Het nieuwste campagnetype in Google Ads, het platform om te adverteren op de netwerken van Google, heet Performance Max (PMax). Met dit campagnetype volgt Google haar strategie
Zoals het bedrijf eerder al aangaf, focust het op automatisering, machine learning en kunstmatige intelligentie. En automatisering is ook wat het met PMax biedt.
Google en de focus op Performance Max campagnes
In 2021 gaf Google reeds aan dat het met de Performance Max Campagnes sterk focust op automatisering. Dat is volgens Google ook wat de adverteerders willen. Automatisering biedt ze de oplossing om klaar te zijn voor de moeilijk te voorspellen wijzigende vraag van consumenten. Al in 2020 rolde het Amerikaanse techbedrijf de bètaversie uit en sinds november 2021 wordt het volledig ondersteund. Sindsdien zijn er steeds meer features geïntroduceerd.
Volgens Google bieden de Performance Max campagnes adverteerders verschillende voordelen. Het helpt de conversiewaarde te verhogen, nieuwe klanten te vinden, nieuwe inzichten te verwerven en automatisering in de bestaande werkzaamheden te integreren.
Weerstand tegen automatisering is van alle tijden
Het klinkt allemaal heel mooi, maar toch is er ook sprake van weerstand. Dat is niet ongewoon. Automatisering kon in het verleden al vaak op weerstand rekenen. Neem bijvoorbeeld de introductie van zelfscankassa’s in de supermarkt. In verschillende supermarkten zorgde het al voor wilde stakingen, omdat men vreest zijn of haar baan te verliezen. Dat komt omdat men aanneemt dat automatisering er vooral is voor de portemonnee van degene die automatiseert. En zo zal het bij Google toch ook wel zijn?
Marketeer blijft belangrijk en geniet van extra tools
Bedrijven als Google willen het de gebruikers vooral eenvoudiger maken. Met oplossingen als automatisering komt men tegemoet aan de verzuchtingen van de adverteerders. Tevreden adverteerders geven meer uit en dat is ook goed voor Google. Het is een van de redenen waarom Google het heel eenvoudig heeft gemaakt om PMax-campagnes te creëren. Wanneer eenmaal de doelen zijn ingevoerd, wordt men stap voor stap door een proces heengeleid waarbij er onder meer assets (tekst, afbeeldingen, video) kunnen worden toegevoegd. Hiermee bouwt Google de advertenties dynamisch op.
Het klopt dat men een aantal dingen niet langer zelf kan doen, zoals het toevoegen of uitsluiten van zoekwoorden, het instellen van handmatige biedingen of het uitsluiten van doelgroepen. Automatisering neemt dus wel een aantal taken uit handen. Uiteindelijk blijft de online marketeer echter wel aan de knoppen zitten en wordt zijn job zeker niet overbodig. Zo kan men nog steeds zelf productbeoordelingen doorgeven, landingspagina’s optimaliseren, campagnes uitsplitsen op basis van bijvoorbeeld de marge en productfeeds verbeteren.
Automatisering is heus niet altijd slecht
Laat het duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is van Google om marketingbanen te automatiseren en overbodig te maken. Wel maakt men gebruik van nieuwe automatiseringsinzichten om tot nog betere resultaten te komen. Dat doet het bedrijf niet alleen met Performance Max campagnes, want recent introduceerde het bijvoorbeeld nog de Medical Imaging Suite. Hierdoor kunnen artsen met behulp van kunstmatige intelligentie medische beelden beter interpreteren. Niet met het doel om de arts uit de wereld te concurreren, maar wel om de arts te helpen.