Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

App en vloed

 

Computable Expert

Bart van den Berg
Netwerkspecialist, Bart van den Berg Netwerkspecialist. Expert van Computable voor de topics Infrastructuur en Datacenters.

Een collega vertelde me onlangs dat hij tijdens een vergadering van een it-afdeling van een grote verzekeraar een manager hoorde roepen: 'We moeten een app hebben !!..wie heeft er ideeën?' Dit voorval is kenmerkend voor de huidige hype omtrent apps. Het hebben van een app is hip, trendy en sexy. Als je geen app hebt dan tel je niet mee. De opmars van de apps is niet te stuiten..

Maar zoals bij veel dingen wordt er te snel voorbijgegaan aan de functionele vraag of een app een toegevoegde waarde heeft voor de eindgebruiker en of het een bruikbare toepassing is in het business proces. Een organisatie zou zich het volgende moeten afvragen: 'Op welke gebieden sluit onze business aan bij het gegeven dat steeds meer klanten op elke plaats en elke tijdstip over internet- en gps-functionaliteit beschikken' of 'Kunnen we met een app waarde toevoegen voor een klant gedurende de tijd dat hij onderweg is van A-naar-B of als hij zich op een andere plaats bevindt dan thuis of op zijn werk'.

Voor een organisatie zoals de NS ligt het voor de hand: mobiliteit is hun kerntaak en de app 'Reisplanner Xtra' heeft een grote toegevoegde waarde omdat de klanten van NS per definitie mobiel zijn. Andere apps die meteen in je opkomen sluiten eveneens direct aan op het concept van mobiel zijn en het bewegen in onbekende omgevingen. Minder voor de hand liggend, maar desondanks nog steeds waarde toevoegend, is de app van Albert Heijn, waarbij de volgorde van je boodschappenlijstje wordt aangepast aan het betreffende filiaal zodat je de meest optimale route door de winkel kan volgen.

Bij een verzekeraar wordt het al een stuk lastiger om iets waarde toevoegends te bedenken. Er zijn weinig aspecten aan de verzekeringsbusiness die het noodzakelijk maken dat de klant onderweg acuut iets met het product moet doen. Er is doorgaans tijd genoeg om 's avonds thuis, aan de keukentafel, de polis te raadplegen of een formulier in te vullen (al dan niet online..). Hooguit kan je denken aan autoverzekeringen en eventuele schade die je onderweg opdoet, waardoor je wellicht meteen iets moet doen met je verzekeringsproduct.

Er zijn veel apps die onderweg of op andere locaties van grote toegevoegde waarde zijn. Met name het snel kunnen raadplegen van relevantie informatie, via een paar 'muis-clicks'/aanrakingen, is van belang. Daarentegen zijn er ook apps waarvan je je kan afvragen of je die ooit frequent zal gaan gebruiken. Wellicht een eerste of een tweede keer als nieuwigheid, maar daarna niet meer. In het merendeel van die gevallen is het product of de dienst te weinig gerelateerd aan het mobiel zijn van de consument, of voegt de app weinig of niets toe aan de informatievoorziening via de traditionele kanalen.

Ik voorzie wel een ontwikkeling dat apps steeds vaker ook thuis gebruikt gaan worden. Nu we in het post-pc tijdperk komen en de tablet wellicht de opvolger gaat worden zullen apps belangrijker gaan worden: even snel op de bank voor de buis iets raadplegen middels een app op een tablet. Het gaat dan om de snelheid en handigheid waarmee je via de app aan je informatie komt; los van het feit of je onderweg bent of thuis. De traditionele website (toegesneden op de traditionele invoer via pc of laptop), heeft zijn langste tijd gehad.

Een flink aantal apps zijn erg handig en voegen iets toe. Zolang men blijft zoeken naar vindingrijke toepassingen om informatie snel en handig beschikbaar te stellen via een app, dan voorzie ik glansrijke toekomst voor de app, zowel voor onderweg als thuis. Het aantal apps dat nu al op de markt komt neem exponentieel toe; een ware ‘vloedgolf’ van apps......

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4110959). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Het concept van de "app" maar een tijdelijke hype. Webapplicaties o.b.v. html5 die in de browser draaien, zijn de toekomst. Maar die mag je natuurlijk ook "app" noemen...

De app is in zijn huidige vorm, waarschijnlijk een tussenstation, maar het duurt nog even voor die trein gaat rollen. Als je 'm ziet als een soort private client-aan een server, dus als front-end van webapplicaties, dan zou het nog wel eens een nieuw leven kunnen krijgen, m.n. minder data over het netwerk en meer afhandeling op het apparaat. Dan kan er ook met minder rechten gewerkt worden.

Ik ben erg benieuwd hoe o.a. Apple t.z.t. de 'echte' apps uit de Appstore gaan 'mergen' met de 'app'functionaliteit binnen een browser. Ik blijf een voordeel zien voor de standalone apps. Als ik thuis op de bank zit met mijn iPad, dan ben ik blij met de tvgids app van de KRO en met de Buiernradfar App. daarvoor wil ik toch echt niet naar een browser.

Eens met Nick. Daarnaast nog de opmerking dat apps niet alleen gebruikt worden door mobiele gebruikers, maar ook door een steeds groter wordende groep thuis/werk tablet gebruikers.

@Nick Ik vraag me dat af of apps in de browser een grote toekomst hebben. Om echt onderscheidend te zijn, zeker op de mobiele devices, is een dedicated app vooralsnog the way to go. Als ik een voorspelling moet doen dan verwacht ik dat de browser zijn langste tijd heeft gehad. Dat lijkt tegendraads, maar de volgende trends zie je wel:
- Langzame adoptie (HTML) standaarden vs. snelle ontwikelingen op bijv. media en mobiel.
- Echt complexe apps (een combi van aantallen concurrent gebruikers, interactieve en rijke UI, lange en complexe sessies en veel business logica) draaien nog steeds niet in de browser.
- Steeds meer intergratie van de (internet)omgeving met het buroblad (dus niet meer alleen het lokale device).
- Services zijn steeds makkelijker in apps te gebruiken als bouwstenen.
De webtechnologie verdwijnt daar niet mee, juist niet, maar de browser zelf zou wel eens op de terugweg kunnen zijn.

Terechte opmerking van Nick dat je een browsertoepassing die goed werkt op mobiele devices ook "app" kan noemen. De eindgebruiker maakt het immers niks uit of er app-software lokaal op zijn device draait, of dat het om een browsertoepassing gaat. De echte opgave is om als bedrijf te zorgen dat mobiele gebruikers, waarvan er binnenkort meer zijn dan vaste gebruikers, goed bediend worden. "To app or not to app" is daarbij secundair.

Technisch gezien heeft een app ook nog het voordeel dat de client zelf de GUI vormgeeft en je bij een web applicatie een server nodig hebt die HTML(5) moet renderen. Je hebt dan zwaardere servers nodig die dit moeten kunnen verwerken.
Nadeel van apps is dat het aantal OS (varianten) voor mobiel en tablets steeds meer versplinterd raakt en je dus een aantal aparte apps per OS nodig hebt. (GUI voor een mobies is bijv anders dan voor een tablet)
Maar in dat opzicht zijn web applicaties hier ook onderheving aan.

Voordeel van een browsertoepassing is dat die zowel op de PC, op de telefoon, op de (I)pad, op de televisie en op apparatuur van je familie en vrienden te gebruiken is. Apps moeten worden geïnstalleerd, als ze al beschikbaar zijn voor het gewenste platform. Browsertoepassingen zijn veel beter portable van de ene naar de volgende generatie apparatuur.
Wat betreft apps is er een soort van second-life-achtige rage aan de gang. Ik ben bang dat er weer een hoeveelheid geld in opgaat die beter op een andere manier benut kan worden.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×