Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Outsourcen 2.0: wie A zegt moet B t/m Z zeggen

09 november 2015 - 12:224 minuten leestijdOpinieSoftware & Development

Na jarenlang uitbesteden halen steeds meer bedrijven hun personeels- en salarisadministratie weer terug in huis. Organisaties willen data sneller beschikbaar hebben en ook sneller kunnen inspelen op veranderingen. En dat is gek, want dat zijn júíst de voordelen van outsourcen. Maar dan heb ik het wel over het nieuwe outsourcen: outsourcen 2.0.

Een veelgehoorde reden om activiteiten terug in huis te halen, is dat systemen en processen bedrijven een schat aan informatie opleveren. Een misvatting is: ‘Als ik outsource, heb ik geen controle meer over mijn big data.”’Nu de roep om big data steeds luider klinkt, moet de outsourcer 2.0 daarop inspelen. In mijn ogen hoort hij daarom juist te werken op het systeem van zijn klant. Want daardoor is informatie snel te verwerken en is ook gegarandeerd dat gegevens altijd actueel zijn. 

Daarbij is het van belang dat een controlerend accountant altijd in de gaten houdt of de outsourcingpartij zich aan de regels houdt. Hoe gaat de dienstverlener om met beveiliging? Wie heeft er toegang tot alle informatie in het klantsysteem? En welke maatregelen heeft de outsourcer getroffen om fraude te voorkomen? Een dienstverlener die een ISAE3402-certificering heeft, loopt voorop. Dat houdt namelijk in dat alle processen beheerst zijn.

Hulp on-demand

Verder is het voor de outsourcer 2.0 zaak om samen met de klant naar de ideale situatie toe te werken. Een gespecialiseerde partij heeft veel meer kennis en expertise in huis dan een bedrijf zelf kan opbouwen. En die kun je goed gebruiken bij grote veranderingen binnen je organisatie, zoals een fusie of reorganisatie. Je hoeft dan niet zelf kostbare projectmanagers in dienst te nemen, maar kan on-demandspecialisten inschakelen – op welk moment dat ook nodig is.

De moderne dienstverlener speelt ook in op de scheiding van functies op hr-afdelingen, die je nu veel ziet. Enerzijds zijn er de hr-managers (of een populairdere term: hr-businesspartners) die zorgen voor de advisering en het bewaken van de cultuur van de onderneming, en anderzijds de hr-medewerkers die de salaris- en personeelsadministratie voor hun rekening nemen. Een bedrijf wil zijn hr-managers niet opzadelen met de administratieve afhandeling van activiteiten als loopbaangesprekken. En de hr-medewerkers zijn daar niet verantwoordelijk voor. Daar komt de outsourcingpartij om de hoek kijken: die kan namelijk complete ontzorging realiseren. Hr-managers hoeven zich daardoor niet meer bezig te houden met administratieve werkzaamheden, maar kunnen zich juist richten op advisering, coaching en begeleiding. En als er iemand ziek is, zijn er bij een dienstverlener altijd ervaren medewerkers als back-up beschikbaar om de werkzaamheden over te nemen.

Onderscheidend zijn

Helaas nemen de meeste outsourcers nu de processen van hun opdrachtgever as if over. Stel dat een bedrijf zijn personeelsadministratie nog niet geautomatiseerd heeft en elke wijziging in het personeelsbestand – zoals: medewerker X krijgt een ander contract – moet doorgeven aan de externe dienstverlening. Daar ontstaan natuurlijk vertragingen. Zo wordt ook het beeld dat dienstverleners traag zijn, in stand gehouden. En dat terwijl een outsourcingpartij met een sla van maximaal twee dagen verwerkingen vaak nog sneller kan doorvoeren dan de organisatie zelf dat aankan. Bijvoorbeeld door processen te standaardiseren, is ze in staat snel te handelen.

Juist op dit punt maakt een dienstverlener het verschil. Wie A zegt, moet vervolgens ook B tot en met Z zeggen. Dit geldt voor zowel de opdrachtgever als de dienstverlener. Een outsourcer moet eerst kijken waar processen te optimaliseren zijn en vervolgens alleen de activiteiten die overblijven, daadwerkelijk overnemen.

Ik geloof ook dat dit het beste werkt als de externe hulp die een bedrijf inschakelt, daadwerkelijk bij hem op kantoor werkt. Geen shared service center van waaruit je wordt ondersteund, maar persoonlijk contact en dus zorgen voor binding met de organisatie. Outsourcen, maar toch dichtbij. Bij grote bedrijven met bijvoorbeeld meer dan duizend medewerkers is ook een fulltime inzet niet ondenkbaar. Nog een manier waarop de outsourcer 2.0 zich onderscheidt van zijn concurrent.

Al met al moet een dienstverlener zich gewoon elk jaar weer bewijzen en laten zien dat hij toegevoegde waarde heeft. Zodat jij er niet eens meer over hoeft te twijfelen of je de hr- en personeelsadministratie zelf niet beter en goedkoper kunt doen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Meer lezen

    Handen
    ActueelSoftware & Development

    Workday en Randstad slaan handen ineen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    British Post Office
    AchtergrondOverheid

    Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Rechter kraakt falende erp-consultant

    ActueelCarrière

    Kort: Paul Broekhuizen leidt Fsas Benelux, Brink Software verkocht (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs