Computer Associates (CA) neemt de Amerikaanse dienstverlener Realogic over voor een nog onbekend bedrag. De softwarefirma zet hiermee zijn strategie voort om een grote speler te worden in de lucratieve markt voor dienstverlening. In maart ketste de agressieve overname van Computer Sciences ter waarde van 10 miljard dollar af op de onwil van dat bedrijf om gekocht te worden.
CA heeft redenen om een sterke dienstendivisie op te zetten. Enerzijds om de implementatie van zijn softwareproducten, als Unicenter, Jasmine en Ingres, te kunnen uitvoeren bij klanten. ‘One stop shopping’ is het devies. Anderzijds heeft CA behoefte aan een snelgroeiend bedrijfsonderdeel dat de totale groei van de organisatie kan stimuleren. Op termijn verwacht de onderneming 30 procent van zijn omzet uit dienstverlening te halen. CA wil zijn Global Professional Services-divisie laten groeien door kleinere bedrijven over te nemen en zelf mensen te werven. In het jaar 2000 mikt het bedrijf op een omzet van zo’n één miljard dollar uit diensverlening.
Geen ervaring
Realogic heeft naast drie vestigingen in Amerika kantoren in Londen, Sydney en Madrid en is goed voor een jaaromzet van 42 miljoen dollar. Tot op heden groeide het vijf jaar oude bedrijf met 65 tot 70 procent per jaar. Het klantenbestand bestaat uit ’s werelds grootste bedrijven, waaronder AT&T, 3Com, Visa International, Goodyear en Pacific Bell.
Realogic heeft implementatie-expertise op het gebied van werkgroepsystemen, draadloze communicatie, pakketapplicaties en elektronische commercie. Deze gebieden waren tot nog toe enigszins onderbelicht in CA’s dienstverleningstak. Opvallend is het feit dat Realogic niet gericht is op Unicenter, de zware beheersoftware van CA, en zelfs toegeeft er nagenoeg geen ervaring mee te hebben. Volgens CA past dit in het streven de diensten-tak meer platformen te laten omvatten. JB/RV