De industrie, met name in Noord-Amerika, lijkt zich klaar te maken om weer te gaan investeren in wide-area netwerken (wan’s).
Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Infonetics Research kan worden geconcludeerd dat de producenten van netwerkcomponenten de vraag naar hun producten de komende tijd weer zullen zien toenemen. "Het bedrijfsleven heeft zo’n beetje al het vet weggesneden en alles gereorganiseerd", stelt Jeff Wilson, directeur van Infonetics. "Nu zijn de bedrijven aan het kijken hoe ze met goede wan’s de productiekosten verder naar beneden kunnen brengen." Met dergelijke netwerken hopen de bedrijven de productiviteit omhoog te kunnen brengen en willen ze meer zaken online doen.
Volgens het onderzoek van Infonetics zal in 2006 zo’n 95 procent van de grote Noord-Amerikaanse bedrijven (meer dan duizend werknemers) beschikken over een wide-area netwerk. Nu heeft 86 procent van die bedrijven zo’n wan. Bij de middelgrote bedrijven (tussen de honderd en duizend werknemers) zal de groei nog groter zijn. Daar heeft nu 55 procent een wan, maar in 2006 zal dat 78 procent zijn, zo is de voorspelling van Infonetics. Bij de kleinere bedrijven ten slotte (twintig tot honderd medewerkers), heeft in 2006 42 procent een wide-area netwerk. Nu is dat 20 procent.
Wide-area netwerken beslaan een geografisch groot gebied en zorgen voor de verbindingen tussen het hoofdkantoor en de ver weg gelegen filialen en mobiele werknemers, vertegenwoordigers of agenten.