Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Fabrikanten van consumentenproducten tasten mogelijkheden rfid af

12 juni 2003 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondSoftware & Development
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

De fabrikant van consumentenproducten Unilever heeft een eerste experiment met radiochiptechnologie in Engeland succesvol afgerond. Toch is er nog heel wat ontwikkelwerk en standaardisatie nodig voordat toepassing op grote schaal reëel is.

Onvermogen
De VS en Europa hebben verschillende frequentiebereiken gereserveerd voor rfid. In de VS ligt deze tussen de 313 en 928 MHz, in Europa van 865 tot 868 MHz. Het meeste ontwikkelwerk is tot nu toe uitgevoerd in de 915 MHz frequentieband. Deze is in Europa gereserveerd voor mobiele telefonie, maar wordt op dit moment niet gebruikt. Naast de verschillende frequentiebanden mogen radiochips en uitleesapparatuur maximaal een half watt zendvermogen gebruiken. In de VS ligt dit op maximaal 4 Watt. Volgens Waas van Unilever moet het toegestane zendvermogen voor rfid in Europa omhoog naar 2 Watt wil het geen achterstand oplopen. Alleen leesapparaten met voldoende zendvermogen zijn in staat om de radiochips goed uit te lezen.
Unilever heeft vorig jaar een pilot afgerond met de Britse supermarktketen Safeway. Pallets met deodorant spuitbussen van het merk Axe waren van radiochips voorzien om te kijken of met deze technologie diefstal in het magazijn tegen te gaan was. De vrij uitgebreide pilot werd deels gesubsidieerd door de Britse overheid. Uit de proef bleek volgens Marco Waas, vice president supply chain technology bij Unilevers bedrijfsonderdeel voor huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten, dat de technologie op palletniveau werkt.

Pallets

Het afgelopen jaar heeft volgens Waas laten zien dat rfid werkt op individuele pallets en cases. Hij verwacht dat het concern in 2005 rfid inzet om specifieke pallets en cases in voor de hand liggende gevallen te volgen. Echt brede toepassing in het concern voorziet hij pas tegen 2010. Daarnaast zegt hij dat Unilever het komende jaar uit gaat rekenen of toepassing van radiochips op individuele producten zakelijk te verantwoorden is.
Voor toepassing van de chips of afzonderlijke producten is nog het nodige onderzoek en ontwikkelwerk nodig, merkt Waas op. Hij wijst op het Auto-id onderzoeksinitiatief dat sinds 1999 werkt aan een opvolger van de barcode om ook individuele producten in de toevoerketen te kunnen volgen. Op dit moment voert het Auto-id in de VS een proef uit om producten tot in een drietal winkels met radiochips te volgen. Volgens Waas wordt dit jaar de technologie uitgewerkt om radiochips op individuele producten te gebruiken. Belangrijke stap is de begin volgend jaar verwachte Iso 18000 standaard, die productcodering en zendtechnieken van radiochips moet standaardiseren.

Experimenteel stadium

Een andere producent van levensmiddelen en consumentenproducten, Sara Lee/DE, is terughoudender in informatie over rfid. Fred Vijvers, vice president corporate e-business bij het concern merkt op dat de werkelijke toepassing in de praktijk nog ver weg is, omdat de technologie zich op dit moment nog in een experimenteel stadium bevindt. Hij geeft aan dat Sara Lee/DE het Auto-id initiatief steunt. Ook werkt het concern mee aan de ontwikkeling van een universele productcode. Vijvers wil niet zeggen of het concern zelf experimenteert met rfid of betrokken is bij concrete proeven. < BR>

Meer over

RFID

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Rechter kraakt falende erp-consultant

    ActueelCarrière

    Kort: Paul Broekhuizen leidt Fsas Benelux, Brink Software verkocht (en meer)

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs