Vanuit mijn ervaring op het gebied van SAP Human Capital Management wordt vaak geroepen dat het gebruikersonvriendelijk is. Is dat werkelijk zo of ligt dat aan de context van de organisatie waar het wordt neergezet? Of ligt het aan de volwassenheid van medewerkers en managers? Het wordt nooit perfect en het is een utopie om het iedereen naar de zin te maken. Sluiten we daarmee de ogen om de applicatie te verbeteren of de wijze waarop we dit implementeren? Het blijft een proces van elkaar scherp houden en steeds weer te willen verbeteren en vooral kritisch te blijven over de oplossing. Het zou goed zijn als we zouden begrijpen waarom het op deze manier gebouwd is.
Terug naar de business: we willen toch informatie over urenbesteding, hoeveel trainingen er zijn gevolgd, wanneer certificeringen aflopen, wat de individuele doelstellingen zijn van een medewerker, wanneer hij vakantie neemt, het ziekteverzuim, aantallen FTE's, etc.? Allemaal zaken die een manager wil weten over zijn afdeling. We willen die HRM-afdeling toch ontlasten in zijn administratieve lasten? Dat betekent dus en zegt dus ook iets over de wijze waarop we de gegevens moeten vastleggen.
eHRM is vooral een concept en moet nog volwassen worden! Laten we beginnen met quick wins om de gebruikers te overtuigen van de voordelen!
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: