Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Fabrikanten van consumentenproducten tasten mogelijkheden rfid af

12 juni 2003 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondSoftware & Development
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

De fabrikant van consumentenproducten Unilever heeft een eerste experiment met radiochiptechnologie in Engeland succesvol afgerond. Toch is er nog heel wat ontwikkelwerk en standaardisatie nodig voordat toepassing op grote schaal reëel is.

Onvermogen
De VS en Europa hebben verschillende frequentiebereiken gereserveerd voor rfid. In de VS ligt deze tussen de 313 en 928 MHz, in Europa van 865 tot 868 MHz. Het meeste ontwikkelwerk is tot nu toe uitgevoerd in de 915 MHz frequentieband. Deze is in Europa gereserveerd voor mobiele telefonie, maar wordt op dit moment niet gebruikt. Naast de verschillende frequentiebanden mogen radiochips en uitleesapparatuur maximaal een half watt zendvermogen gebruiken. In de VS ligt dit op maximaal 4 Watt. Volgens Waas van Unilever moet het toegestane zendvermogen voor rfid in Europa omhoog naar 2 Watt wil het geen achterstand oplopen. Alleen leesapparaten met voldoende zendvermogen zijn in staat om de radiochips goed uit te lezen.
Unilever heeft vorig jaar een pilot afgerond met de Britse supermarktketen Safeway. Pallets met deodorant spuitbussen van het merk Axe waren van radiochips voorzien om te kijken of met deze technologie diefstal in het magazijn tegen te gaan was. De vrij uitgebreide pilot werd deels gesubsidieerd door de Britse overheid. Uit de proef bleek volgens Marco Waas, vice president supply chain technology bij Unilevers bedrijfsonderdeel voor huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten, dat de technologie op palletniveau werkt.

Pallets

Het afgelopen jaar heeft volgens Waas laten zien dat rfid werkt op individuele pallets en cases. Hij verwacht dat het concern in 2005 rfid inzet om specifieke pallets en cases in voor de hand liggende gevallen te volgen. Echt brede toepassing in het concern voorziet hij pas tegen 2010. Daarnaast zegt hij dat Unilever het komende jaar uit gaat rekenen of toepassing van radiochips op individuele producten zakelijk te verantwoorden is.
Voor toepassing van de chips of afzonderlijke producten is nog het nodige onderzoek en ontwikkelwerk nodig, merkt Waas op. Hij wijst op het Auto-id onderzoeksinitiatief dat sinds 1999 werkt aan een opvolger van de barcode om ook individuele producten in de toevoerketen te kunnen volgen. Op dit moment voert het Auto-id in de VS een proef uit om producten tot in een drietal winkels met radiochips te volgen. Volgens Waas wordt dit jaar de technologie uitgewerkt om radiochips op individuele producten te gebruiken. Belangrijke stap is de begin volgend jaar verwachte Iso 18000 standaard, die productcodering en zendtechnieken van radiochips moet standaardiseren.

Experimenteel stadium

Een andere producent van levensmiddelen en consumentenproducten, Sara Lee/DE, is terughoudender in informatie over rfid. Fred Vijvers, vice president corporate e-business bij het concern merkt op dat de werkelijke toepassing in de praktijk nog ver weg is, omdat de technologie zich op dit moment nog in een experimenteel stadium bevindt. Hij geeft aan dat Sara Lee/DE het Auto-id initiatief steunt. Ook werkt het concern mee aan de ontwikkeling van een universele productcode. Vijvers wil niet zeggen of het concern zelf experimenteert met rfid of betrokken is bij concrete proeven. < BR>

Meer over

RFID

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: European Security Program Microsoft, Atos ondersteunt Nations League, ai-assistent in A&H-winkels (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Grote Ierse aankoop Wolters Kluwer, VirtualMetric haalt 2,25 miljoen op, nieuwe directeur Calco (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs