KLM kortwiekt zijn automatisering met eenderde. De reorganisatie is de uitkomst van een langer lopend onderzoek. De plannen worden echter in een hoger tempo uitgevoerd nu er op alle fronten fors wordt bezuinigingd.
Bij KLM staan 1750 automatiseerders op de loonlijst. Volgens woordvoerder Hugo Baas haalt de vliegtuigmaatschappij daar zeshonderd fte’s af. Vierhonderd arbeidsplaatsen sneuvelen door herplaatsingen, functiesamenvoegingen of het stopzetten van het werk. Tweehonderd fte’s verdwijnen door uitbesteding.
Het overgrote deel van het personeel werkt bij de interne ict-club Information Services, dat over een groot rekencentrum beschikt. Bij de zakelijke divisies zitten nog analisten, programmamanagers en functioneel beheerders. Een kleine ict-staf met aan het hoofdchief information officer Kees Koster zet de algemene lijnen uit.
Een ICT Taskforce heeft het saneringsplan, die dit jaar en begin volgend jaar zijn beslag moet krijgen, opgesteld. Zegsman Baas stelt dat niemand binnen automatisering gevrijwaard wordt. De ondernemingsraad wacht nog op de adviesaanvraag. Voorzitter Joy Bulters zegt dat vooral de standaardbeheeractiviteiten voor uitbesteding in aanmerking komen. In april legde KLM het werkplekbeheer van het hoofdkantoor al neer bij Fujitsu Services. De beheeractiviteiten voor vestigingen, zoals in Schiphol-Centrum en -Oost, die op grotere schaal plaatsvinden, zijn nu aan de beurt. Daarvoor worden twee leveranciers ingeschakeld: Fujitsu en IBM, dat al het werkplekbeheer voor KLM Cargo uitvoert.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 20 juni 2003.