Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

CIO’s worstelen met IT-complexiteit

25 september 20193 minuten leestijdCloud & Infrastructuur

Dynatrace maakt de resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek onder 800 CIO’s naar hun grootste uitdagingen. Daaruit blijkt dat digitale transformatie, migratie naar cloud computing en toenemende klantverwachtingen zowel de IT-complexiteit vergroten als de kosten voor het managen daarvan. Veel ondervraagde CIO’s maken zich zorgen over het effect van deze ontwikkelingen op de IT-performance en business.

Belangrijke onderzoeksresultaten:

  • CIO’s maken zich het meest zorgen over mogelijke reputatieschade (52%) en omzetverlies (49%).
  • IT-teams zijn momenteel 33% van hun tijd bezig met het oplossen van performanceproblemen, wat bedrijven gemiddeld zo’n 3 miljoen euro per jaar kost, versus 2,3 miljoen euro in 2018.
  • 88% van de CIO’s verwacht dat AI cruciaal wordt om de IT-complexiteit te managen.

Software transformeert elke markt

Elk bedrijf in elke markt transformeert naar een softwaregedreven organisatie. De wijze waarop ze communiceren met klanten, de klantbeleving en productkwaliteit garanderen en businessprocessen optimaliseren, wordt steeds afhankelijker van applicaties en multicoud-omgevingen. De druk om deze kritische applicaties en omgeving goed te laten presteren heeft grote gevolgen voor IT-professionals:

  • 44% van de ondervraagde CIO’s maakt zich zorgen over het voortbestaan van hun organisatie als ze de IT-performance niet kunnen managen.
  • Als de complexiteit blijft toenemen, zegt 74% van de CIO’s dat het extreem moeilijk wordt om de performance efficiënt te managen.

‘Cloud-first’ strategie vergroot complexiteit

Cloud computing heeft het mogelijk gemaakt dat organisaties zowel sneller kunnen innoveren, als beter voldoen aan de behoeften van klanten. De ‘enterprise cloud’ is tegenwoordig een dynamische, hybride, multicloud en schaalbare omgeving, gebaseerd op honderden technologieën, miljoenen coderegels en miljarden afhankelijkheden. De huidige digitale transformatie gaat echter verder dan het verplaatsen van applicaties en apps naar de cloud, omdat de manier waarop ze worden ontwikkeld, geïmplementeerd en gebruikt fundamenteel verandert. Het merendeel van de ondervraagde CIO’s gebruikt al, of zijn binnen twaalf maanden van plan om te gaan gebruiken: microservices (88%), containers (86%), serverless computing (85%), PaaS (89%), SaaS (94%), IaaS (91%) en private clouds (95%).Transacties via een mobiel apparaat of webapplicatie passeren gemiddeld 37 verschillende technische systemen of componenten. Dit vergroot uiteraard de IT-complexiteit en de benodigde inspanningen voor het managen van de performance.  

Klanten verwachten topkwaliteit service

Klanten verwachten tegenwoordig topkwaliteit service. Als daar onvoldoende aan wordt voldaan kunnen ze eenvoudig een concurrerend aanbod uitproberen en minder goede ervaring delen via social media. Uit het onderzoek blijkt ook in welke mate organisaties worstelen met invloeden op de klantexperience, veroorzaakt door toenemende IT-complexiteit. De afgelopen twaalf maanden hebben de ondervraagde CIO’s gemiddeld zes storingen meegemaakt die een negatieve impact hadden op de klantexperience en de omzet of bedrijfsprocessen.  

IT-teams staan onder toenemende druk

Digitale transformatie, migratie naar cloudtoepassingen en kritischere klanten zetten IT-teams onder een toenemende druk om te presteren. Dat blijkt onder andere uit de volgende onderzoeksresultaten:

  • 76% van de ondervraagde CIO’s heeft geen compleet inzicht in de applicatie-performance binnen cloud-omgevingen.
  • 78% is gefrustreerd over de hoeveelheid tijdsbesteding die nodig is voor monitoren van verschillende cloud-omgevingen bij het implementeren van nieuwe services
  • IT-teams besteden 33% van hun tijd aan het tackelen van performanceproblemen

CIO’s denken dat AI uitkomst kan bieden

Op de vraag naar mogelijke oplossingen voor de genoemde uitdagingen, antwoordt 88% van alle CIO’s te verwachten dat AI uitkomst kan bieden om de toenemende complexiteit te managen.

“Als de toenemende complexiteit de capaciteit en competenties van IT-teams boven het hoofd groeit, heeft het geen zin om meer mensen in te zetten”, zegt Bernd Greifeneder, oprichter en CTO van Dynatrace. “Dan hebben organisaties een compleet andere aanpak nodig, gebaseerd op AI. Daarom hebben wij vanaf scratch een ‘all-in-one’ platform ontwikkeld, met een deterministische AI kern. Deze oplossing levert zowel correlaties als echte causaliteit. Tevens is er in vergelijking met ‘machine learning’ methoden geen lange leerperiode nodig.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs