Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Banken beter voorbereid op veranderd betaallandschap met Pega Smart Dispute

28 juli 20223 minuten leestijdInnovatie & Transformatie

Pegasystems heeft nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan Pega Smart Dispute™ for Issuers. Deze update van Pega’s applicatie voor aankoopgeschillen en fraudeclaims beschikt over nieuwe workflows om het groeiende aantal niet-creditcard gerelateerde claims op te lossen. Ook is er een meer ondersteuning voor betalingsuitzonderingen van American Express.

De markt is volop in beweging en wordt opgeschud door technologische nieuwkomers. Tegelijkertijd groeit het aantal fraudegevallen. Volgens het recente World Payments rapport van Capgemini is tegen 2025 meer dan 25% van de betalingsmix non-traditioneel1. Het is daarom voor banken efficiënter als zij met één enkele oplossing geschillen kunnen beheren en afhandelen voor elk type transactie. Zo kunnen zij beter inspelen op veranderingen en vereenvoudigt hun claimsbeheer.

Steve Morgan, banking industry market lead bij Pega: “Met deze nieuwe release van Pega Smart Dispute en onze nieuwe Payment Exception Recovery (PER)-workflow kunnen klanten ook uitzonderingen afhandelen voor de nieuwste betaalmethoden met dezelfde vertrouwde oplossing als bij traditionele betalingen. Banken en financiële instellingen navigeren hierdoor niet alleen heel makkelijk door het veranderende betalingslandschap, ze blijven ook topservice leveren en houden zo het vertrouwen en de loyaliteit van de klanten vast.”

Banken hebben behoefte aan flexibiliteit voor operationele schaalbaarheid. Ze moeten aan de regels blijven voldoen en tegelijkertijd hun customer experience verbeteren. Het niet eigen kunnen maken van nieuwe betalingsmethoden betekent voor banken meer handmatige processen. Met als gevolg: geen efficiënte backoffice, hogere kosten en overtreding van compliance-eisen.

Pega Smart Dispute is gebouwd op een low-code platform dat out of the box de geschillenregels van American Express, Visa en Mastercard verwerkt, evenals van nieuwe betaalmethoden zoals Zelle. Een van de verbeteringen aan het platform is een Payment Exceptions Recovery (PER) workflow. Deze kan in een paar weken worden geconfigureerd om de intake, de verwerking en de uiteindelijke oplossing te automatiseren voor andere nieuwe betaalmethoden. Dit zorgt voor een snellere time to value dan andere oplossingen die momenteel op de markt zijn.

Smart Dispute stroomlijnt en automatiseert aankoopgeschillen en fraudeclaims met:

  • Begeleiding bij verwerking van geschillen: Pega leidt klanten en bankmedewerkers stap voor stap door het afhandelingsproces van geschillen. Geschillen worden zo sneller en met minder fouten opgelost. Ook stijgt het percentage van cases die al bij het eerste contact zijn afgewikkeld.
  • Automatische updates voor American Express, Visa en Mastercard: Nieuwe geschillenregels, waaronder integratie met Visa VROL en Mastercard MCOM, worden tweejaarlijks bijgewerkt.
  • Verbeterde features voor automatisering: Pega verhoogt de productiviteit en zorgt voor minder trage afhandeling dan bij handmatige afhandeling, van directe verwerking tot taakautomatisering zoals correspondentie, boekhouding en het afsluiten van dossiers.
  • Ondersteuning voor ACH en Zelle: Klanten profiteren van een uniforme oplossing met speciale workflows en extra betalingsmethoden die is gebouwd op een uitbreidbaar workflowmodel.

Pega Smart Dispute for Issuers regelt betalingsgeschillen en uitzonderingsprocessen tijdens de hele levenscyclus in alle kanalen. Retailbanken en creditcardmaatschappijen kunnen hun procedures voor consumentengeschillen en fraudeclaims sterk vereenvoudigen. Dit resulteert in meer efficiëntie, hogere klanttevredenheid en betere compliance.

Achtergrondinformatie:

  • Case study: Nationwide Building Society shortens dispute resolution time by 86%
  • Blog post: Why Banks are using automation and straight-through processing to simplify credit and debit card fraud

1.     Capgemini Research Institute, “World Payments Report 2021,” October 7, 2021

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Iwell ontvangt bijna 30 miljoen groeigeld

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs