Niet elke standaard oplossing is geschikt voor het automatiseren van inkoopprocessen. Zo merkte Swets Blackwell dat de software van Ariba en Commerce One niet overweg kon met het fenomeen ‘abonnement’. De aanbieder van tijdschriftabonnementen uit Lisse zag zich genoodzaakt tot maatwerk van IBM om een e-handelsportaal van de grond te tillen.
Swets & Zeitlinger is vooral bekend als regelaar van abonnementen op tijdschriften in opdracht van bibliotheken. Het fungeert als intermediair tussen 65.000 uitgevers en 50.000 bibliotheken en verzorgt de distributie van 250.000 wetenschappelijke tijdschriften en vakbladen. "De traditionele markt van bibliotheken is echter langzamerhand uitgegroeid en kent beperkte budgetten. Daarom zoeken wij naar nieuwe markten", vertelt Anders Rengefors, commercieel directeur van dochtermaatschappij Swets Blackwell. De zakelijke markt is zo’n nieuw afzetgebied. Hoewel Swets reeds werkt voor multinationals is het nog nauwelijks actief in de grote middenlaag. Het bedrijf probeert deze groep ondernemers binnen te halen met een speciaal opgezet inkoopportaal. Rengefors: "Omdat er een groeiende vraag is naar elektronische informatieverwerking en digitale publicaties hebben we Swetswise bedacht. Klanten kunnen via dit portaal hun abonnementenportefeuille beheren aan de hand van een webgebaseerde interface à la Amazon.com. Managers kunnen op eenvoudige wijze zien wat hun organisatie uitgeeft aan abonnementen."
Zoekvragen
Het tijdschriftenportaal bestaat uit een deel ‘e-procurement’, voor het regelen en administreren van abonnementen, en een deel ‘e-access’, waar elektronische magazines gezocht en gelezen kunnen worden. Aan de basis ligt een catalogus die, vanwege de veelvuldig veranderende prijzen, continu geactualiseerd wordt. Klanten beschikken over een aantal extra faciliteiten, bijvoorbeeld het via e-mail stellen van zoekvragen. Ook kunnen ze, wanneer ze geen exemplaar van een tijdschrift hebben ontvangen, dit op de website aangeven. Swets gaat dan na of in een van de zeven distributiecentra ter wereld het desbetreffende nummer nog aanwezig is.
Veel van dit soort e-handelsinitiatieven zijn mislukt. Rengefors – eerder zo’n vijftien jaar werkzaam bij Intergraph, leverancier van cad/cam-apparatuur – ziet echter een duidelijk verschil met Swetswise. "Wij beschouwen het als een extra dienst op onze bestaande manier van zakendoen. Klanten hoeven er geen gebruik van te maken. Dat haalt de druk van de ketel in vergelijking met al die dotcom-projecten." Hij verwacht wel dat binnen een paar jaar 80 procent van de zakelijke klanten Swetswise zal hanteren.
Dolblij
Swets Blackwell heeft in samenwerking met IBM het portaal ontwikkeld. "De e-handel-ontwikkelomgeving Websphere kwam als beste uit de bus", zegt Arjen Oudheusden, manager innovation web commerce bij Swets Blackwell. Andere firma’s, zoals inkoopsoftwareleveranciers Ariba en Commerce One, bleken met hun standaardproducten moeite te hebben met de abonnementdiensten van Swets. Oudheusden: "Bij ons is een order niet één moment, maar loopt het langer door, omdat het abonnementen betreft. De afhandeling en betaling daarvan kunnen niet als één gebeurtenis worden behandeld. Dit herkenden die programma’s niet."
Swetswise kan wel gekoppeld worden aan e-procurementsystemen van Ariba en Commerce One en, later, Oracle. Klanten kunnen het portaal dus direct via internet raadplegen of, mochten ze in huis zijn, via deze systemen. Volgens Rengefors zijn de inkoopsoftwareleveranciers dolblij met zo’n link. "Er blijken namelijk bijna geen bedrijven te bestaan die geautomatiseerd content kunnen aanleveren. Ik werd op een Ariba-conferentie haast besprongen toen ik ons systeem presenteerde."
Swetswise, draaiend op IBM’s Unix-variant AIX, maakt gebruik van de Websphere Commerce Suite, databank Db2 en de transactieverwerkingstool MQSeries Integrator. Aan het opzetten van het portaal zat veel maatwerk, ook omdat het gekoppeld moest worden aan het Swets Subscription-mainframesysteem, waarin alle abonnee-informatie ligt opgeslagen. Swets en IBM hebben tussen januari en september 2001aan het portaal gewerkt. Het systeem is getest in de VS en inmiddels ook in Groot Brittannië uitgezet. De komende maanden volgt de uitrol in de rest van de wereld. De website is beveiligd met een 64-bit secure socket layer en een krachtige firewall. "Wij wilden eerst kiezen voor een 128-bit beveiliging, maar toen bleek dat Microsoft Explorer 5.0 daar problemen mee had", vertelt Oudheusden.
Koninklijk
Swets & Zeitlinger werd in 1901 in Amsterdam als boekhandel opgericht. Vorig jaar kreeg het de koninklijke status. Het bedrijf gaat er prat op nog elk boekjaar winstgevend te zijn geweest. Over het jaar 2000 behaalde het met ruim duizend medewerkers een omzet van 2,4 miljard en een winst van 54 miljoen gulden. Zo’n 95 procent van de omzet komt tegenwoordig van de dochtermaatschappij Swets Blackwell, voortgekomen uit de overname van het Britse Blackwell Information Services in 1999. Swets Blackwell regelt de (elektronische) distributie van zakelijke en wetenschappelijke informatie.