij meldt dat de bank een eerste pilot met ID & Pay is gestart met Swapfiets. 'Op basis van de lessen die we hiermee leren zullen we de dienst verder optimaliseren. Ook zullen er de komende periode nieuwe dienstverleners aangesloten worden', meldt Hendriks. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-10-07T09:25:00.000Z Pim van der Beek


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.