ZOwonen is een woningcorporatie werkzaam in de regio Sittard-Geleen. Om efficiënter te werken en dichter bij de wensen van huurders te kunnen staan, is sinds 2016 een omslag gaande in de organisatie. ZOwonen transformeert richting meer zelfsturing voor de medewerkers. Een dashboard met onderliggend een flexibel en veilig dataplatform helpt de organisatie daarbij, door meet- en stuurinformatie op alle niveaus inzichtelijk te maken.
• De achttien vooraf vastgestelde KPI’s voor de gehele organisatie zijn inzichtelijk gemaakt middels het dataproject dat de naam ZOpower kreeg.
• Gedurende het project werd duidelijk dat flexibel inzicht bieden in informatie voor alle lagen van de organisatie belangrijker is dan KPI’s voor het bestuur.
• Het dataproject heeft het databewustzijn in de organisatie versterkt. De visie op adoptie van Motion10 droeg daar sterk aan bij. De organisatie is nu veel dichter bij een echt data-gedreven denkwijze.
• Medewerkers kunnen beter sturing geven aan hun eigen werk en processen dankzij de data die nu flexibel beschikbaar zal zijn.
• Ook informatie voor huurders, ketenpartners en stakeholders (waaronder de gemeente) is nu makkelijker beschikbaar te maken.
Zelfsturing faciliteren
We spraken met Rick Lemmens – adviseur Informatiemanagement, projectleider en product owner van het project ZOpower, en Maurice Foppen – Manager Financiën en Stafdiensten en verantwoordelijk voor bedrijfsvoering en IT en sponsor van het ZOpower project namens het Managementteam van ZOwonen.
Niels Golsteijn startte het gesprek, vanuit zijn rol als IT-manager: “Het project ZOpower sluit aan bij de omslag die wij in 2016 hebben ingezet, richting minder hiërarchie en meer zelfsturing. En op de wens om betere stuurinformatie te kunnen bieden aan het bestuur.”
Maurice vult aan: “Het faciliteren van zelfsturing van medewerkers vereist dat ze zelf kunnen beschikken over hun eigen informatie.”
Systemen, processen, en mensen
Het dataplatform werd opgeleverd op basis van het zevenlagenmodel van Motion10, en rapportages worden getoond met behulp van Microsoft PowerBI.
Adoptieplan
Al snel bleek dat ZOwonen de aanpak van de IT-partner veel belangrijker vond dan de precieze technologische oplossing. Niels: “We hebben een pakket- en leverancierselectie georganiseerd met zes partijen. Daaruit kwam Motion10 als winnaar naar voren. We vonden dat ze heel dichtbij onze mensen stonden.
En het adoptieplan maakte veel indruk. Vaak begint een leverancier met: ‘Deze oplossing doet alles. Heel veel organisaties steken veel energie in de applicatie en de processen, maar vergeten eigenlijk de mensen. We zochten met name ook een partij die met je meedenkt. Dat is volgens mij erg belangrijk.”
KPI’s, of startpunt voor meer vragen?
Gedurende het project werd duidelijk dat het belangrijker is om flexibel inzicht te bieden in informatie voor alle lagen van de organisatie. Niels: “We zijn begonnen met een aantal vastgestelde KPI’s waarvoor we data moesten ontsluiten. Op verschillende plekken zit data die je nodig hebt. We begonnen met ons primaire systeem, om daar wijzer uit te worden. Hoe kunnen we uit al die losse bakjes informatie halen, om er helderheid in te krijgen?
Maar wat je op den duur merkt als je data gaat ontsluiten, is dat mensen gaan vragen: ‘Maar kan dat dan ook? En kan dat dan ook?’
Je ziet dus in dat je uit de data inzichten kunt halen die voor ieder vanuit zijn eigen perspectief nuttig zijn. Daarom is de focus nu voor ons om data te ontsluiten. Zodat vervolgens iedereen die data in twee drukken op de knop beschikbaar kan hebben. Dat betekent dus dat traditioneel stuurinformatie-denken wordt omgezet in procesinformatie-denken.”
Databewustzijn, zelfsturing en betere service
Het dataplatform van de woningcorporatie wordt momenteel afgerond; de vooraf vastgestelde KPI’s worden nu inzichtelijk gemaakt in Power BI-dashboards. De organisatie is nu volop bezig met het verder benutten van de mogelijkheden van het Data & Analytics platform. Wat heeft het project ZOpower de corporatie tot nu toe opgeleverd?
Maurice: “Het data-bewustzijn is gegroeid. Data en de verantwoordelijkheid daarover is van iedereen, zoals Niels zei; ook dat bewustzijn is gegroeid. Dat zijn belangrijke winsten. Daarnaast zijn de KPI’s die we voor het bestuur wilden voor een gedeelte ook al opgeleverd. Heel plat levert dat gewoon tijd op. Mensen waren vroeger bij wijze van spreken twee dagen bezig om een excel-rapport te maken. Dat staat nu gewoon klaar.
En natuurlijk heeft dit project een sterke verbetering opgeleverd ten aanzien van de juistheid en eenduidigheid van data; we praten nu met zijn allen dezelfde taal. Daar zit ook een stukje klanttevredenheidsscore aan gekoppeld.”
Rick: “Met de data die je nu beschikbaar stelt op procesniveau geef je mensen de handvatten om echt zelfsturend te worden.”
Klaar voor de toekomst van wonen
Maurice: “Er verandert veel aan wonen in de toekomst. We krijgen straks slimme sleutels, daarmee kun je mooie dingen doen op het gebied van veiligheid. Of een slimme meter op het gebied van energieverbruik: zodat je dat vervolgens kunt terugkoppelen aan de huurder.”
“Rick: Met dit dataplatform zijn we de fundering aan het leggen om dat soort zaken te gaan doen”.
Niels vult aan: We zijn hiermee nadrukkelijk bezig om futureproof te worden.”
Meer weten over het dataplatform van ZOwonen en welke stappen er nodig zijn om dit effectief in te zetten in een organisatie? Bekijk de volledige case hier:
https://www.motion10.nl/cases/case-zowonen/case-zowonen/