Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Met hoeveel ‘normal accidents’ willen we leven?

12 mei 2015 - 11:25OpinieInnovatie & Transformatie

Cancun here we come! Vakantiepret begint al in het vliegtuig. Helemaal als je in het ‘goede toestel’ zit en je gedurende de hele reis je tablet, smartphone, laptop en e-reader mag gebruiken. Dus ook tijdens het stijgen en dalen. Als ik goed keek , kon ik op de foto bij de Facebook-post het vliegtuig de landing zien inzetten.

Ik ben blij dat we van dat nerveuze gedoe aan boord verlost zijn als reizigers hun apparatuur af moeten sluiten. Sommige passagiers nemen een dergelijke oproep onmiddellijk serieus en schakelen hun device niet alleen uit, maar bergen het ook meteen op. Het voortdurend opstaan, openen en sluiten van die kastjes is mijn grootste ergernis aan boord, maar dit terzijde.

Als ze eindelijk klaar zijn en de bagageruimte weer gesloten is, zie ik hun stemming veranderen. Ze zoeken naar medereizigers die nog druk bezig zijn op internet en een lichte paniek slaat toe. ‘Áls we maar niet in de problemen komen, omdat hij of zij….’

Er is echter altijd wel iemand aan boord die er een sport van maakt om de laatste te zijn die uitlogt. Meestal de businessman die het heerlijk vindt om aan boord van –  wat voor transportmiddel dan ook – door te werken.

Ik krijg vaak mail van ze uit de ‘real cloud’. Handig natuurlijk dat ze altijd bereikbaar zijn en dat reistijd ook werktijd wordt. Maar moeten we dit wel willen? Het is het zoveelste voorbeeld van het feit dat we ons leven steeds meer overgeven aan internet en software.

Ik wil niemand vliegangst aanpraten, maar waarom lezen we niet meer ouderwets een boek in het vliegtuig? Bijvoorbeeld ‘Normal accidents’ van Charles Perow. Hij stelt onomwonden dat als we de samenleving steeds complexer maken, we moeten leren leven met systeemongevallen, die veroorzaakt worden door storingen, koppelingen, interacties, kettingreacties en domino-effecten van systemen die we vooraf moeilijk kunnen voorzien.

Nee, inderdaad geen boek om aan te raden voor onderweg naar Cancun, maar wel een thema om aan de rand van het zwembad over na te denken. Is een vliegtuig eigenlijk te hacken? Hoe complex willen we het maken? Met hoeveel ‘normal accidents’ willen we leven? Op de snelweg, in een chemische fabriek, in de lucht?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    6 reacties op “Met hoeveel ‘normal accidents’ willen we leven?”

    1. Ewoud D. schreef:
      15 mei 2015 om 23:02

      Ja, ja shit happens….

      Verder vraag ik me af waar dit verhaal over gaat want stellen dat ‘always connected’ enkel en alleen om werk gaat lijkt me hoogst twijfelachtig als je met voorbeelden van Facebook foto’s komt. Laten we daarom voorop stellen dat reistijd gewoon een tijdspanne is die je probeert in te vullen met een activiteit wat het lezen van een boek kan zijn maar ook een rapport of een e-mail. Dat een vliegtuig te ‘hacken’ valt is een vraag die me al beantwoord lijkt te zijn als we kijken naar de vlucht van Germanwings waar dus de maatregel die genomen was na 9-11 tegengesteld bijkt uit te pakken.

      Login om te reageren
    2. NumoQuest schreef:
      16 mei 2015 om 06:45

      Een heel leuk artikel waarbij ik altijd weer moet denken tegen de wintertijd als ik met mijn oude vw, genaamd gebakje, rijd en elke dag zeker een aantal wagens aan de kant zie staan van de weg omdat…..

      Ik blijf hierbij altijd de stelling heiligen dat IT vooral een materie is dat mijn leven eenvoudiger moet maken en mij meer tijd, en dus productiviteit, moet bezorgen en anders schuif ik het net zo makkelijk terzijde.

      Dit alles uiteraard in de weerzin van één van de allergrootste vijanden van IT…. ‘Commercie’.

      Login om te reageren
    3. mennie schreef:
      16 mei 2015 om 08:04

      Er is een reden dat de laptop opgeborgen moet worden. Het is niet altijd stralend mooi weer bij de landing, ik heb wel eens een laptop onbedoeld zien vliegen in een vliegtuig.
      Zo’n ding kan hard aan komen, dus denk aan je eigen veiligheid en die van anderen, ruim hem op als de stewardess daar om vraagt.

      Login om te reageren
    4. Pa Va Ke schreef:
      16 mei 2015 om 11:46

      Werken in het vliegtuig … lukt nog wel als je businessclass vliegt, maar in de economyclass is de ruimte zo krap dat je je laptop amper fatsoenlijk open kunt klappen.

      Maar we maken onszelf ook wel een beetje gek met het “altijd bereikbaar menen te moeten zijn”. Af en toe eens een paar uur niet aan werk denken en/of niet bereikbaar zijn is ook wel fijn hoor.

      Login om te reageren
    5. Pascal schreef:
      18 mei 2015 om 10:31

      Is een vliegtuig te hacken? Jazeker! Easy… Zullen we dat onderwerp maar even laten voor wat het is!

      Login om te reageren
    6. Kurt de Koning schreef:
      18 mei 2015 om 16:23

      http://www.telegraaf.nl/digitaal/24052763/__Hacker_kon_vliegtuig_besturen__.html

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs